החלה תקופת ההרצה של הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים

במהלך תקופת ההרצה יבוצעו הטסטים במתכונת חדשה באמצעות זכיינים פרטיים. שר התחבורה כץ: ״הרפורמה תשפר את השירות באופן דרמטי ותחסוך לתלמידים ולהורים מאות שקלים בלימודי הנהיגה המעשיים״


11:56 ,15.07.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד התחבורה עדכן הבוקר כי החל מהיום (15 ביולי) תחל תקופת ההרצה של הרפורמה במערך מבחני הנהיגה המעשיים, במסגרתה יבוצעו המבחנים במתכונת חדשה, באמצעות זכיינים פרטיים. ממשרד התחבורה נמסר כי הרפורמה כוללת קיצור משמעותי של זמני ההמתנה ל׳טסטים׳, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שישפרו את השירות לציבור הנבחנים ושקיפות מלאה של מבחני הנהיגה.

 

על פי המתכונת החדשה, מורה הנהיגה יגיש בקשה לזימון מועד בחינה לכל תלמיד שהשלים את מכסת שיעורי החובה, עבר בהצלחה את המבחן הפנימי ועמד בכל הדרישות המחייבות. הבקשה תוגש באמצעות בית הספר ללימוד נהיגה, והתלמיד והמורה יקבלו את מועד הבחינה, באמצעות מסרון טקסט לטלפונים הניידים שברשותם, בתוך 24 שעות ממועד הבקשה. 

 

בוחן הנהיגה (״הטסטר״) ייבחר באופן רנדומלי לפני היציאה למבחן, במטרה למנוע כל אפשרות של הטיית תוצאות על סמך היכרות מוקדמת. מסלול הטסט ייקבע באמצעות מערכת ממוחשבת, מתוך רשימה של מסלולים נבחרים. המסלולים השונים כוללים פרמטרים אחידים של בחינה ונועדו לבחון את כשירותו של התלמיד לנהיגה במצבים משתנים.

 

מהלך הבחינה יצולם ויוקלט באמצעות מצלמות המותקנות בכלי הרכב להוראת הנהיגה, ומתעדות את המתרחש בתוך הרכב ומחוצה לו. ההקלטות יישמרו במערכת ויסייעו בשמירה ופיקוח על טוהר הבחינות ורמת השירות. במקרה של ערעור, ניתן יהיה לצפות בקלטות כדי לבדוק אם הפסילה היתה מוצדקת. 

 

המערכת החדשה פועלת על סמך מדדים אחידים וקבועים, ומבטלת את הצורך בהתרשמות האישית של בוחן הנהיגה. בתום הבחינה, הבוחן יסמן בטאבלט מיוחד את כל החריגות במבחן הנהיגה, והמערכת תשקלל אותן על פי דרגת חומרתן, ותקבע את התוצאה בהתאם לסיכום הכולל. הנבחן ומורה הנהיגה יקבלו את תוצאת המבחן, ״עבר״ או ״נכשל״ בהודעה לטלפון הנייד בתוך שעתיים מסיום הבחינה.

 

ממשרד התחבורה נמסר כי עד כה הותקנו יותר מ-4,500 מערכות טכנולוגיות ומצלמות בכלי הרכב להוראת נהיגה. מערכות אלה כוללות בין השאר מצלמה קדמית ומצלמה אחורית ומערכת ניווט GPSלקביעת מסלול הטסט. המערכות הטכנולוגיות ממומנות באופן מלא על ידי משרד התחבורה. כמו כן יצוין כי תלמידי הנהיגה לא יישאו בתוספת עלויות בגין השיפורים הרבים שהוכנסו ברפורמה.

 

קיצור זמן ההמתנה לטסטים יתבצע באופן מדורג, עד ליישומה המלא של הרפורמה ב-15 בספטמבר 2018. במהלך החודש הראשון (שיסתיים ב-15 באוגוסט), יקוצר זמן ההמתנה למבחן הנהיגה המעשי (טסט) ל-30 יום בלבד, לעומת מספר חודשים כיום. מ-15 באוגוסט יחול קיצור נוסף בזמן ההמתנה לטסט, והוא יעמוד על 14 יום לכל היותר. החל מ-15 בספטמבר יעמוד זמן ההמתנה למבחן המעשי הראשון על 2-5 ימים בלבד, וכן 7-14 ימים בלבד עבור מבחן חוזר. 

 

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ ציין כי מדובר ברפורמה המקיפה ביותר שנערכה אי פעם במערך מבחני הנהיגה המעשיים בישראל, הכוללת בין השאר קיצור משמעותי בזמני ההמתנה לטסטים, שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות ומערך פיקוח ובקרה מקצועי. ״הרפורמה תשפר את השירות באופן דרמטי ותחסוך לתלמידים ולהורים מאות שקלים בלימודי הנהיגה המעשיים״, הוסיף השר כץ.