חברת נמלי ישראל (חנ״י) מעדכנת כי המשלוח הראשון של שיגומי פלדה לטובת בניית מזח התזקיקים החדש, הגיע לישראל מנמל אנטוורפן שבבלגיה. המזח החדש עתיד להחליף את מזח התזקיקים הישן של חיפה, שהוקם לפני למעלה מ-90 שנה, עוד בתקופת המנדט הבריטי.
בניית מזח התזקיקים החדש במפרץ חיפה שתוכנן ומקודם על ידי חברת נמל ישראל ומבוצע על ידי חברת ״שפיר״, מהווה חלק ממהלך כולל שמקדמת חברת נמלי ישראל להקמת מגה פרויקטים לאומיים למען המשק והציבור.
המזח החדש יאפשר פריקה וטעינה רציפה ובטוחה של תזקיקים ודלקים, וישפר את יכולת התפוקה, היתירות והגמישות של מערך אספקת הדלקים בישראל.
כמו כן, המזח יאפשר להגביר את היתירות הלאומית ולהוסיף מסוף תזקיקים חדשני, שישלים את מערך התשתיות הקיים בדרום הארץ, וכך תצומצם משמעותית תנועת משאיות הדלק בכבישי הצפון, בכך שתאפשר ייבוא ישיר של תזקיקים וגפ״מ לנמל המפרץ - במקום שינועם ממרכז ודרום הארץ.
המזח תוכנן כך שיוכל לשרת אניות ענק של עד 190 מטרים, ויאפשר פריקה וטעינה של כל סוגי תזקיקי הנפט - מנפט גולמי ועד דלקים מזוקקים - בתנאי בטיחות ותפעול מהמתקדמים בעולם. המזח יתוכנן לעמוד בתקן מחמיר במיוחד, כולל מערכת מתקדמת לעמידות בפני רעידות אדמה ואסונות טבע.
המזח יוקם באזור נמל המפרץ, בין רציפים 7 ו-8, סמוך למסוף הכימיקלים ותעלת הכניסה לנמל קישון. אורכו הכולל יעמוד על 480 מטרים ועומק המים באזור ההקמה יעמוד על כ-14 מטרים. הנמל החדש יכלול חמישה מנגשים: ארבעה לאניות ומנגש אחד עבור הדוברה שתשמש לתדלוק אניות.
מנכ״ל חברת נמלי ישראל, פנחס צרויה: ״הקמת מזח התזקיקים החדש היא מהלך אסטרטגי, חיוני וירוק למשק האנרגיה של ישראל. מדובר במהלך שיחזק את העצמאות התשתיתית והאנרגטית של המדינה, יתמוך בצמיחתה הכלכלית וישמור על איכות הסביבה תוך עמידה בתקני בטיחות וסביבה מהמחמירים בעולם. המזח החדש יאפשר להרחיב את יכולות הפריקה והאחסון של תזקיקים בצורה מודרנית ובטוחה, ויתרום להורדת זיהום האוויר על ידי צמצום תנועת משאיות הדלק בכבישים״.