חצי מיליארד שקל יושקעו בשיקוע מסילת הברזל בתוואי העובר בתוך חיפה

הסתיים בהצלחה מאבק שניהלו עיריית חיפה והחברה להגנת הטבע נגד חישמול הרכבת במסילה על פני הקרקע. מדובר בקטע בן 1.5 ק"מ החוצץ בין שכונות המגורים לרצועת החוף


00:00 ,28.02.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

קטע של 1.5 ק"מ ממסילת הרכבת בכניסה הדרומית לחיפה – באזור המשתרע בין פארק הכט לחוף שקמונה – יעבור שיקוע. זאת במקום התכנון המקורי של רכבת ישראל, בו היתה הרכבת אמורה לעבור מעל פני הקרקע.

ההסכם יובא הערב (ג') לאישור חברי מועצת העיר חיפה. ממנו עולה שהעירייה ומשרדי האוצר והתחבורה יחתמו על מתווה, לפיו יתקצבו המשרדים את שיקוע המסילה בסכום של 500 מיליון שקל. עם חתימת ההסכם ימשכו הצדדים את העתירות שהוגשו לבית המשפט בנושא.

במקביל תוקם ועדה משותפת, שתדון בהמשך שיקוע מסילת הברזל בקטעים נוספים בהם עוברת הרכבת בתחום חיפה.

עם פרסום תוכנית הפיתוח של הרכבת לעבור לרכבת המונעת על ידי חשמל, הודיעו עיריית חיפה והחברה להגנת הטבע על תמיכתן בתוכנית, לאור ההפחתה בפליטת מזהמים. במקביל דרשו שני הגופים לשקע את קטע המסילה העובר בתוך העיר. זאת מאחר והדבר ימנע את הצבת מאות עמודי חשמל בקו החוף, עובדה שתמשיך להנציח את הניתוק הפיזי של שכונות המגורים מרצועת החוף.

בעיריית חיפה רואים בהודעה על שיקוע מסילת הרכבת כהישג בעל השלכות סביבתיות, נופיות וחברתיות, שישפיעו על פיתוח העיר כולה.

ראש עיריית חיפה יונה יהב, שעמד בראש מטה המאבק: "ההסכם המתגבש מסיר את החיץ מעל חופי חיפה ומתקן עוול היסטורי, שנעשה בתקופת המנדט, עם הנחת פסי הרכבת לאורך חופי העיר. מדובר בצעד ראשון לקראת שיקוע המסילה לאורך התוואי בו היא עוברת בתחומי העיר חיפה. היום נקבע כי העיר תיפתח לחוף הים מרצועת החוף הדרומית, דרך שכונת בת גלים ועד הנמל והעיר התחתית".

אמרה מנהלת קהילת חיפה של החברה להגנת הטבע אלה אלכסנדרי: "מדובר בהישג נופי וסביבתי משמעותי ביותר, שיתרום לאיכות החיים ולרווחת כלל תושבי חיפה והאזור. זה השלב הראשון של הפעילות למען שיקוע הרכבת בחיפה. החברה להגנת הטבע בחיפה תמשיך לפעול למען שיקוע של יתר הקו בתחום העיר".

מדוברות משרד האוצר נמסר בתגובה: "הממשלה החליטה על קידום פרויקט לחישמול רשת מסילות הרכבת באופן שיאפשר הנעת חשמלית של הרכבות, כנהוג במדינות מערב אירופה. עיריית חיפה התנגדה לביצוע החישמול בתחומה ודרשה שיקוע של מסילת הרכבת בעלות של מיליארדי שקל. לאחר משא ומתן ממושך, ועל מנת לקדם את ביצוע פרויקט החישמול, הסכימו הצדדים על פשרה, לפיה המסילה תשוקע באזור פארק הכט בלבד, בעלות של כ-500 מיליון שקל. הסכמה זו סוללת את הדרך להפקדה ולאישור התוכנית של פרויקט החישמול בוועדה לתשתיות לאומיות".

בתגובה מסר דובר משרד התחבורה אבנר עובדיה: "במסגרת פרויקט שידרוג קווי רכבת ישראל לקווים חשמליים, דרשה עיריית חיפה לשקע את כל תוואי הרכבת העובר בעיר חיפה, ואף נקטה בצעדים משפטיים במוסדות התכנון ובבג"צ. לאחר משא ומתן ממושך בין עיריית חיפה למשרד התחבורה, משרד האוצר ובליווי משרד המשפטים,הגיעו הצדדים להסכם המשקף את האיזון בין הצרכים הלאומיים והצרכים המשמעותיים של העיר חיפה. במסגרת ההסכם, תשוקע חלק מהמסילה באזור פארק הכט שבכניסה לעיר. הסכם זה מבטיח את המשך תוכנית הפיכת הרכבת לרכבת המונעת בחשמל, אשר ישפר משמעותית את שרותי התחבורה הציבורית הרכבתית לתושבי הצפון והעיר חיפה בפרט ולתושבי ישראל בכלל, בהיבט של הפחתת מטרדים סביבתיים כגון רעש ועשן ומאידך העלאה בתכיפות הרכבות וקיצור זמן הנסיעה".