אין להרחיב מעבר לנדרש הגנה לבעל סימן מסחר

באיזה מקרה דומים סימנים מסחריים של טובין יתר על המידה אחד לשני, כך שהם יכולים לבלבל את הצרכן? ובאיזה מקרה הסימנים אינם דומים? לאחרונה הפך בית המשפט המחוזי בתל אביב החלטת רשם סימני המסחר


00:00 ,07.03.2012 מאת: עו"ד גיל נדל, גלעד פז

לאחרונה, הפך בית המשפט המחוזי בתל אביב בערעור החלטה של רשם סימני המסחר, וקבע כי סימן המסחר Killah לביגוד ואופנה אינו דומה מספיק לסימן המסחר Killy בתחום ביגוד הסקי ולכן אישר את רישומו. לכן, נקבע, ניתן לרשמו.

המקרה הגיע לבית המשפט לאחר שחברת Upcoming TM ביקשה לרשום בישראל סימן מסחר בשם Killah בתחום ביגוד ואופנה. הסימן נכתב בצבע אדום.

זאת למרות שחברת European Sport Merchndising היא בעלת סימן מסחר בשם Killy, בתחום ביגוד הסקי. הסימן נכתב בצבע לבן, על רקע תיבה שחורה. החברה פנתה לבית המשפט, בבקשה שלא להתיר את רישום הסימן המתחרה.

רשם סימני המסחר קבע שהסימנים דומים ועלולים לגרום להטעיית הציבור, ולכן סירב לרשום את הסימן Killah. חברת Upcoming TM ערערה על ההחלטה לבית המשפט המחוזי.

על מנת לקבוע האם הדימיון בין שני סימני המסחר מגיע לכדי הטעייה, נהוג להפעיל מבחן הקרוי "המבחן המשולש", שכולל שלושה תתי מבחנים: המבחן הפונטי-ויזואלי, מבחן סוג הטובין ומבחן סוג הלקוחות.

המבחן הפונטי ויזואלי: על פי מבחן זה (המוכר גם בשם "מבחן המראה והצליל") משווים את המראה של שני הסימנים ואת דרך הגייתם. במקרה זה, קבע שופט המחוזי גדעון גינת, כי שני הסימנים הינם בעלי אורך שונה והם מכילים סיומת פונטית שונה לחלוטין (KILL-Y לעומת KILL-AH), וגם דרך הגייתם שונה.

בית המשפט ציין גם כי סימן המסחר KILLY מוכר כרגע רק בתחום הסקי ומתבסס על שמו של גולש הסקי הצרפתי Jean Claude Killy, שם שמוכר היטב לקהל הצרכנים של אביזרי הסקי. מנגד נקבע שמשמעותה של המילה KILLAH בסלנג אמריקאי הינה "רצחני".

מבחינה ויזואלית, בית המשפט קבע כי קיים שוני ויזואלי מהותי ביותר בין שני הסימנים.

מבחן סוג הטובין: השופט גינת קבע כי היות וסימן המסחר KILLAH מיועד לאביזרי אופנה לנשים צעירות וסימן המסחר KILLY מיועד לתחום הסקי בלבד, לא מדובר באותם הטובין. זאת למרות שרשם סימני המסחר קבע שמדובר באותם טובין, לאור יכולתו של בעל סימן המסחר Killy להתרחב גם לתחום ההלבשה. גינת דחה רעיון זה.

מבחן סוג הלקוחות: נפסק כי סימן המסחר KILLY פונה ל"חתך צר ומובחן של צרכנים", אפילו "מתוחכם ויודע דבר", שהוא קהל חובבי הסקי בישראל.

_________________________

 

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il