נציגי המשתמשים לשינוע גרעינים בפניה לשר שטרית: יש לבחון מחדש את הרפורמה הנמלים

"עמדתנו היא, שאין בפרויקט הזה שום דחיפות. יש להתחיל את בחינת הרפורמה מחדש, בשיתוף רחב ועמוק עם כל הצדדים (וודאי עם המשתמשים על כל סוגיהם). יש להסדיר מראש את כל עניני התעריפים הראויים. יש להסדיר את זכויות העובדים ואז לחוקק בהסכמה כוללת. את זכויות השלטון יש


00:00 ,11.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"עמדתנו היא, שאין בפרויקט הזה שום דחיפות. יש להתחיל את בחינת הרפורמה מחדש, בשיתוף רחב ועמוק עם כל הצדדים (וודאי עם המשתמשים על כל סוגיהם). יש להסדיר מראש את כל עניני התעריפים הראויים. יש להסדיר את זכויות העובדים ואז לחוקק בהסכמה כוללת. את זכויות השלטון יש להשאיר לסוף ולאחר קביעת חובותיו", כתב מנכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית לשינוע גרעינים ומספוא

מנכ"ל איגוד המשתמשים בהובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא, יונה ליכטנשטיין, שיגר ביום חמישי האחרון מכתב לשר התחבורה החדש, מאיר שטרית, בו הוא מתריע מפני הבעיות הצפויות למובילי התפזורת כתוצאה מהחלתו של חוק הנמלים המוצע. הוא קרא לשר לעכב את החקיקה, לבחון מחדש את כל נושא הרפורמה ולחוקק בהסכמה כוללת.

יונה ליכטנשטיין ציין במכתבו כי להבנתו, מטרת הצעת חוק זו, כשיצאה לדרך בספטמבר–אוקטובר 2003, ולוותה בדברי הסבר כתובים, היתה: רפורמה שתביא תחרות, ייעול, רמת שירות, הוזלת תעריפים, סילוק עיוותים היסטוריים של סיבסוד צולב. אך, לדבריו, לאחרונה התקיימו כ- 12 ישיבות ארוכות של ועדת הכספים וועדת המשנה, שבמהלכן התברר למי שהקפידו להשתתף, כי לכאורה החוק הנידון אינו מקדם את מטרותיו המוצהרות.

לדבריו, לא בכדי סירב נציג האוצר, בפלפולים משפטיים, לבקשת נציג התאחדות התעשיינים להכניס לחוק, סעיף "מטרות". "הרי לכל מי שעיניו בראשו ברור עתה, שתחרות אמת בין הנמלים כמעט אינה אפשרית (בתחום הגרעינים והמספוא היא כלל איננה אפשרית)", כתב ליכטנשטיין והוסיף: "ייעול ושיפור ברמת השירות יכול להיות מושג בניהול נכון ואין החוק תורם לנושא זה. הוזלת תעריפים כוללת כלל לא עומדת על הפרק, ההפך הוא הנכון. רק שימור והגדלת הכנסותיו של המנגנון הממשלתי ושל רשות הנמלים או חברות הנכסים והנמל מובטח בחוק. המבנה החדש אפילו לא מבטיח מניעת שביתות בעתיד".

מנכ"ל איגוד המשתמשים בהובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא ציין כי, כפרט אופייני ומקומם במיוחד, ראוי לעיין בסעיף 40 לחוק (הוראת שעה לשנת 2004) הקובע, כי בנוסף לתמלוגים שרשות הנמלים חייבת להעביר למדינה, הרי עתה יעבירו סכום נוסף של 150 מיליון ש"ח. הוא ציין כי על קבילתו של נשיא לשכת הספנות שזוהי תוצאה של גביית יתר שיש להחזירה מיד למשתמשים, ניחם נציג האוצר שזאת הכנת רזרבה לתשלום למשתמשים על נזקי השביתה שתבוא.

ליכטנשטיין ציין במכתבו כי לדעת האיגוד, ברפורמה הנדונה אין פתרון אמיתי לשום בעיה, והיא רק מחמירה את המצב. "היא מוגדרת כפרויקט לאומי דחוף, שחייבים להעבירו בחקיקה ללא דיחוי. אבל לצערנו היא תביא לעימות מיותר עם העובדים, שנזקיו בל ישוערו, ולא תשיג ולו במעט את מטרותיה".

"עמדתנו היא, שאין בפרויקט הזה שום דחיפות. יש להתחיל את בחינת הרפורמה מחדש, בשיתוף רחב ועמוק עם כל הצדדים (וודאי עם המשתמשים על כל סוגיהם). יש להסדיר מראש את כל עניני התעריפים הראויים. יש להסדיר את זכויות העובדים ואז לחוקק בהסכמה כוללת. את זכויות השלטון יש להשאיר לסוף ולאחר קביעת חובותיו", כתב.

את מכתבו סיים בבקשה לקיים דיון דחוף עם השר שטרית בכדי שתימצא דרך "לקדם את המטרות הנכונות והרצויות של החוק, בטרם יפרוץ העימות המיותר והקשה, הצפוי".

העתקים מהמכתב נשלחו ללשכת רה"מ, לשרי האוצר והתמ"ת וליו"ר ועדת הכספים של הכנסת.


כידוע, איגוד המשתמשים בהובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא היא עמותה המאגדת את כל המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא ומתוקף כך חברי האיגוד משתמשים באופן ייחודי ומיוחד בשרותיהם של נמלי חיפה ואשדוד. סוגי המטען שמובילי התפזורת מובילים הינם הבסיס למאכל האדם ובעלי החיים והאספקה הסדירה שלהם, כמו גם תעריפי הטיפול בפריקתם, יש להם השפעה משמעותית ביותר על מוצרי היסוד כלחם, ביצים, שמן מאכל, עופות ועוד ועל הנזקקים להם. מטעני התפזורת הללו מהווים כ- 70% ממטעני היבוא בצובר, בנמלי ישראל, לא כולל פחם – בשנה מובילים 4.5-4.2 מליון טון.