אושרה תוכנית לייצוא מכוניות משומשות לירדן ועיראק

השר כץ פנה בשבוע שעבר למשרד האוצר בבקשה לאשר את החזרי המס הנדרשים כתוצאה מייצוא כלי רכב לחו"ל. היקף החזר המס יהיה בהתאם לגיל הרכב ויחסית להיקף המס ששילם במקור. איגוד לשכות המסחר: יצוא כלי הרכב מישראל יעמוד על כ 20-30 אלף בשנה


00:00 ,12.09.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

השר כץ פנה בשבוע שעבר למשרד האוצר בבקשה לאשר את החזרי המס הנדרשים כתוצאה מייצוא כלי רכב לחו"ל. היקף החזר המס יהיה בהתאם לגיל הרכב ויחסית להיקף המס ששילם במקור. איגוד לשכות המסחר: יצוא כלי הרכב מישראל יעמוד על כ 20-30 אלף בשנה
 
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ אישר תוכנית חדשה לייצוא כלי רכב פרטיים מישראל לירדן ועיראק.
 
שר התחבורה ציין כי מתן ההיתר ליצוא רכב משומש מישראל לחו"ל ייטיב עם העוסקים בענף ויעניק יתרונות משמעותיים למשק ולאזרחים פרטיים המתקשים למכור  את רכבם הפרטי.
 
שר התחבורה ציין כי התוכנית תצמצם את מספרם של כלי הרכב הישנים בכבישים ותביא לרכישה של כלי רכב חדשים ובטוחים יותר. בכך ניתן יהיה לשפר את הבטיחות בכבישים ולצמצם את זיהום האוויר הנפלט מכלי הרכב, בעקבות מכירתם לחו"ל של כלי רכב ישנים המזהמים יותר.
 
דוח כלכלי שהוכן שבוצעה לאחרונה על ידי הממונה לשעבר על הכנסות המדינה במשרד האוצר, יורם גבאי, נציב מס הכנסה לשעבר דורון לוי והיועץ הכלכלי אלדד בריק קובע כי ההיתר לייצוא רכב משומש לחו"ל יביא להצערת גיל הרכב בישראל ולרכישת כלי רכב חדשים. לדברי גבאי הצערת גיל הרכב תביא ליתרונות כלכליים מובהקים באמצעות הקטנת הזיהום של כלי הרכב וירידה בהיקף של תאונות הדרכים.
 
שר התחבורה ציין כי המהלך אף יביא לשיפור הכנסות המדינה ממסים מאחר שיצוא רכב יביא בעקיפים לגידול כמעט מקביל בהיקף היבוא וכתוספת הכנסות ממסים הנובעות מההפרש שבין מסי היבוא על רכב חדש לבין ההחזרים שיקבלו היצואנים על רכב משומש.
 
השר כץ פנה בשבוע שעבר למשרד האוצר בבקשה לאשר את החזרי המס הנדרשים כתוצאה מייצוא כלי רכב לחו"ל. היקף החזר המס יהיה בהתאם לגיל הרכב ויחסית להיקף המס ששילם במקור.
 
על פי הערכות מחברי הדוח כ-8 עד 10 אחוזים מן המכוניות המשומשות הנמכרות בישראל ישווקו לחו"ל. מדובר על כ-50 עד 60 אלף מכוניות בשנה.
 
איגוד לשכות המסחר:  יצוא רכבים משומשים הוא אינטרס של מדינת ישראל
 
אורי דגמי, יו"ר איגוד סחר רכב באיגוד לשכות המסחר בירך את שר התחבורה, ישראל כץ, על החלטתו לאשר את התוכנית לייצוא מכוניות משומשות לירדן ועיראק. "על מדינת ישראל לפעול, לעודד ולתמרץ יצוא כלי רכב משומשים ופגומים אל מחוץ לגבולות המדינה, וזאת על מנת לשפר את שוק סחר הרכב בישראל".
 
לדברי דגמי, "יצוא כלי רכב משומשים הינו אינטרס של מדינת ישראל, שכן מהלך זה יביא להצערת גיל כלי הרכב הנעים על כבישי הארץ ובכך להעלאת בטיחות כלי הרכב".
 
עוד מוסיף דגמי כי אימוץ מדיניות של יצוא כלי רכב משומשים תביא להפחתת זיהום האוויר הנגרם מכלי הרכב באופן משמעותי, "שהרי כלי הרכב הישנים מזהמים יותר מכלי הרכב החדשים. כמו כן פתיחת אפשרויות יצוא כלי הרכב תואמת לרוח המהפכה הירוקה בכל הקשור לזיהום הנגרם מכלי הרכב".
 
כמו כן, מדגיש דגמי כי בניגוד לישראל, בכל המדינות המתוקנות בעולם פתוחים פעילויות היבוא והיצוא באופן חופשי. "בישראל, בעוד שיבוא הרכב נפתח ליבוא מקביל, אין סיבה להגבלות על יצוא כלי הרכב. יתרה מכך, על מדינת ישראל לפעול, לעודד ולתמרץ יצוא כלי רכב משומשים ופגומים אל מחוץ לגבולות המדינה."
 
דגמי מציע כי הממשלה תיצור תמריץ ליצוא כלי הרכב: משרד האוצר יעודד מדיניות זו וישיב חלק יחסי מהמיסים ששולמו בעת רכישת הרכב המיוצא. ההחזר לא יהיה בכסף אלא בזיכוי בעת קניית הרכב החדש אותו ירכוש היצואן בתמורה ליצוא הרכב המשומש.
 
להערכתו, אם בשנה נמכרות כ 600 אלף מכוניות משומשות, יצוא כלי הרכב מישראל יעמוד על כ 20-30 אלף בשנה.