מה חדש בתנאי המכר הבינלאומי INCOTERMS 2020

חיים פרי, מומחה בנושא יבוא ויצוא ותנאי מכר, הכין סקירה ממצה אודות השינויים הצפויים בתנאי המכר הבינלאומיים החל מ-1 בינואר 2020 ומפריך בדרך כמה שמועות בלתי מבוססות


13:05 ,07.11.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

תנאי המכר הבינלאומי International Commercial Terms, או בשמם המקוצר והמוכר יותר - INCOTERMS, הינם מערכת מונחים שנקבעו על ידי לשכת המסחר הבינלאומית  (ICC), ואשר מטרתם להגדיר הגדרה אחידה וברורה באשר לשלוש נקודות קריטיות במהלך מסען של הטובין ממחסני המוכר ועד הגעתם למחסני הקונה. כל אחד ממונחי ה-INCOTERMS מגדיר באופן ברור שלוש נקודות קריטיות בחייה הלוגיסטיים של העסקה.

 

שלושת הנקודות הקריטיות המוגדרות במסגרת מונחי מכר

 

עד איזו נקודה במסע תחול זיקת הביטוח על המוכר ומאיזו נקודה תחול זיקת הביטוח על הקונה. דהיינו, עד איזו נקודה במסע המוכר יצטרך להתמודד עם נזק שנגרם לטובין ומה היא הנקודה בדרך שממנה והלאה הקונה יתמודד עם תוצאות הנזק לטובין.

 

עד איזו נקודה בדרכן של הטובין המוכר הוא שיצטרך לשאת במטלות השונות הכרוכות בתהליך ומאיזו נקודה הקונה הוא שיצטרך לשאת במטלות השונות. 

 

עד איזו נקודה במסען של הטובין יחולו ההוצאות הכרוכות בתהליך על כתפי המוכר ומאיזו נקודה יחולו ההוצאות על כתפי היבואן.

 

זה הכל. ישנם מספר נושאים מאד חשובים בחייה של כל עסקה ועסקה אך ביחס אליהם אין שום אמירה במסגרת מונחי המכר. קיימת רשימה שלמה של נושאים בהם מונחי המכר לא עוסקים כלל ועיקר 

 

דוגמאות למספר נושאים לגביהם אין שום אמירה במונחי המכר:

 

ה-INCOTERMS לא עוסקים בעניין הבעלות על הטובין. מתי מבחינה משפטית עוברת הבעלות על הטובין מהמוכר לקונה. זו נקודה לגביה אין התייחסות במונח המכר.

 

מונחי המכר לא עוסקים כלל ועיקר בכל הקשור לתשלום אותו משלם הקונה למוכר בעבור הטובין.

מונחי המכר לא עוסקים בכל דרך שהיא בעניין המכלת המטענים הובלתם.

 

מונחי המכר לא דנים במקרים בהם הייתה הפרת חוזה בין המוכר לקונה.

 

מגבלות רגולטוריות על הייבוא או הייצוא גם הם לא מעניינם של מונחי המכר.

 

לשכת המסחר הבינלאומית מעדכנת את מונחי המכר אחת לעשר שנים. ב-1 בינואר 2020 אמורה להיכנס לתוקף גרסה עדכנית של מונחי המכר, והיא מכונה 2020 INCOTERMS.

 

זה המקום לציין כי כניסתה לתוקף של גרסה חדשה אינה דורסת את הגרסאות הקודמות. גם הגרסאות הקודמות שרירות וקיימות. גורם המעוניין לעבוד על בסיס גרסת INCOTERMS קודמת רשאי לנהוג כך אך הדבר חייב להיות ברור ומוסכם על הצדדים לעסקה.

 

בחודשים שלפני פרסום הגרסה המעודכנת יצאו ספוילרים רבים יצאו ספינים שונים ומשונים. השמועות לא הרפו ואף התפרסמו באתרי אינטרנט הנחשבים למקצועיים מכובדים ורציניים. גם בארץ היו חברות שילוח שמיהרו לפרסם את הצפוי לנו בגרסת 2020 של מונחי המכר. היו שמועות רבות על מונחים שעומדים להיעלם  (EXW למשל) על מונחים חדשים שעומדים להתווסף (CNI למשל) אך בסופו של דבר רובם המוחלט של הספוילרים והשמועות התבררו כשמועות סרק.

 

גרסת 2020 של מונחי המכר כמו גם גרסת 2010 כוללת 11 מונחי מכר. במעבר מגרסת 2010 בוטל תנאי המכר DAT והתווסף תנאי המכר הנקרא DPU.

 

גרסת 2020 של מונחי המכר כמו גם גרסת 2010 מחלקת את כלל המונחים לשתי קבוצות על פי סוג ההובלה אליה מותאם כל מונח ומונח.

 

מונחים המוגדרים כמולטי-מודל (Multi Modal) הכוללים 7 מונחים מתוך 11 מונחי המכר ומיועדים לשימוש בכל שיטות ההובלה. מונחים המוגדרים כמונו-מודל (Mono Modal) הכוללים 4 מונחים מתוך 11 מונחי המכר, ומיועדים לשימוש בהובלה ימית בלבד. (תוכלו לצפות בפירוט מונחי המולטי-מודל והמונו מודל בתמונות המצורפות).

 

חלוקה מקובלת נוספת היא לארבע קבוצות:  E  F  C  D. שמה של כל קבוצה הינו אות בלועזית על שם האות הראשונה בשם המונחים שבאותה הקבוצה. אולם החלוקה האמיתית בשיטה זו הינה חלוקה פונקציונלית על פי חלוקת ההוצאות שבין המוכר לקונה.

 

מוכר וקונה שישתמשו באופן נכון ומקצועי במונחי המכר השונים יבטיחו עסקה שמתבצעת באופן חלק ויעיל לכל אורך מסע הטובין מנקודת הקבלה ועד לנקודת מסירתם.

 

אציין כי מאמר זה צר מלהכיל את פירוט כל העדכונים הרלוונטיים למונחי המכר גירסת 2020. בגיליון הקרוב של מגזין PORT2PORT יפורסם המאמר המלא ובו כל המידע והנתונים באשר לגרסת 2020 של ה-INCOTERMS בהם הכרת מונחי המכר, המשמעות של כל מונח ומונח. למותר לציין כי אופן היישום הנכון של כל מונח ומונח חשוב וקריטי לכל גורם שעוסק בנושאי סחר בינלאומי.

 


 

חיים פרי הינו מומחה בנושאי ייבוא יצוא וסחר בינלאומי ויועץ לחברות בנושאי חיסכון בעלויות הייבוא והיצוא. ניתן ליצור קשר עם חיים בדוא״ל [email protected]  או דרך האתר www.multisphera.com