ועדת הכלכלה הורתה לשר התחבורה להקים ועדה מקצועית לבחינת כל חלופות הנמלים

הדעות היו חלוקות בדיון שהתקיים הבוקר. השר כץ אמר שמדובר בעובדה מוגמרת, שי באב"ד, לשעבר בכיר בצים, טען שהבעיות לא ייפתרו גם אם יבנו 20 נמלים חדשים, חברי הכנסת שמולי ומרגלית דיברו על הצורך בשדרוג הנמלים הקיימים והוועדים דיברו על התשתיות המיושנות


15:57 ,03.03.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ אבישי ברוורמן קיימה היום (ב') דיון מיוחד בנושא הרפורמה בנמלים. הדיון נערך ביוזמת ח"כ עמר בר לב.

 

ברוורמן אמר בפתח הדיון כי הוועדה מבקשת לבחון האם החלטת הממשלה להקים שני נמלים חדשים נעשית מהסיבות הנכונות ונשענת על בסיס נתונים איתן. הוא הוסיף, כי הבעיות הבינלאומיות של ישראל רק מחמירות והוא אינו רואה מצב שבו המדינה הופכת להיות לתחנת מעבר למדינות זרות.

 

ברוורמן ביקש לבחון האם ישראל זקוקה לעוד שני נמלים חדשים, או שבסוף יקומו פה פילים לבנים עם עודף היצע. באשר לתפעול הנמלים הקיימים, היו"ר אמר כי צריך לבחון אם הפתרון לבעיות הוא הפרטה, או שיש פתרונות טובים יותר. ברוורמן הדגיש, כי אין בכוונתו לעשות מפקד, כך שהוא מחויב לציבור ומבקש לקיים דיון על מנת לבחון האם ההחלטות שמתקבלות אכן טובות לציבור הרחב.

 

שר התחבורה ישראל כץ התייחס להקמת הנמלים החדשים ואמר כי המהלך הוכרע, הוא מתקדם, בלתי הפיך והוא הצליח. השר אמר שהוא קבע את העיקרון שלא מפריטים הנמלים הקיימים, אלא בונים נמלים חדשים.

 

כץ הוסיף, כי ההחלטה לוותה בקידום תכנון ומימון של חברת נמלי ישראל (חנ"י), ולא תעלה למדינה ולו שקל אחד מתקציבה, גם לא בערבויות, או בהעלאת תעריפים. באשר לעובדים, אמר כץ: "ההנהלות ניהלו בנורמות לא טובות שהיו נהוגות שנים קודם. אני לא התערבתי בסכסוך על הפקידה ובדברים אחרים. אנחנו מבינים שצריך לדאוג גם לעובדים".

 

כץ אמר עוד, כי ההכרעה נפלה והמהלך יצא לדרך, מאחר שחברות בינלאומיות מובילות עתידות להציע הצעות להפעלת הנמלים. הוא הסביר כי אם החברות מוכנות לשלם מיליארדי שקלים מתקציבן, סימן שהן בדקו את הדבר ומצאו היתכנות כלכלית בכך. הוא הוסיף, כי בכוונתו לשדרג את הנמלים הקיימים ולהעמיק את הרציפים בהן, על מנת שיוכלו להתחרות בנמלים החדשים. "לא אשאיר נמלים נכים שלא יכולים להתחרות", אמר כץ, "יש גורמים שלא רוצים לוותר על עמדות הכוח שלהם, אבל הממשלה היא האחראית ועוד בשנה הזו נניח אבני פינה".

 

מנכ"ל חנ"י שלמה ברימן אמר בדיון כי צריך תשתיות נמליות נוספות בישראל, כי הרוב המוחלט של המטענים מגיעים לישראל מהים, 500 מיליון טון לעומת 0.3 מיליון טון שמגיעים בתעופה האווירית.

 

הוא הוסיף, כי הקמת נמל לוקחת כ-12 שנים וצריך לחשוב קדימה, בהתאם לגידול של כ-5.3% בשנה בתחזית הביקוש למכולות. ברימן: "גם אם לוקחים בחשבון שהנמלים הקיימים יתייעלו, עדיין חייבים להקים נמלים חדשים, כי הקיימים אינם עונים על הביקוש".

 

שי באב"ד, לשעבר סמנכ"ל ישראל והמזרח הקרוב בצים, טען מנגד כי "הבעיות בישראל נובעות ממזג אוויר, שלא ייפתר גם אם יבנו 20 נמלים, וממצב של שביתות ועיצומים". הוא הוסיף כי צריך לפתור את הבעיות בנמלים הקיימים, של עיצומים ושביתות.

 

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי אמר כי רפורמות עושים בהסכמה, אולם במקרה הזה יש טרמינולוגיה אלימה כלפי ועדי העובדים: "כמעט הגיעו להסכמות, אלא שבאבחת סכין אחת, שאפילו בית המשפט אמר שהמדינה התנהגה בחוסר תום לב, הוחלט להקים נמלים חדשים.

 

יו"ר ועד עובדי נמל חיפה מאיר תורג'מן אמר כי בניית הנמלים החדשים נועדה למוטט את ועדי העובדים, והמדינה הולכת להשקיע בזה 15 מיליארד שקל. הוא הוסיף, כי נמל חיפה סובל מהיעדר השקעה בתשתיות - מדובר בנמל מיושן, עם מנופים בני 35 שנה, ובשל כך רק 35%  מהנמל מנוצל.

