חקלאים בהתארגנות לפנייה לממונה על הגבלים עסקיים

הכוונה של עופר ספנות לרכוש את האניות Carmel Ecofresh ו- Carmel Biotop, החכורות לטווח ארוך על ידי אגרקסקו, כמו גם ההחלטה שקיבלה צים וחברות ספנות אחרות לייקר את דמי ההובלה בקירור, החל מנובמבר השנה ב- 25%, גורמת לביקורת קשה מצד חקלאים שהתאגדו תחת "התארגנות ח


00:00 ,12.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הכוונה של עופר ספנות לרכוש את האניות Carmel Ecofresh ו- Carmel Biotop, החכורות לטווח ארוך על ידי אגרקסקו, כמו גם ההחלטה שקיבלה צים וחברות ספנות אחרות לייקר את דמי ההובלה בקירור, החל מנובמבר השנה ב- 25%, גורמת לביקורת קשה מצד חקלאים שהתאגדו תחת "התארגנות חקלאים המשתמשים בהובלה ימית"
 
כפי שנחשף לראשונה בסוף השבוע, חברת עופר ספנות, שהשליטה המשותפת בה נחלקת בין אודי אנג'ל ומשפחת סמי עופר,  צפוייה להשלים בימים הקרובים את רכישת האניות הקירור הרב תכליתיות החדישות Carmel Ecofresh ו- Carmel Biotop, מחברת MPC הגרמנית.
 
האניות, שנחכרו לתקופה ארוכה על ידי חברת אגרקסקו, צפויות להמשיך ולשרת את אגרקסקו במסגרת שירות Med Agrex Express המציע פקידה ישירה ובימים קבועים, של נמלי אשדוד, מארסיי, ולנסיה, חיפה ובחזרה לאשדוד. יחד עם זאת, בימים האחרונים גברה הביקורת שמותחת קבוצת חקלאים, בגיבוי ארגון מגדלי הפירות בישראל, הטוענים כנגד העלאת המחירים, על רקע החלטת עופר ספנות לרכוש את האניות.
 
נושא זה הועלה כבר לפני מספר שבועות בעתון "גלובס", שם אמר שלמה תירוש מנכ"ל אגרקסקו: "כל נסיון לשרבב את אגרקסקו בנושא העלאת התעריפים של צים אינו נכון. שתי האניות של אגרקסקו, הפועלות בנמלי הים התיכון, מהוות תחרות קשה לצים". תירוש גם ציין שמטרתם העיקרית היא לסייע לייצוא החקלאי של ישראל.
 
הבוקר אמר, בהקשר לכך, גדי ברק, המנהל הלוגיסטי של חברת מהדרין תנופורט ייצוא המתמחה ביצוא חקלאי, שייקור התעריפים להובלת מכולות קירור ב- 25%, על רקע רכישת האניות על ידי עופר ספנות, יחייבו את ההתארגנות של החקלאים, המוחים נגד ייקור התעריפים, לפנות אל הממונה על הגבלים עסקיים בכדי שייבדוק את הנושא לעומקו.
 
מנגד, יעקב (ינקול) לובינסקי, מנהל אגף התובלה והלוגיסטיקה באגרקסקו, דחה על הסף את טענותיו של ברק. "בהמשך לפרשנות הלא נכונה להתנהגות של שוק הקירור בארץ ובעולם בשנה האחרונה על ידי אותם גורמים, גם קשירת עסקת הרכישה של האניות על ידי אחים עופר ספנות, לבין עליית מחירי הקירור בארץ, היא שגוייה. אין שום קשר בין ההסכם המסחרי שיש לנו עם צים או כל חברת ספנות אחרת, לבין רכישת האניות על ידי אחים עופר ספנות", אמר בתגובה.
 
גם בצים דוחים את הטענות. "מעולם לא היה קשר בין עליית המחירים בהובלה במכולות בקרור ולרכישת האוניות ע"י חברת עופר ספנות חיפה. על מנת לעמוד בדרישות ההובלה בקירור בשוק הישראלי השקיעה צים במרוצת שנת 2005 עשרות מליוני דולרים בבניה חדשה של מכולות קרור שהובאו לשוק הישראלי ובהגדלת קיבולת ההובלה בקרור באוניות".
 
דובר צים הוסיף וציין שבשנים 2004-2005 היה חוסר גדול בהיצע של נפח הובלה בקירור בישראל, על כן צים החליטה להשקיע הון רב כדי לעמוד בדרישות היצואנים הישראלים. "צים חייבה את היצואנים רק בחלק מהעלות הנוספת ואת השאר היא סופגת בעצמה מתוך ראיה לטווח ארוך לצורך פיתוח שוק היצוא הישראלי".