החברה הלאומית לדרכים תקים כבישים ומסילות רכבת

מפת הכבישים החדשה של מדינת ישראל לשנים 2011-2016: 95 מחלפים חדשים יוקמו, 230 ק"מ כבישים יורחבו ו-135 ק"מ של מסילת רכבת וכבישים חדשים בהיקף של 38 מיליארד דולר


00:00 ,19.01.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

החברה הלאומית לדרכים הציגה היום תוכנית להקמת כבישים ומסילות רכבת בהיקף של 38 מיליארד שקלים. התוכנית הוצגה בלשכת שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, בהשתתפות מנכ"ל המשרד (אלוף מיל.) דן הראל, יו"ר החברה הלאומית לדרכים, מיכה גולדמן ומנכ"ל החברה, אדריכל שי ברס.

ממשרד התחבורה נמסר כי, התוכנית מאופיינת בביצוע מגה-פרויקטים בתחום הכבישים והרכבות, שנועדו לשפר את רמת הבטיחות ברשת הכבישים הבינעירונית ולהתאימה לקצב הגידול במספר כלי הרכב. בנוסף, נמתחה רשת הכבישים מתוך ראיה חברתית - כלכלית שנועדה לקרב את ערי הפריפריה למרכז ולאפשר פיזור אוכלוסין מאוזן ויצירת שוויון הזדמנות תעסוקתי.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ : "החברה הלאומית לדרכים היא הגוף המוביל את מהפכת התחבורה של ישראל, מהפכה שבעיצומה אנו נמצאים כעת".

יו"ר החברה הלאומית לדרכים, מיכה גולדמן אמר כי "במרכז מערכת תחבורה יעילה נמצא האזרח. בין אם יבחר לנסוע ברכב פרטי, או בין אם יבחר בתחבורה ציבורית, מתפקידנו לספק את הפתרון המיטבי באיכות הנסיעה, בבטיחות ובמהירות. תוכנית העבודה של החברה, משקפת יעדים אלה בפיתוח כבישים חדשים ובשדרוג כבישים קיימים והקמת מסילות רכבת. הפרויקטים שתקים החברה בשנים הקרובות הם בשורה של ממש לאזרחי ישראל בכלל, ולתושבי הפריפריה, בפרט".

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אדריכל שי ברס: "החברה הלאומית לדרכים סיימה בהצלחה רבה את מימוש כל יעדי תוכנית החומש לשנים 2010-2006. יכולות החברה ועובדיה להוציא לפועל פרויקטים בהיקף של מיליארדי שקלים, נמדדות כל העת תוך עמידה בלוח זמנים, מסגרת תקציבית ואיכות. היקף התוכנית החדשה, כמו גם ההחלטה להעביר לידיה ביצוע של מסילות רכבת, מהוות הכרה ביכולות ההנדסיות והניהוליות של החברה. התוכנית החדשה נותנת ביטוי לחובתה הבלתי מתפשרת של החברה לשיפור הבטיחות, הנוחות והנגישות ברשת הכבישים".

עוד נמסר כי, תוכנית העבודה של החברה כוללת מגוון התמחויות ותחומים, בין היתר, פיתוח רשת הכבישים הבינעירונית, פרויקטים בטיחותיים ונקודתיים (מוקדי סיכון), אחזקה שוטפת ומונעת, תכנון וקידום זמינות של פרויקטים עתידיים , תפעול מערכת בקרת תנועה ומו"פ. בתכנון הפרויקטים החדשים תיתן החברה גם את הדעת לגידול החד במספר רוכבי האופניים, הטמעת טכנולוגיות ירוקות כגון שימוש בגומי ממוחזר בתערובת האספלט, וכן יינתן דגש על הארכיטקטורה והאסטטיקה של הפרויקטים.

התוכנית לפיתוח רשת הכבישים הארצית כוללת פרויקטים אשר החברה החלה בביצועם בשנתיים האחרונות ועדיין לא הושלמו - "פרויקטים מתוקצבים", לצד פרויקטים שהחברה תחל בביצועם במהלך השנים 2011-2016- "פרויקטים חדשים".

תוכנית הפיתוח של החברה מבוססת על תוכנית "רבדים". בתוכנית "רבדים" שפותחה בחברה הלאומית לדרכים, חולקו הכבישים הבינעירוניים לכבישים ב"רובד עליון" וכבישים ב"רובד משני". כבישי הרובד העליון הינם מערכת כבישים ראשיים המבוססת על ארבע דרכי אורך ו-16 דרכי רוחב והיא נבנתה כך שמרחק הנסיעה מכל נקודה הכלואה ברשת אל הרובד העליון הוא עד 15 ק"מ. מערכת הכבישים של הרובד העליון והתחתון, יוצרת רשת "שתי וערב" של דרכים מהירות בשטחה של מדינת ישראל. המטרה הינה שכבישי הרובד העליון יהוו כבישים מהירים, ממוחלפים, בעלי מהירות תכן של 100-130 קמ"ש כאשר בכל כיוון יהיו בין 2-4 נתיבים.