שטרק על דוח סדן: חד צדדי ומגמתי

בנמל אשדוד לא ממש המתינו לפרסום חוות הדעת של פרופסור עזרא סדן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר והחקלאות, בנושא פעילות חברות המניה בנמל אשדוד. אתמול שיגרה יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד מכתבים למשרד התחבורה, לתעשיינים, לאיגוד לשכות המסחר, ללשכת הספנות ולאיגוד המשתמ


00:00 ,04.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בנמל אשדוד לא ממש המתינו לפרסום חוות הדעת של פרופסור עזרא סדן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר והחקלאות, בנושא פעילות חברות המניה בנמל אשדוד (ראה ידיעה נפרדת).

אתמול שיגרה יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, איריס שטרק, מכתבים לאריה בר- מנכ"ל משרד התחבורה, לשרגא ברוש- נשיא התאחדות התעשיינים, לאוריאל לין- נשיא איגוד לשכות המסחר, לראובן צוק- נשיא לשכת הספנות ולגד שפר- יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית.
 
במכתבה תוקפת שטרק בחריפות את חוות הדעת של הפרופ' עזרא סדן, שהוזמנה, לטענתה, על ידי חברות המניה. "כבר מקריאה ראשונה של העבודה עולה תמונה חד צדדית ומגמתית, המתבססת על הנחות מופרכות לחלוטין", כתבה שטרק והוסיפה: "יש לדחות על הסף טיעונים שאינם בתחום מומחיותו של הכותב כגון: 'יסולקו מקו המים העיניים של הלקוח'. זאת ועוד, הגדרת עובדי הנמל כ'מובטלים כרוניים' היא מקוממת ומיותרת מצד מי שמתיימר להגיש ניתוח כלכלי".
 
שטרק הוסיפה וציינה כי גם הנחת היסוד בעבודה כאילו האינטרס הבלבדי של הנהלת הנמל ועובדיו "מתמצה בהשתכרות מכסימלית למשמרת" נדחית על הסף.
 
היא שבה והדגישה במכתבה כי הפעלת מערכת ה-TOSיש בה להביא לשיפור דרמטי בתפוקות הטעינה והפריקה בנמל. לטענתה, מערכת TOSדומה מותקנת ופועלת כיום בלמעלה מ- 80 מהנמלים המובילים בעולם בהצלחה רבה, שם, היא טוענת, לא פועלות כלל חברות מניה.
 
"הטיעונים המועלים בתקציר המסמך על שינויים שיגרמו בגזרת המכולות והמטען הכללי הם משוללי יסוד וכבר היום עומדות לפנינו בקשות של חברות נוספות לתת שירותי מניה בנמל למטען כללי. הביקוש למתן שירותי מנייה מעיד על הרווחים הגלומים בעיסוק זה, כך שכוחות השוק יצרו תחרות שלא תאפשר את עליית המחירים כפי שמציינות חברות המנייה ולהיפך. חברת הנמל תעודד את התחרות ותאפשר את עבודתן בנמל".
 
היא הדגישה שחברת נמל אשדוד התחייבה לסוכני האוניות והמשתמשים כי מערכת ה – TOSלא תגרום לעליית תעריפים. "יתרה מכך", כתבה שטרק, "ההחזר באגרת הסוורות לסוכני האוניות יישאר בעינו גם לאחר הפעלת המערכת".
 
"אנו נשמח להמשיך במגעים עם חברות המנייה שנותרו במאבק מתוך כבוד הדדי והבנת לצרכיהן. יחד עם זאת, לא נוכל להתפשר על דרך פעולת הנמל באופן הראוי ביותר לטובת לקוחותיו, ולטובת המגזר העסקי בכלל", סיכמה שטרק.
 
העתקים מהמכתב נשלחו אל שרי האוצר והתחבורה.
 
 
כזכור, איגוד המשתמשים בהובלה ימית ולשכת הספנות חתמו עם נמל אשדוד בחודש שעבר על הסכמה למתכונת הפעלת חדר ה- TOS, לפיה סוכן האוניה, על פי רצונו, רשאי להציב את נציג חברת המניה כנציגו בחדר ה- TOS. יש לציין שבין חברות הנמל ובין חברות המניה לא התקיימו מעולם יחסי ספק לקוח ואין כל קשר עסקי ביניהן.