100,000 נסיעות במטרונית מכניסות 600,000 שקל ביום

ראש עיריית חיפה יונה יהב נכח בדיון של הוועדה לביקורת המדינה והתייחס לדוח המבקר החריף על פרויקט המטרונית


15:09 ,03.03.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

הבוקר דנה ועדת ביקורת המדינה, בראשות ח"כ אמנון כהן, בדוח מבקר המדינה הנוגע לפרויקט המטרונית במטרופולין חיפה, שמתח ביקורת חריפה על התכנון והביצוע של הפרויקט, שהסתיים בחריגה גדולה בתקציב.

 

בדיון אמר המשנה למנכ"ל מבקר המדינה צבי ורטיקובסקי: "כמעט בכל היבט במיזם היו בעיות: בתכנון, בתקצוב, בביצוע, בפיקוח ובבקרה של משרדי האוצר והתחבורה".

 

אמר טוביה בירן, שערך את דוח המבקר: "מדובר במיזם ייחודי ומורכב, הכולל שלושה קווים, 140 תחנות, באורך כולל של 45 ק"מ. העלות המתוכנת היתה 540 מיליון שקל והוא הסתיים בהיקף מיליארד וחצי שקל. בחרו חלופה טכנולוגית בלי הליך מסודר, ללא תיעוד, ונרשמו ליקויים רבים בתיאום מול חברות התשתית כחשמל, מים ותקשורת, שגרמו לבזבוז כסף ולפגיעה בתושבים".

 

נציג מרד האוצר מורן מזור: "מדובר במיזם ראשון מסוגו בארץ וייתכן שגם בעולם. חברת יפה נוף ביצעה כמה מיזמים קודמים ולכן הבחירה בה היתה נכונה. היתה צריכה להיות חברת-בקרה, וניתן היה להקים את המערכת יותר מהר ובעלות נמוכה, אך היום התייחסות למיזם התחבורה בגוש דן היא אחרת".

 

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי: "אנו לומדים את הערות המבקר. חשוב לזכור כי באפריל 2012 המיזם כמעט מת. אנו החיינו אותו ולקחנו את ניהולו לידינו. ראשי ערים צריכים להיות עם אומץ, לחשוב כמה דורות קדימה - וכאלו הם ראשי עיריות חיפה וקרית ים".

 

אמרה סמנכ"לית המשרד קרן טרנר: "היום אין חיה כזאת, של תוכנית שאינה מוגדרת מראש, בתכנון, תקצוב, ביצוע ובקרה".

 

ג'קי ואקים, גזבר עיריית חיפה ויו"ר דירקטוריון יפה נוף, הסכים בעניין התארגנות החברה עם הערות המבקר, והוסיף כי לאורן שונו ותוקנו הנהלים: "החברה לא היתה ערוכה למיזם המטרונית, אך השבוע מחברים את מנהרות הכרמל עם כביש עוקף הקריות ובמספר מיזמים נוספים, גדולים מורכבים, ולא חרגנו בתקציב. מדובר בחברה מקצועית, מהטובות בארץ".

 

בדיון חשף ראש עיריית חיפה יונה יהב נתון, לפיו 100,000 אלף נסיעות ביום נערכות במטרונית, שמכניסות 600,000 אלף שקל מדי יום.

 

בהתייחסו לדוח המבקר אמר יהב:  ״לא אאפשר להגיד שהיו חריגות. המדינה הפכה את המטרונית מפרויקט חיפאי לפרויקט צפוני, ובהתאם לכך הגדיל משרד התחבורה את התקציב - לא היתה חריגה ולו גם של שקל אחד".

 

יצוין כי ביצוע פרויקט המטרונית השתרע על פני תקופה של כשבע שנים. הפרויקט בוצע על ידי משרד התחבורה וחברת יפה נוף, חברת התשתיות של עיריית חיפה. לטענת העירייה, במהלך התכנון הוחלט על הקמת קווי BRT (מטרונית), במקום קווי רכבת קלה, בדומה לזו הפועלת בירושלים. כן טוענת העירייה שהתקבלה החלטה להרחיב את קווי המטרונית מחיפה לכלל המטרופולין.

 

עוד טען יהב, שמשרד התחבורה עודכן בזמן אמת לאורך כל שלבי התכנון והביצוע בהתקדמות, בשינויים ובעלויות ביצוע הפרויקט. יפה נוף קיבלה אישור תקציבי ממשרד התחבורה לכל פעולה חריגה, שלא נכללה באומדן המקורי, ובמקרים מסוימים משרד התחבורה היה אף צד למו"מ שהתנהל בין יפה נוף לבין הגורם בגינו נדרשה הוצאה זו (למשל – הרשויות המקומיות).

 

על הרכבת הקלה בתל אביב אמר יהב: "לא מצליחים לתאם שם כלום. הרכבת הקלה לא קמה ולא תקום. אנחנו בחיפה הקמנו בשנים ספורות את מה שבמרכז לא מצליחים לעשות כבר עשרות שנים".

 

יהב התייחס גם למנהלי חברת החשמל ואמר: "11 שנים אני ראש עירייה ומעולם לא הצלחתי לתאם איתם משהו כמו שצריך. בניתי מנהרת תשתיות במאות מיליוני שקל. כל התשתיות הורדו למנהרה ורק חברת החשמל לא נמצאת שם עד היום. זו גם הסיבה, אמר יהב, שהרכבת הקלה לא קמה בתל אביב ולא תקום: "מבזבזים מיליארדים, יושבים שנים ולא מצליחים לתאם בין מעבר חצייה למדרכה, בין פקיד לפקיד, בין ראש עיר לראש עיר".