איגוד לשכות המסחר: יש לבחון את ההסכם בין דואר ישראל לאמזון בראי דיני התחרות

איגוד לשכות המסחר פנה הבוקר למיכל הלפרין, הממונה על התחרות בדרישה כי תבחן את ההסכם. עו״ד שלומי לויה: באמצעות ההסכם מעקרת חברת דואר ישראל כל אפשרות לשינוי ולהרחבת התחרות


13:53 ,18.09.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד לשכות המסחר הגיב הבוקר לידיעות לפיהן חברת דואר ישראל חתמה על הסכם בלעדיות עם חברת אמזון, לפיו דואר ישראל תהיה המפיצה הבלעדית של אמזון בשטחה של מדינת ישראל. בשל כך, איגוד לשכות המסחר פנה הבוקר למיכל הלפרין, הממונה על התחרות, בדרישה כי תבחן את ההסכם בראי דיני התחרות.

 

לטענת עו״ד שלומי לויה, סמנכ״ל משפט וממשל באיגוד לשכות המסחר, דואר ישראל מהווה כבר היום מונופול.

 

במכתב שהוציא הבוקר עו״ד לויה לגב׳ מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, נכתב כי ״לדידנו, יש בהסכם זה קשיים תחרותיים, המחייבים את התערבות רשות התחרות באופן שתיבחן השאלה האם הסכם זה מהווה הסדר כובל בלתי חוקי״.

 

על פי דו״ח מבקר המדינה מחודש אוקטובר 2018, 99% מהייבוא האישי במדינת ישראל במקטע שחרור הטובין מהמכס נעשה על ידי דואר ישראל. רק 1% נעשה על ידי חברות השילוח הפרטיות. והנה, באמצעות ההסכם, מעקרת חברת דואר ישראל כל אפשרות לשינוי ולהרחבת התחרות, באשר היא נועלת את אפשרות השילוח מענקית הסחר העולמי, חברת אמזון, ומאפשרת לבצע את השילוח רק באמצעותה.

 

אם הציפייה הייתה ששוק המשלוחים מאמזון ייפתח לתחרות, ודאי כאשר אמזון מתחילה לפעול גם מקומית בישראל, וחלקן של חברות השילוח הפרטיות יגדל בהתמדה תוך כדי מתן תחרות הן על המחיר והן על השירות מול המונופול בבעלות המדינה, הסכם בלעדיות זה מנפץ כל תקווה לכך

עו״ד שלומי לויה, סמנכ״ל משפט וממשל באיגוד לשכות המסחר

 

עו״ד לויה כותב כי ״למהלך זה פגיעה כפולה בתחרות, הן במגזר העסקי והן בצרכן״, והוא מזכיר כי ״קיימות בישראל במגזר העסקי גם חברות שילוח פרטיות, שמבצעות עבודתן נאמנה. אם עד היום הייתה לציבור אפשרות לבחור מי תהיה חברת השילוח שדרכה יקבל את המשלוח שהזמין, החברות מהמגזר הפרטי או מונופול הדואר, הרי שעם כניסת ההסכם לתוקף, אין יותר לצרכן כל אפשרות של בחירה. הבחירה מוכתבת לו״.

 

״מציאות זו מעלה קושי הן באשר למחיר שייגבה מהצרכן והן באשר לרמת השירות לו יזכה, כאשר אין כל אלטרנטיבה לשירותי דואר ישראל. שנית, שוק עצום של משלוחים מענקית המסחר המקוון, שבימים אלה, על פי הפרסומים, אמורה להתחיל לפעול גם מקומית בישראל, אינו פתוח עוד כלל לחברות השילוח מהמגזר העסקי. הן מודרות ממנו על הסף.

 

״אם הציפייה הייתה ששוק המשלוחים מאמזון ייפתח לתחרות, ודאי כאשר אמזון מתחילה לפעול גם מקומית בישראל, וחלקן של חברות השילוח הפרטיות יגדל בהתמדה תוך כדי מתן תחרות הן על המחיר והן על השירות מול המונופול בבעלות המדינה, הסכם בלעדיות זה מנפץ כל תקווה לכך.

 

״על רקע קשיים תחרותיים אלו, נבקש כי רשות התחרות תיכנס לעובי הקורה ותבחן האם אכן קיימים קשיים תחרותיים בהסכם בין מונופול דואר ישראל לבין ענקית הסחר המקוון אמזון וכיצד יש לטפל בקשיים תחרותיים אלו על מנת לעודד את התחרות על לבו ועל כיסו של הצרכן ומבלי שהמגזר העסקי כולו יודר משוק נרחב זה״.