עוד לפני שיצא לאור והגיע לחנויות מעורר ספרו החדש של יואב צוקרמן, ״עבודת נמלים״ עניין רב. צוקרמן, אשר שימש יועצם של שני שרי תחבורה לענייני התאגידים הממשלתיים, ובהמשך הוביל את תכנית ׳נמלי העתיד׳, עת כיהן כסמנכ״ל הפיתוח של חברת נמלי ישראל, חיבר מסמך מרתק על יחסי הכוחות וזירת הקרבות בין וועדי הנמלים לבין הממשלה לאורך השנים.
שר התחבורה והשר לענייני מודיעין ישראל כץ הוא מכוכביו של הספר שייחשף מחר לראשונה בכנס PORT2PORT בגני התערוכה בתל אביב. קבלו כמה טעימות:
בעמ׳ 19 של הספר נכתב כך: ״בשלהי חודש מאי 2015 נכנס שר התחבורה ישראל כ״ץ אל לשכת ראש הממשלה נתניהו. .. כ״ץ הישיר מבט אל נתניהו ואמר לו: אדוני ראש הממשלה, אתה מבין את גודל השעה? מי עוד הקים נמלים בארץ ישראל? שלמה המלך בעציון גבר, הורדוס בקיסריה, האימפריה הבריטית בחיפה, בן-גוריון באשדוד ועכשיו אנחנו... שני נמלים חדשים״.
אלא שדרכו של כץ לרפורמה הייתה דרך פוליטית, מפותלת ולא פשוטה. צוקרמן מתאר בספר תהפוכות, קרבות ובריתות לא מעטות.
בעמ׳ 243 מסופר עליו: ״ישראל כ״ץ, חקלאי פיקח ופוליטיקאי מתוחכם, התמקד באותה תקופה בתכנון המהלך המשמעותי ביותר בקריירה הפוליטית שלו... מהפך שתכנן בנמלים.. הוא ידע שהזמן הגרוע ביותר מבחינה פוליטית לביצוע רפורמות משמעותיות הוא כאשר הקואליציה מתקרבת לסוף ימיה. מורו ורבו אריאל שרון לימד את כ״ץ שרפורמות עושים במאה הימים הראשונים לכהונת ממשלה חדשה, כאשר כל חבריה עדיין לא שלפו את הסכינים הארוכות ולא צברו חשבונות אחד כנגד השני״.
״בפברואר 2013, לאחר הבחירות דרשו ארבעה שרים מהליכוד לשדרג את מעמדם לתפקיד שר האוצר. רק שר בכיר אחד, כ״ץ, ויתר מראש על ההזדמנות והעדיף לחזור למשרדו, משרד התחבורה. ״התנאי היחיד שהציב לכץ לנתניהו״, מתואר בעמ׳ 265, ״היה תמיכה גורפת בקידום הרפורמות שהכין מבעוד מועד״.
אלא שכ״ץ לא ידע על אז הקשר שנוצר בין אגף התקציבים באוצר לוועד עובדי נמל אשדוד, קשר שאמור היה לטרפד את תכניותיו על הרפורמה. ״לכ״ץ לא היה מושג כי מתחת לאפו המשיכו אלון חסן ושוקי סגיס במגעים עם גל הרשקוביץ (אז הממונה על התקציבים באוצר), והתקדמו לכדי מרחק נגיעה מהסכם (׳הסכם ברצלונה׳), שאילו היה יוצא אל הפועל, היה טורף לשר התחבורה את כל הקלפים״ (עמ׳ 265).
על פקחותו הפוליטית מרחיב צוקרמן רבות: ״ישראל כ״ץ, שכיהן כשר התחבורה לפני, במהלך וגם לאחר הבחירות, ניצל את היתרון היחסי שלו על פני יתר חברי הממשלה החדשה... הוא התייעץ עם האדם היחיד בעולם שעליו הוא סומך באמת, אשתו רונית. היא עודדה אותו ליזום פגישה אישית בערב בביתו של יאיר לפיד (שר האוצר החדש) ברמת אביב וציידה אותו בבקבוק שמן זית שהפיקה במו ידיה מהמטע המשפחתי במושב כפר אחים. לפיד חיבב את כ״ץ עוד מהימים שראיין אותו כמנחה אולפן שישי בערוץ 2, והעריך את חוכמתו הפוליטית. פגישת השרים היתה נעימה, לפיד התרשם מבקיאותו של כ״ץ בענף הנמלים, מנחישותו לקדם מהפכה תחרותית מבלי לחשוש מכוחם של הוועדים. שר האוצר הבהיר כי הוא מתכוון לאפשר לו להשלים את הרפורמה בנמלים, עליהם הוא מופקד כשר התחבורה ואין בכוונתו לעמוד בדרכו של כ״ץ״ (עמ׳ 279).
אלא שהדברים לא היו כל כך פשוטים במשרד האוצר. ״כ״ץ נערך להתמודדות עם אגף התקציבים באוצר, שלא העלה על דעתו הקמתם של שני נמלים במקביל.
״השר כ״ץ הזדרז לקבוע עובדות בשטח והודיע בתקשורת כי החליט להקים שני נמלים חדשים במקביל. בנוסף התחייב שר התחבורה כי מכרז ההקמה של הנמלים החדשים יתפרסם ב-1 ביולי 2013, למרות שהחלטה כזו טרם התקבלה על ידי שר האוצר״ (עמ' 288).
בשפה ציורית וקולחת משרטט צוקרמן את מאחורי הקלעים של אחת הרפורמות החשובות שידעה המדינה, עבודה מאומצת של שנים בה לקחו חלק מרבית הממשלות בישראל - חלקן קידמו את הרפורמה וחלקן הסיגו אותה לאחור. שבירת כוחו של מונופול העובדים האימתני בנמלים הושלמה רק בעשור האחרון, עם בנייתם של שני נמלי ים חדשים בחיפה ובאשדוד. קדמו לכך שנים של מאבקי כוח, תככים, מפגשים חשאיים מעבר לים, דילים סודיים, מעצרים, בתי דין, בתי משפט ותמרונים אינספור של התקשורת ושל הציבור.
כאמור, הספר ״עבודת נמלים״ (בהוצאת מטר) יושק מחר, ב-20 ביוני בגני התערוכה בתל אביב. להרשמה לכנס PORT2PORT לחצו כאן.