הוראות חדשות עבור אוניות מגדלים מסויימים, המחייבות אותן למלא את נתוני המסע בצורה של רישום אלקטרוני (VDR) וכן להיות מצויידות במערכת זיהוי אוטומטית (AIS), נכנסו לתוקף החל מה- 1 ליולי 2002.
ההוראות המחייבות הן חלק מסדרה של תיקונים להוראות שהתקבלו בכנס Safety of Life at Sea, 1974 (SOLAS) ואשר נכנסו לתוקף ב- 1 ליולי 2002, כמו גם החלק השני של ה- ISM Code הדן בהוראות מחייבות לבטיחות בים ומניעת זיהום הסביבה שנכנס גם הוא לתוקף באותו זמן.
הסעיף מס' 5 המתוקן (הדן בבטיחות השייט) שהתקבל בכנס ה- SOLASואשר אומץ בדצמבר 2000 מכיל מספר דרישות חדשות מהאוניות, כולל הדרישה ל- VDR ול- AIS וכולל קבלתו של רישום אלקטרוני של נתוני המסע.
כמו הקופסא השחורה הנמצאת במטוס, ה- VDR מאפשר לחקור תאונות ולשחזרן בהיותו מכיל הוראות שנתנו ברגעים האחרונים שלפני התאונה, ובכך עוזר לזהות את הסיבה לתאונה. סטנדרטים לבנית ה- VDR אומצו ע"י IMO בשנת 1997 ומאז הארגון ממליץ לכל האוניות להיות מצויידות ב- VDR.
האוניות המחוייבות ב- VDR, לפי הוראה מספר 20 של פרק 5 מה- SOLAS הן:
-
אוניות נוסעים שנבנו החל מתאריך ה- 1 ליולי 2002 ולאחריו.
-
אוניות גלנוע ונוסעים שנבנו לפני ה- 1 ביולי 2002 ושבדיקת הכשירות הראשונה שלהן בוצעה לא מאוחר מה- 1 ביולי 2002.
-
אוניות נוסעים שאינן גלנוע שנבנו לפני ה- 1 ביולי 2002 ולא יאוחר מה- 1 בינואר 2004.
-
אוניות שאינן אוניות נוסעים בעלות קיבולת העמסה של 3,000 Gross Tonnage ומעלה שנבנו ב/או אחרי ה- 1 ביולי 2002.
ה- VDR צריך להיות ברמת הסטנדרט שמציין הארגון, כפי שאומצו ב-1997 במפרט המתאר את הספציפיקציות ואת הנתונים שיש להקליט. לפי המפורט ה- VDR יקליט באופן רציף נתונים קבועים המתייחסים למצב האוניה ומצב הציוד וההוראות להפעלת האוניה והציוד. ה- VDRיותקן במקום מוגן ויופעל באופן אוטומטי, תוך שהוא מאתר את כל הסנסורים המותקנים באוניה ובציוד ויוכל לעקוב אחר פעילות תקינה של כל המכשירים והציוד. אוניות שאינן ro-ro passenger ושנבנו לפני ה-1 ביולי 2002 ושיתברר כי אי אפשר להתאימן ל- VDRיהיו פטורות.
באשר לאוניות מטען הרי שוועדה של IMO, Maritime Safety Committee (MSC) מדצמבר 2000 קבלה המלצה לגבי התקנת ה- VDRבאוניות משא קיימות, אשר הציעה לעשות מחקר שיקבע בוודאות את מידת הנחיצות. המחקר נערך ע"י תת ועדה שמונתה לשם כך ובו נלקחו בחשבון נתונים כמו פרקטיות, בעיות טכניות הקשורות להתאמת ה- VDRבאוניות, ניסיון מוכח של שימוש ב- VDRבאוניות משא כולל נתונים שאי אפשר לקבלם בלי התקנת ה- VDRוכולל נתונים של עלות.
המטרה היא לסיים את המחקר עד ינואר 2004, כדי שיתברר אם יש צורך להכניס תיקונים מתאימים בפרק 5 של SOLAS. בינתיים מציעים לבעלי אוניות משא להתקין את ה- VDRבאוניות משא קיימות באופן וולונטרי, כך שהנסיון שלהן ילקח גם הוא בחשבון במחקר המתבצע.