לנוכח אירועי הטרור ברחבי צפון אפריקה בכלל ובמזרח התיכון בפרט, הגיעו גורמי הביטחון מאירופה וצפון אמריקה המבקשים לנטר פעילות ימית עוינת במרחב, למסקנה לפיה יש צורך להרחיב משמעותית את פעילות האכיפה והמודיעין של מרכז המעקב הפורטוגזיMaritime Analysis and Operations Centre – Narcotics (MAOC-N), שנועד במהותו להתמודד עם הסחר הבלתי חוקי בסמים.
מודל העבודה של MAOC –N, בו עובדים קציני קישור בשקיפות מלאה ובשיוויון, כמו גם ביצירת הקשר האזרחי - צבאי ובשיתוף פעולה עם מדינות מערב אפריקה תוך מקסום פעילות מבצעית, הביאו לתפיסה של יותר מ-80 טון קוקאין ולמעלה מ-250 טון חשיש.
הצלחתו של המרכז והניסיון המצטבר בזיהוי ובניטור גורמים עוינים הביאו לדרישה להרחיב את פעולותו בכדי לחקור וליירט כלי שיט החשודים בפעילות הטרור. לאחרונה פרסמה חברת FT.com דוח שהוכן על ידי חברת Windward הישראלית, המפתחת טכנולוגיה פורצת דרך לאנליזה של מידע ימי.
הטכנולוגיה המודיעינית של Windward, נמצאת כבר היום בשימוש נרחב של גורמי ממשל, מודיעין ואכיפת חוק בכל העולם. טכנולוגיה זו מאפשרת לגורמים יכולת זיהוי מקדימה של איומים בים, בנוסף ליכולות מחקריות מעמיקות, המעניקות להם זמן הכנה קריטי.
ה-Windward Mind, פלטפורמת המידע שפיתחה החברה, אוספת מאות מיליוני נקודות מידע ביום, מאמתת את המידע, מנתחת והופכת אותו לתמונה בהירה של המציאות הימית בכל העולם ובכל זמן.
על פי הדוח, נתוני מידע של חברת Windward מעוררים דאגה. באמצע חודש ינואר, למשל, עזבה ספינת משא באורך 76 מטר את נמל Golcuk בתורכיה. הספינה הפליגה לנמל מיסראתה בלוב ולאחר מכן כיבתה את התקני המיקום והשידור שלה למשך שלוש שעות, כאשר הפליגה סמוך לחוף, לאורך חופי תוניסיה. היעד המוצהר של האונייה היה נמל Pozzallo באיטליה.
במקרה אחר, כלי שיט עזב את נמל גנואה בדרכו לנמל ליסבון, אך במקום לקחת מסלול ישיר, ביצע כלי השיט עיקוף באורך של 500 מייל ימי לנקודה באמצע הים מול חופי אפריקה, שם הוא עצר, התמהמה, ולאחר מכן ביצע פנייה לכיוון פורטוגל. חברת FT.com מניחה כי ישנה אפשרות שהספינה ביצעה מפגש באמצע הים עם כלי שיט אחר במטרה להעביר אליו מטען לא חוקי.
הדוח של חברת Windward מצא כי מבין 9,000 אוניות אשר עברו במרחב הימי האירופאי בחודש שעבר, 5,500 הפליגו תחת דגל נוחות (Flag of convenience). דגל נוחות הוא השתייכותו הלאומית של כלי שיט, דהיינו, המדינה בה רשום כלי השיט, השונה מן ההשתייכות הלאומית של בעליו.
הכתבה המלאה התפרסמה בגיליון אפריל של מגזין PORT2PORT.