 

יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד אלון חסן אמר כי הוא לא רואה אוניות בישראל שפורקות מטענים שישונעו ללבנון, ירדן או ערב הסעודית. הוא הוסיף, כי אניות ממתינות מחוץ לנמל, כי יש רק רציף וחצי שבו ניתן לעבוד. חסן התייחס לתחזיות הביקוש של חנ"י, ואמר כי ב-2005 היו תחזיות מרשימות ועד היום הן לא התממשו.

 

עו"ד אוריאל לין , נשיא איגוד לשכות המסחר אמר בדיון כי "אסור לשכוח שלמדינת ישראל תלות מוחלטת בנמלי הים. אם רוצים לשמור על כושר התחרות של ייצוא מוצרים ישראלים לחו"ל ולאפשר יבוא מוצרים ארצה, יש לדאוג לתחרות בין רציפי הנמלים ולא להתייחס רק לתחשיבים כלכליים. אני ביקרתי לאחרונה בנמל המבורג, בו יש תחרות בין עשרה רציפים שונים. הקמת שני נמלים חדשים במהלך משותף – אחד באשדוד והשני בחיפה – חיונית להשגת התכלית המרכזית של קיום תחרות אמת. התפתחות סחר החוץ של ישראל מחייבת הקמת שני נמלי ים חדשים. אם יוקם נמל אחד בלבד, יהיה זה בדרום או בצפון, לא תושג אחת המטרות המרכזיות שהיא יצירת תחרות אמיתית על שירותי הנמלים. כמו כן, בדרך זו ניצור תחרות אמת בתוך מרחב הנמל הצפוני והדרומי. "

 

ח"כ אראל מרגלית אמר כי הוא חולק על השר כץ והוסיף כי צריך להעמיק את הנמלים הקיימים. לדבריו, בוועדת הכספים דווקא הסבירו לחברי הכנסת שצריך לשחרר את מניית הזהב בצים, כי היא מפסידה בשל שפל גדול בענף הספנות: "חנ"י זה גורם אינטרסנטי, אנחנו צריכים תחזיות של גורם בלתי תלוי".

 

מרגלית הוסיף באשר לנמל החדש בחיפה, כי זו תהיה שערורייה, שתפריד את הקריות מחיפה, במקום לחבר ביניהן.

 

ח"כ תמר זנדברג הוסיפה כי מדובר בשיטה הידועה להפרטה - קודם מייבשים את הנמלים ואחר כך אומרים שאין ברירה וצריך להפריט. לדבריה, כמו בכל הפרטה, מי שירוויח יהיו בעלי הון בודדים שיכולים להקים את התשתית, ולא הציבור הרחב.

 

ח"כ משה פייגלין אמר מנגד כי כל ישראלי משלם מס נמל בלי לדעת את זה: "יש צורך כלכלי מעשי וזה לא עולה שקל למדינה, אז הדיון הוא אם אלון חסן מסכים, או לא", תהה.

 

ח"כ איציק שמולי אמר כי השר כץ נכנס בוועדים ומציג אותם כאנטי תחרותיים, בעוד שהוא עצמו חוסם את התחרות. הוא הוסיף, כי ניסיון העבר בנמל אילת מראה שלא היו ירידות מחירים ודרש ניתוח כלכלי שמעיד על כך.

 

השר כץ הגיב ואמר כי שמולי הולך נגד הצדק החברתי שהטיף לו, ועושה מהלך פוליטי, בעוד שהמתפקדים כבר עברו לליכוד. הוא הוסיף, כי הממשלה תילחם ביוקר המחייה ותסיר את שליטת המונופולים. "לא אתן שיטילו דופי במניעים שלי. כבר לפני שבוע הוצהר שיש כוונה להעביר מתפקדים מהעבודה לליכוד כדי לאיים על שר, אבל הרפורמה תימשך והנמלים ייבנו", אמר.

 

היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי הגלישה לפוליטיקה היתה מיותרת. הוא הוסיף, כי הממשלה צריכה להציג לכנסת ולוועדה את כל האלטרנטיבות, על מנת שניתן יהיה דיון ציבורי אמיתי, כדי לבחון אם נבחרה האלטרנטיבה הטובה ביותר לציבור. הוא הוסיף: "הוועדה תומכת בשדרוג פעולתם של נמלי הים, עם זאת, שמעה שיש אלטרנטיבות נוספות לתוכניות הממשלה. הוועדה שמעה הערכות על השפעות אפשריות של הקמת שני נמלים, ומבקשת מהשר להקים ועדה מקצועית, שתבחן את התחשיב של כל חלופה ותיתן את התחשיב לחברי הכנסת, כדי לוודא שכל ההשלכות נלקחו בחשבון".

 

במהלך הדיון אמר חסן לכץ: "האם בנמלים הבאים לא יהיו ארגוני עובדים או שביתות? השר הממונה רוצה לקדם את השאיפות שלו באמצעות מלחמה בארגון העובדים.

 

"עוד לפני העליהום שעשו עלינו, ניהלתי מו"מ עם ראש אגף התקציבים באוצר, גל הרשקוביץ, לגבי בניית נמל חדש וכמעט סגרנו הסכם. נשארו פרטים אחרונים, אבל אז היו בחירות. גל הרשקוביץ עזב והכל נשכח. היום 50% מנמל אשדוד לא עובד. אני מזמין את הוועדה להגיע לנמל ולראות שיש אוניות שממתינות בחוץ משום שלא השקיעו בתשתיות".

 

על דבריו של כץ, לפיהם לא מעניין אותו כי העובדים מתפקדים נגדו, ענה חסן בפשטות: "ניפגש בפריימריס".