רון תומר בוועדת הכלכלה: מחצית ממפעלי התעשייה לא קיבלו שום סיוע ממשלתי

הדברים נאמרו בדיון מיוחד במסגרת הטיפול הרצוף של ועדת הכלכלה במשבר הקורונה. מנכ״ל מפעל מאיר בייגל: אנחנו הולכים לאבד 80% מהמפעלים הקטנים והבינוניים והמשק יהפוך ריכוזי


13:53 ,22.07.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת הטיפול הרצוף שמקיימת ועדת הכלכלה אחר ענפי המשק השונים שנפגעו בקורונה התכנסה אתמול הוועדה לישיבה מיוחדת שעסקה בהשלכות הקורונה על התעשייה הישראלית. היו״ר מרגי פתח ואמר כי התעשייה הישראלית היא אחד ממנועי הצמיחה של המשק, ולכן ראתה הוועדה לנכון לעמוד מקרוב על השלכות הקורונה והשפעתה על הענף.

 

המשנה למנכ״ל משרד הכלכלה, נעמה קאופמן פס, ציינה כי יש ירידה בביקוש גם בארץ וגם בעולם, וזה הדבר המשמעותי ביותר שהביא לפגיעה בתעשייה. עם זאת, לדבריה יש פעילות מוגברת בענפי תעשיה אחרים. היא הוסיפה כי 80% מהעובדים בתעשייה ממשיכים לעבוד כרגיל, 3% עובדים מהבית, 3% בחל״ת ועוד 5.7% פוטרו.

 

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, אמר כי התעשייה היא המעסיק הגדול ביותר בפריפריה, וציין כי התעשיינים בחרו לשמור על עובדים למרות הפגיעה בפדיון. גם הוא ציין כי הפגיעה העיקרית בתעשייה נובעת מירידה בביקושים בשוק המקומי, ואמר כי כמחצית מהפגיעה נובעת מכך. הוא הוסיף כי חוץ מסיוע בארנונה וקרן הלוואות התעשיינים לא קיבלו שום דבר מהממשלה – ולמעשה טען כי מחצית ממפעלי התעשייה לא קיבלו שום סיוע ממשלתי פרט להנחה בארנונה. ״האוצר חייב להבין שהתעשיינים מדממים ומפסידים. חוסר החוכמה הזה יביא אותנו להיות למדינה מתפתחת״, אמר. לדברי תומר, צריך לפצות כל עסק שספג ירידה של יותר מ-25% במחזור, להפחית עלויות, לקדם רכש מקומי ורכש גומלין, להפחית רגולציה ולקדם הכשרות מקצועיות והעסקה חלקית.

 

סגן הממונה על התקציבים באוצר, אסף וסרצוג, אמר מנגד כי התעשייה היא המגזר שעומד במקום השני מבחינת היקף הסיוע הממשלתי שקיבל, אחרי המסעדות. עוד טען וסרצוג כי לפי הנתון הרשמי האחרון של הלמ״ס האבטלה עומדת על 10.7% בלבד, כ-420-430 אלף מובטלים ולא כפול מכך כפי שעולה בדיווחים אחרים. הוא הוסיף כי התעשייה המשיכה לעבוד בכל התקופה האחרונה. לדבריו, לא נכון לפצות על ירידה במחזורים כשאין ביקוש, ולכן הממשלה מוודאת שעסקים יוכלו להישאר עם הראש מעל המים עד יעבור זעם. ״מה שתומר רוצה זה שנעביר כסף לתעשייה כדי שתחזיק פעילות למרות שאין ביקוש״, אמר.

 

באשר לרכש כחול לבן ורכש גומלין אמר וסרצוג כי מי שניסה להציג את אגף התקציבים כמתנגדים להחלטת ממשלה וראש הממשלה, עשה מעשה שלא ייעשה. ״להרחבת רכש גומלין והעדפת תוצרת הארץ יש משמעות גדולה וצריך לקיים על זה דיון. המדינה התחייבה בהסכמים לבטל לחלוטין את רכש הגומלין עד 2029. מי שאחראי על המכרזים זה אגף החשב הכללי ולא אנחנו״, אמר.

 

סגנית נשיא התאחדות התעשיינים, ח״כ לשעבר איילת נחמיאס ורבין, אמרה כי בכל העולם כלכלות מעדיפות תוצרת מקומית בתקופה הזו, בעוד שבישראל מה שקיים בחוק באשר לרכש גומלין לא נאכף.

 

מנכ״ל מפעל מאיר בייגל, גלעד זילברברג, אמר כי התעשיינים נמצאים ״על הקשקש. יש פה חוסר הבנה בסיסי של המצב שלנו. נכנסנו למשבר במצב קשה ואנחנו היום במצב מאוד קשה. יש ירידה בביקוש גם למזון. השוק המוסדי התרסק והוא מהווה 50% מהביקוש. מפעל שעובר ל-60% עבודה עובר להפסד, רוב ההוצאות הן קבועות. ב-60% אני כבר מת. מה קיבלנו? כלום. אנחנו הולכים לאבד 80% מהמפעלים הקטנים והבינוניים בישראל ולהיות משק סופר ריכוזי. מישהו צריך לשמור על התעשייה הקטנה והבינונית״.

 

היו״ר מרגי סיכם את הדיון ואמר ״גם פגיעה בינונית במפעלים לאורך זמן היא קטלנית, ותגרום לעלייה באבטלה בעיקר בפריפריה״. בעקבות זאת הוועדה ממליצה למשרדי האוצר והכלכלה לגבש צעדים מעשיים ליישום מדיניות הממשלה לקידום רכש מקומי מתקציבים ציבוריים, וכן לצאת למסע הסברה לציבור לרכישת ׳כחול לבן׳. עוד ממליצה הוועדה למשרד העבודה והרווחה לאתר מתאימים לתעסוקה בתעשייה ולהכשיר אותם, כמו כן ממליצה הוועדה לבחון את תכנית החל״ת ולאפשר חל״ת חלקי וכן ממליצה הוועדה למשרדי הממשלה לדון עם הנהלת התאחדות התעשיינים על התאמת תכניות הסיוע לאופי הפגיעה בתעשייה״.