אשל ארמוני, יו״ר חברת נמל חיפה, נשא דברים היום במסגרת כנס הגרעינים שערכה חברת קוראל שירותי ים ודיבר על המו״מ שנערך בימים אלו על הרפורמה בנמלים.
ארמוני: ״המו״מ הוא על פרישה של עובדים, כי לא צריך יותר עובדים. ואם היינו מכניסים אוטומציה היינו צריכים לקצץ עוד משרות. השאלה שעומדת על הפרק כיום היא ׳איך מקטיינים את הסד״כ של החברה מתוך פרישה מרצון?׳״
״הנושא השני במו״מ הוא על התייעלות. יש אנומליות - משרות פיקטיביות, אניות שנמצאות בחוץ והנמל לא עובד 24 שעות ביממה. הנמל יכול לעשות עוד ועוד, ועל זה צריך לנהל מו״מ - זה החוקים״
״הדבר השלישי זה על פיתוח תשתיות ועל זה יש פרספקטיבות שונות. יש הרבה מומחים בעולם ואפשר להביא אותם ולשמוע אותם ואחר כך להחליט. דבר רביעי שנמצא על הפרק זה איפה נמל חיפה יכולה להגדיל את התחרות שלה וזה לא בסקטור המכולות. אנחנו רוצים להיות שותף - גם אני רוצה אחסנה חכמה, גם אני רוצה המכלה, גם אני רוצה שירותי ערף נוסף בגרעינים במלט. תנו לנו לעשות את זה - ואני אומר את זה גם לעובדים. זה האתגר - התייעלות וכניסה לתחומים חדשים. כך אולי נוכל לספוג את הירידה במכולות.
״אנחנו רוצים להגדיל את הפעילות במטען הכללי - פיתוח רציפים, פיתוח קישון מזרח, נייצר אחסנה, נביא כוח אדם ונאפשר לאניות שעוגנות לעבוד רצוף 24 שעות ושייצאו כמה שיותר מהר״
דבר נוסף שאנחנו בוחנים הוא הכנסת שותפות אסטרטגית לנמל. ככל שאנשים פרטיים בעלי הסתכלות יזמית ייכנסו לפעילות בנמל כן ייטב. לא חייבים להנפיק את החברה, אפשר גם לגייס שותף אסטרטגי. לנמלים החדשים יש שותפים אסטרטגיים וגם אנחנו צריכים״.
ארמוני הודה כי ״צוואר הבקבוק האמיתי הוא כוח האדם. אם נצטרך עובדים נוספים - מעבר ל-30 שאנחנו מתכוונים לגייס ניאבק על כך - גם בשביל לקחת עובדים לטווח קצר״.
ארמוני ציין כי הוא מאמין שחלק משמעותי בפעילות של נמל חיפה יהיה במטען בכללי. ״עלינו להשתפר עוד לפני שהנמלים החדשים ייפתחו״, הוסיף.
כאמור, ארמוני התייחס למו״מ שמתקיים בימים אלו ואמר: ״אני לא מאמין באלימות ולא באיומים.
צריך להתבסס על נתונים ועל עובדות ומזה צריך לגזור תכנית פעולה וצריך להתווכח באופן מקצועי״.
ארמוני ציין כי הוא אופטימי לגבי המו״מ. ״ לא צריך לשבות. זו אחריות שלנו, אחריות של ממשלה, של הדירקטוריונים, של העובדים ושל ההסתדרות. צריך לשים בצד את האגו ולהתווכח על נתונים. וגם
צריך להודות לבית הדין לעבודה שגרם לכולם לשבת סביב שולחן הדיונים וקבע לוח זמנים״.
הוזמן בכור: ״יהיה בנמל אשדוד רציף ייעודי לגרעינים״
אורנה הוזמן בכור, יו״ר חברת נמל אשדוד, נשאה אף היא דברים במהלך הכנס והגיבה לחדשות כי בנמל אשדוד הוכרז סכסוך עבודה. ״זו החלטה שלא קשורה לנמל אשדוד. נושא השביתה עבר מן העולם.
״בהידברות נכונה אפשר להגיע לתוצאות - אבל 18 יום לא יספיקו״.
הוזמן בכור התייחסה לנושא הגרעינים בנמל אשדוד - נושא שקרוב ללב הנוכחים בכנס ואמרה כי ״קיבלנו החלטה להשקיע במסוע מהכסף שלנו ואישרנו. עד סוף 2019 או סוף 2020 זה יהיה מוכן. חנ״י הוציאה את המכרזים״.
איתי רון, יו״ר איגוד יבואני התבואות ציין כי לפי מה שהוא וחברי הארגון שומעים המסוע יהיה מוכן באמצע שנת 2021 או באמצע שנת 2023.
על כך הגיבה הוזמן בכור ואמרה: ״זה הכל שאלה של חלופות. האם נרצה להשבית את רציף 21 כליל למשך שנתיים של עבודות שיפוץ ותשתית או שנעשה זאת בשלבים? זו השאלה״.
הוזמן בכור ציינה כי לדעתה חברת נמל אשדוד צריכה לעבור הנפקה ובכוונתה להעביר את החברה שינוי ארגוני ולהכין אותה להנפקה. ״העובדים צריכים להיות שותפים״.
הוזמן בכור: ״אני מכניסה מדדי שירות - קיבלתי החלטה במשמרת שלי. יש החלטה על גיוס של 64 עובדים. אבל אני חושבת שההודעה החשובה עבור הכנס הזה היא שחברת נמל אשדוד החליטה על הקמת רציף ייחודי לטובת סקטור הגרעינים״.