דר׳ יורם זבה, יו״ר פורום לקוחות הנמלים, הוציא היום מכתב לחברי הפורום ובו הוא מבקש להבהיר את המצב בנמלים, וזאת לאור הידיעות הסותרות המתקבלות הן מהנמלים והן מהעיתונות.
״המצב החמור בנמלי אשדוד וחיפה לא נוצר במקרה ויש לו גרורות רבות המובילות למו״מ המתנהל כרגע על הרפורמה, לחוסר משווע בגיוסים, תפיסת חלק מהשטח בנמלים לאחסון מכוניות, בעיות במנופים ועוד״, כותב נשיא לשכת הספנות הישראלית, וחוזר ומבקש מכל הנוגעים בדבר ובעיקר מנמל אשדוד לדווח דיווחי אמת על המצב בנמלים, וזאת בזמן אמת.
לדברי דר׳ זבה, הדיווחים שמגיעים ללשכת הספנות מספרים כי המצב בנמל אשדוד בתחום המכולות ״עגום ביותר״. ד״ר זבה כותב כי ״בבוקר נפתחו 9 ידיים בלבד, 7 אניות עומדות בחוץ, ומחלקת המכולות הודיעה שלא תמיד ניתן לסיים את כל הפעולות וכי העבודה תסתיים בסוף החלון גם אם לא נתמלאו כל הפעולות (הדגש על מכולות ריקות)״. ד״ר זבה מציין עוד כי ההמתנות לסקטורים האחרים קיימות, וכי הנמל ״גובה בלי בושה דמי מעגן ועגינה לפי הזמן הארוך שנוצר בפועל״.
ד״ר זבה מציין כי לולא המכתב שהוציאה חטיבת לקוחות חברת נמל אשדוד ליבואנים וליצואנים ביום שישי האחרון, בו הודיעה כי ״העומסים שאפיינו את הרבעון הראשון של השנה הסתיימו״ וכי ״העבודה בנמל אשדוד חזרה לשגרה״ הוא לא היה מוציא את המכתב הנוכחי לחברי הפורום. ״הדבר לא ניכר מהדיווחים הלא רשמיים מהשטח״, מציין דר׳ זבה.
לדבריו, בנמל חיפה נפתחו בבוקר 2 ידיים בלבד לשרת את אניית המכולות היחידה בנמל. הנמל אומנם סתום אך לפי דיווחים בנמל חיפה ממתינים לאניות שאמורות להגיע מנמל אשדוד ואמורות ״להציף״ אותו בקרוב.
יו״ר פורום לקוחות הנמלים מסיים את מכתבו ומציין כי ״אין ספק שנמלי אשדוד וחיפה הגיעו לרוויה ב׳שיטת העבודה הנוכחית׳. הם מתנהגים כמו משפחה שגרה בדירה של 5 חדרים אבל משתמשת רק בשלושה מהם. חבל מאוד וכואב מאוד שפוטנציאל הנמלים אינו ממומש במלואו״.
מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי: ״חברת נמל אשדוד מפעילה בעת האחרונה כמויות מוגברות וגדולות מן הרגיל של ידיים עובדות, וזאת בשל עומס חריג על רציפי הנמל. ביומיים האחרונים היו שיבושים בשתי משמרות בעבודה. הנהלת החברה פועלת מול העובדים תוך הסברת חומרת מעשיהם, ותפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה בכדי להחזיר את העבודה לסדרה״.