איגוד לשכות המסחר: יש לפקח על מחיר שירות הובלת מטענים ב'דולי מקורר'

טוען במכתב לשרי האוצר והתחבורה כי מחיר השירות עלה ב-60% אך זה אמור להיות תחת פיקוח מחירים. ממן בתגובה: מדובר בפיתוח של ממן, רק 2.8% מהמטענים עושים שימוש בשירות זה


15:13 ,09.06.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה השבוע במכתב לשר האוצר, מר משה כחלון, ולשר התחבורה, מר ישראל כ"ץ, בדרישה להכפיף לפיקוח מחירים את שירות הובלה מטענים בדולי מבוקר טמפרטורה בהתאם לחוק הוראות  פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, תשנ"ו-1996.

 

לטענת סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, הפנייה נעשית עקב "העלאה קיצונית, מופרזת ובלתי סבירה בעליל, של מחיר שירות  ההובלה בקירור על ידי ממן". אמיר שני מזכיר במכתבו כי במסגרת צו פיקוח מחירים שפורסם בינואר 1998 נקבע כי כל פעולה המבוצעת על ידי ממן במסגרת שירותי מסוף מטענים, כהגדרתם בצו, כפופה לפיקוח על פי הוראות החוק.

 

לדברי אמיר שני, שירות הובלה מטענים בדולי מבוקר טמפרטורה עלה עד לאחרונה 265 שקל בצירוף מע"מ לכל הובלה, אך בחודש מרץ מחיר השירות הועלה "בשיעור דרמטי של למעלה מ-60%, לסך של 425 שקל בתוספת מע"מ לכל הובלה".

 

מר שני מזכיר במכתבו לשרי האוצר והתחבורה כי ממן הוכרה כמונופול בתחום מסופי המטענים האוויריים וכי היא מחזיקה בנתח שוק של כ-80% מכלל תעבורת המטענים בישראל.

 

שני כותב כי "העלאת המחיר על ידי ממן באופן כה חד מהווה ניצול לרעה של מעמדה המונופוליסטי", ומציין כי "החלטת ממן להעלות את המחיר, גוררת השלכות מרחיקות לכת על כלל מגזרי המשק התלויים ביבוא ובייצוא מטענים הנזקקים לבקרת טמפרטורה בהליך הובלת הסחורה".

 

מקבוצת ממן נמסר בתגובה כי "ממן מטפלת מדי שנה בכ-170 אלף טון מטען. מתוך כלל משטחי המטוס המשמשים ליצוא ויבוא, רק כ-2.8% עושים שימוש במוצר 'דולי מקורר', 97.2% מהמטענים כלל לא זקוקים לשירות זה ולכן העלאת התעריף איננה רלוונטית עבורם.

 

"ממן החלה לספק את שירות "דולי מקורר" לפני כעשר שנים בעקבות דרישת השוק למתן מענה במקרה של מטענים הזקוקים לקירור במעבר בין המטוסים למסוף המטענים. ישראל ייחודית בשירות זה, זהו מוצר שפותח על ידי עובדי ממן, ורק במספר מצומצם של נמלי תעופה בחו"ל ניתן שירות דומה בעלויות שימוש גבוהות הרבה יותר.

 

"חשוב להדגיש כי במשך שבע שנים המחיר נשאר קבוע למרות השינויים המשמעותיים בעלויות השירות (עלייה ניכרת בשכר העבודה, עלויות יצור והתחזוקה של המוצר ) ולמרות שהמוצר שודרג בהשקעה כספית ניכרת על מנת לתת פתרון גם עבור לקוחות שזקוקים לחימום המטען בחורף.

 

עוד נמסר מחברת ממן כי החברה קיימה דיונים עם הלקוחות ועם אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, וכי ההעלאה תבוצע בהדרגה במשך שנתיים.