משרד התחבורה המצרי הכריז על תוכנית מקיפה לשדרוג מערך הרכבות הלאומי, במטרה להגדיל את קיבולת הובלת המטענים מ-4.5 מיליון טון בשנה בשנת 2014 ל-6 מיליון טון השנה, ו-13 מיליון טון עד 2030.
לפי עיתון אל -אהאלי המצרי, חמשת עמודי התווך של התוכנית הם:
שדרוג צי הרכבות: רכישת 210 קטרים חדשים מתוצרת GE, שיפוץ 100 קטרים קיימים והוספת 1,047 קרונות נוסעים במסגרת חוזה כולל לרכישת 1,350 קרונות.
פיתוח תשתיות: שדרוג 312 תחנות מתוך 708, כולל הקמת תחנת רכבת חדשה באזור בשתיל, שתשמש כתחנת קצה חדשה לרכבות הדרום.
הרחבת רשת המסילות: הקמת קווים חדשים, כולל קו כפר דאוד–אל-סאדאת באורך 38 ק״מ וקווים נוספים באורך כולל של מאות קילומטרים, לחיבור אזורים תעשייתיים ומסחריים.
שדרוג מערכות האיתות והבקרה: הטמעת טכנולוגיות מתקדמות לשיפור הבטיחות והיעילות של תנועת הרכבות.
פיתוח המשאב האנושי: הכשרה והסמכה של כוח האדם בתחום התחבורה והלוגיסטיקה, כדי להתמודד עם האתגרים הטכנולוגיים והניהוליים של המערכת המשודרגת.
לפי משרד התחבורה, המהלך צפוי לתרום להפחתת העומס בכבישים, להפחתת פליטת מזהמים, ולחיזוק הקישוריות בין מרכזי הייצור, הנמלים והשווקים. הוא מהווה חלק מהחזון הלאומי של מצרים לפיתוח תשתיות תחבורה מודרניות ויעילות.