מדינת ישראל צריכה להתחיל מיידית בהקמת מסוף מכולות אחד, או שניים, משום שהביקוש למכולות ביבוא וביצוא גדל והקמת מסוף אורכת מספר שנים. כך קובע דוח של בנק ישראל, שהתמקד בהתפתחות הכלכלה ובחן את סוגיית הקמת הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד.
כלכלני הבנק התמקדו בסוגייה האם עדיף להקים מסוף מכולות אחד גדול (בעל קיבולת של 1.3 מיליון TEU), או שני מסופים קטנים יותר (בעלי קיבולת של 800 אלף TEU כל אחד). שני מסופים לצד הנמלים הקיימים, כתבו, יביאו לתחרות בין הנמלים ויענו על הביקוש במשק עד שנת 2026 ועלות הקמתם יקרה יותר, בעוד שמסוף אחד יענה על הביקוש עד שנת 2025 ועלות הקמתו זולה יותר.
כלכלני הבנק הגיעו למסקנה – לאור הגידול הצפוי בתנועת המכולות בישראל, שעומד, לדברי חברת נמלי ישראל (חנ"י) על קצב של כ-5% בשנה – שהחיסכון הכספי שבהקמת מסוף אחד אינו משתלם לעומת המחסור שייווצר בתשתיות, כמו גם הפגיעה בפעילות הנמלית ובפעילות הסחר.
זאת ועוד, לפי בדיקה של כלכלני הבנק, הקמת נמל גדול אחד בלבד תביא, אולי, להורדת מחירי ההובלה באזור בו הוקם הנמל, בעוד שבאזור השני יעלו המחירים, ולא תביא לתחרות במגזר הנמלים, בהשוואה להקמת שני מסופים, שיתופעלו על ידי חברות פרטיות ויביאו לשבירת המונופולים של נמלי חיפה ואשדוד. לפי בנק ישראל, הקמת שני מסופים חדשים תביא גם להורדה במחירי ההובלה היבשתית.
"להקמתם של שני מסופים קטנים", נכתב בדוח, "יש שני יתרונות עיקריים: ראשית, הם מעניקים מענה לגידול בביקושים מבלי ליצור לאוניות עלויות המתנה מיותרות, ולכן מצמצמים את עלויות ההובלה היבשתיות ליעדים רחוקים. שנית, הם משפרים את יעילותם של הנמלים הוותיקים, מפני שהם מתחרים בהם. אולם אם ההשקעה תתמקד במסוף אחד בלבד, הדר יצמצם עד לחצי את התחרות בחלקי הארץ הקרובים לנמל שלצידו לא יוקם מסוף חדש, יסיט באופן מלאכותי מטענים למסוף החדש, וכן יגדיל את העלויות למשתמשים – בפרט ליצואנים – ויפגע ביכולתם להתחרות".
זאת ועוד: "אם יקימו באשדוד ובחיפה, לצד הנמלים הוותיקים, שני מסופים חדשים ובכל אחד מהם מפעיל פרטי אחד, הדבר יפחית את כוחם המונופוליסטי של הנמלים הוותיקים. המחיר באשדוד ובחיפה יירד לעלות השולית של הנמל הוותיק בחיפה ובאשדוד, בהתאמה – המחיר הממוצע בנמלים יירד. נתח השוק של הנמלים הקיימים יהיה בתלוי במידה שהם יצליחו להתייעל".