חברות הספנות עומדות בפני תקופה קריטית במיוחד לפני העונה העסוקה בשנה בקווי הסחר בין אסיה ואירופה. רוב החברות מתכוונות להעלות תעריפים ולהטיל היטלי עונת שיא אך לא בטוח שהלקוחות ישתפו פעולה
דיווחים בעיתונות זרה מציינים כי לחברות הספנות יש רק שלושה שבועות לשנות את מגמת הירידה בתעריפי הובלת המכולות בקווי הסחר בין אסיה ואירופה או להסתכן בפשיטת רגל. כידוע לכ, ב-1 ביולי מתחילה העונה העמוסה ביותר (Peak Season) בתחום הובלת המכולות במרבית השווקים ואם חברות הספנות לא תצלחנה להעלות את התעריפים הן עלולות לספוג הפסדים כבדים אשר יכולות למוטט אותן כלכלית ולהביאן לפשיטת רגל.
נראה כי כיום ישנם מאמצים נואשים להעלות את תעריפי ההובלה במסלול מערבה מאסיה, זאת לאחר שהניסיונות לעשות כן בחודש אפריל זכו להצלחה מינורית והתעריפים חזרו לרמתם האפסית הקודמת.
רווחים של 150 דולר עבור מכולת 20 רגל שהושגו בתחילת האביב נמחקו מאז, וחזרו לתעריף Spot Rate כולל של כ-350 דולר או כ-400 דולר.
אבל מחירי הדלק התייקרו בתקופה שבה מרבית חברות הספנות המשיכו לשלב מחירי הובלה עם היטלי הדלק והיטלי שער חליפין כאשר התבקשו לציין מחירי הובלה.
בשבועות האחרונים התייקר מחיר הדלק. ניתן לקחת לדוגמה את חברת CMA CGM אשר התאימה את היטל הדלק ושינתה את מחירו מ-281 דולר ל-333 דולר, עובדה אשר כיווצה את אלמנט ההובלה הימי לפקטור שולי בחישוב התעריף.
"אנחנו מדממים למוות" צוטט אחד מהמנהלים הבכירים בחברות ספנות בולטת.
אם חברות הספנות לא יצליחו להעלות את התעריפים במהלך השבועות הקרובים, לפני התקופה הנחשבת לעסוקה ביותר בשנה עבור שוק המכולות בין אסיה ואירופה, הן עומדות בפני תנאים קשים שיימשכו חודשים ארוכים ואשר יכולים להוביל להתמוטטות של מספר חברות ספנות, כך מעריכים מומחים מהמגזר.
נציין כי מספר חברות ספנות הודיעו על תוכניות לשחזור תעריפים וחלקן אף הודיעו על הטלת היטלי עונת שיא Peak Season אם התנאים ייראו מתאימים לכך.
חברת CMA CGM, למשל, מתכוונת להטיל היטל Peak Season של 150 דולר וזאת בנוסף לעלייה של 300 דולר ל-TEU בתעריפי ההובלה בין אסיה לצפון אירופה והים התיכון בין ה-1 אוגוסט ועד 31 באוקטובר. החברה גם מתכוונת לחייב חיוב נפרד את היטל הדלק בחשבוניות שהיא מוציאה ללקוחותיה.
גם חברת מארסק ליין מתכוונת להטיל היטל "עונת שיא" בתאריכים הללו בנוסף לעלייה של 300 דולר ל-TEU עבור מטענים שנעים בין אסיה לצפון אירופה והים התיכון.
גם חברת צים הודיעה ללקוחותיה על עלייה של 250 דולר ל-TEU החל מה-1 ביולי עבור קווי הסחר בין אסיה והמזרח התיכון, וכן עלייה של 300 דולר עבור צפון אירופה ויעדים במערב הים התיכון.
מדיווחים שונים נמסר כי חברות הספנות אף מתכננות עלייה של 400 דולר ל-TEU עבור מטענים המיועדים לצפון אירופה וכן עלייה של 250 דולר עבור שירותים בין אסיה והמזרח התיכון.
עבור חברות ספנות רבות, החודש הבא נראה כסיכוי האחרון להעלות את מחירי ההובלה לתשעת החודשים הבאים, וזאת לאחר שחגיגות השנה החדשה בשנת 2010 בסין יסתיימו.
מקור בכיר בתעשיית הספנות ציין כי "יהיה מעניין מאוד לראות מי יתרחש במהלך ארבעת השבועות הקרובים. אם לא יהיו עליות בתעריפים אני חושב ששוק הובלת המכולות יהיה בבעיה אמיתי".
עתונות זרה: חברות הספנות מתכוננות למלחמת מחירים
חברות הספנות עומדות בפני תקופה קריטית במיוחד לפני העונה העסוקה בשנה בקווי הסחר בין אסיה ואירופה. רוב החברות מתכוונות להעלות תעריפים ולהטיל היטלי עונת שיא אך לא בטוח שהלקוחות ישתפו פעולה
00:00 ,11.06.2009
עשוי לעניין אותך
08.06.2009
שי באב"ד נבחר לסגן נשיא לשכת הספנות
07.06.2009
קבוצת מארסק תציע שירותי לוגיסטיקה באמצעות Damco
31.05.2009
שיתוף פעולה ראשון בין מיינרום לחברת K Line
28.05.2009
מארסק ליין: שיפורים בשירות ביבוא וביצוא לארה"ב
27.05.2009
הפסד ענק לצים - 119 מליון דולר ברבעון הראשון של 2009
27.05.2009
צים מוסיפה פקידה באשדוד בקו הישיר מ/אל המזרח הרחוק