הממשלה אישרה הקמת שדה תעופה בינלאומי בתמנע

כפי שחשף לראשונה שר התחבורה, ישראל כץ, בוועידת port2port השנה, רש"ת תקים שדה תעופה חדש בתמנע בעלות של 1.6 מיליארד שקלים, שצפוי להיכנס לפעילות בעוד כשלוש שנים. השר כץ: יוקם גם מרכז לוגיסטי משמעותי באזור שדה התעופה החדש


00:00 ,24.07.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

הממשלה אישרה היום את הצעתו של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, להטיל על רשות שדות התעופה (רש"ת) להקים שדה תעופה בינלאומי בתמנע שליד אילת, שישמש כשדה תעופה אלטרנטיבי נוסף לשעת חירום.

 

על פי הצעת ההחלטה, מימון הפרויקט יחול במלואו על ידי רשות שדות התעופה והיא תהיה רשאית לגייס חלק מעלות הפרויקט ממקורות חיצוניים. בהתאם להחלטה, יתאפשר לרש"ת להגיע להסדר עם מנהל מקרקעי ישראל, במסגרתו ימומן חלק מהפרויקט באמצעות מכירת המקרקעין של שדה התעופה הקיים באילת.

 

השר כץ, שחשף את הדברים לראשונה בועידת PORT2PORT לשנת 2011, ציין אז כי קיים דיון עם ראש הממשלה לקראת הכרעה להקים את שדה התעופה החדש באזור תמנע על ידי חברת רשות שדות התעופה. "רש"ת כבר מקדמת את התכנון המפורט על סמך החלטה וכרגע מוטל עליה להקים בתוך שלוש עד ארבע שנים שדה תעופה חדש באזור תמנע עם דרכי גישה מחוברות ומרושתות. זה יפנה את הקרקע באילת שהיא חלק מתעריף ההקמה ויאפשר לאילת להתפתח" אמר השר כץ בוועידה.

 

 

הוא הוסיף כי, "יוקם גם מרכז לוגיסטי משמעותי באזור שדה התעופה החדש. שדה התעופה הזה יהיה ברמה בינלאומית, הוא ישמש לבאים לאילת וישמש כשדה חירום לכל מיני מטוסים שמגיעים לישראל, פעם בגלל הדלק, פעם בגלל הערפל, פעם בגלל סיבות יותר משמעותיות. זאת במקום שמטוסים יצטרכו לטוס ללרנקה".

 

לדבריו, התקציב לא היווה בעיה אלא ויכוח בן שבע שנים בין משרדי האוצר והתחבורה ואידיאולוגיה ארגונית של הממשלה. "יש החושבים שלא צריך לממש את החלטת הממשלה ולהעביר את שדה התעופה. יש הרוצים בהזדמנות הזאת להפקיע את הפיקוח מידי פקחי רש"ת ביחס לקטע של שדה התעופה ליד אילת ובאותו הזמן הם המשיכו לעשות את הפיקוח בנתב"ג ובכל יתר המקומות. אין בזה היגיון אבל בויכוחים האלה מנעו הקמת פרויקט ברמה לאומית והפרויקט הזה יוצא לדרך" ציין כץ.

 

כאמור, שר התחבורה הורה היום לרשות שדות התעופה להאיץ את הקמתו של שדה התעופה בתמנע ולסיים את עבודות ההקמה בתוך שלוש שנים בלבד. לדבריו, הפרויקט יוקם בשיטת "פרס-קנס" שבו היזם מקבל פיצוי על סיום הפרויקט לפני המועד שנקבע ומאידך, נקנס על איחור בהשלמת הפרויקט.

 

השר כץ ציין כי לצורך הקמת הפרויקט תגייס רש"ת חברות ענק בינלאומיות המתמחות בהקמת שדות תעופה. החברה שתיבחר תקים את שדה התעופה, באמצעות חברות ישראליות.

 

שר התחבורה החליט לזרז את הקמת שדה התעופה בתמנע לאחר קיפאון של שנים בפרויקט, במטרה לאפשר שדה אלטרנטיבי נוסף למדינת ישראל. עלות הקמת השדה נאמדת ב-1.6 מיליארד שקלים.

 

"החלטת הממשלה לאשר את הקמת שדה התעופה בתמנע היא יום היסטורי לאילת ולמדינת ישראל, שתאפשר לראשונה להקים שדה תעופה אלטרנטיבי ממנו יוכלו להמריא מטוסי סילון גדולים לכל יעד באירופה", אמר כץ.

 

עוד נמסר כי השר כץ החליט לפני כשנה לקרוא לשדה התעופה החדש בתמנע ע"ש אילן ואסף רמון. שדה התעופה בתמנע נמצא כ-18 ק"מ צפונית לאילת וישמש בעיקר לטיסות ליעדים באירופה ולטיסות פנים ארציות.

 

לאחרונה הוכרז על הזוכים במכרז לתכנון שדה התעופה בתמנע. זאת לאחר שהשר כץ אישר תקציב של 56 מיליון שקלים לתכנון מפורט של השדה.

 

עוד צוין כי הפרויקט יכלול בין השאר הקמת מסלול המראות ונחיתות באורך של כ-3,500 מטרים, וכן מגדל פיקוח וטרמינל מרווח, שיתן מענה לכשני מיליון נוסעים בשנה, ברמת שירות גבוהה. כמו כן יכלול הפרויקט עמדות חניה למטוסים רחבי גוף ובינוניים, רחבות חניה למטוסי טורבו-פרופ, אזורי תפעול, חנויות "דיוטי-פרי", מערך כבישים חדש ומגרשי חניה.

 

השר כץ ציין כי פינוי שדה התעופה הקיים באילת יאפשר את פיתוחה של העיר צפונה, ישפר באופן משמעותי את איכות חייהם של תושבי העיר ויגביר את רמת הבטיחות בעיר.

 

בנוסף לכך, הורה השר כץ לזרז את חיבור שדה התעופה בתמנע לעיר אילת גם באמצעות שלוחה של רכבת שתתחבר בעתיד לרכבת המתוכננת באילת.

 

כמו כן, אישרה הממשלה הצעת החלטה של השר כץ, המכירה בצורך הלאומי הדחוף בהקמת שדה תעופה נוסף בישראל שישמש כשדה משלים לנתב"ג. ההצעה קובעת כי שדה התעופה המשלים לנתב"ג יוקם בשילוב הסקטור הפרטי.

 

עוד נקבע כי שר התחבורה והבטיחות בדרכים ושר הביטחון יגישו לממשלה בתוך 90 יום את המלצות צוותי ההיגוי הבינמשרדיים שמונו לבחינת קידום זמינות לשדה תעופה בינלאומי, כשדה משלים לנתב"ג, זאת לצורך קבלת החלטה על מיקומו של השדה המשלים.