נמלי ערב הסעודית במאבק על השליטה בים האדום

הממלכה תעמיד למכרז את ניהול מסופי המכולות בנמל ג'דה לאחר ירידה חדה בתפוקות בגלל מעבר חברות ספנות ומטענים לנמל הפרטי המלך עבדאללה


10:12 ,04.03.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

רשות הנמלים בערב הסעודית תבקש הצעות במסגרת מכרז על תפעול מסופי מכולות בנמל Jeddah Islamic Port ב-2017, אלא אם כן הקבוצות המנהלות כיום את המסוף יציגו ביצועים משופרים.

 

מאחורי הרעיון לפתוח את המכרזים לאחר בסך הכל חמש שנות פעילות – מתוך מכרז שניתן מלכתחילה לתקופה של 25 שנים – עומד הרצון להשיג עמדה טובה יותר במסגרת התחרות על שינוע מטענים בים האדום.

 

כך, למשל, המסוף הדרומי בנמל ג'דה, הנמצא תחת ניהול של DP World, רשם ירידה תלולה, עד ל-800 אלף TEU בשנה שעברה, בהשוואה לקיבולת המרבית שלו, שעומדת על 2.4 מיליון TEU בשנה.

 

הירידה יוחסה לעובדה שענקית הספנית MSC עזבה את הנמל לטובת המתחרה העיקרי שלו, נמל המלך עבדאללה (KAP), הנמל הראשון בממלכה המתופעל על ידי ידיים פרטיות ושוכן בעיר Rabigh, 100 ק"מ צפונית לג'דה. על פי דיווחים בערב הסעודית, גם מארסק ליין עזבה את נמל גדה לטובת KAP.

 

נמל KAP יכול לטפל ב-2.7 מיליון TEU בשנה והוא שוכן ישירות בנתיב של קו הסחר אסיה-אירופה. על פי הדיווחים, הנמל מטפל כיום ב-1.5 מיליון TEU בשנה.