ועדת הכלכלה: בחינה מחודשת להשארת פעילות השדה בהרצליה על כנה

בישיבה משותפת של ועדות הכלכלה והפנים הוצגו הבעיות בהעתקת פעילות שדה התעופה בהרצליה לשדה בחדרה; חיל האוויר התנגד לפיזור הפעילות לשדות כמו שדה תימן או מגידו, צבי דותן: 67% מתושבי הרצליה רוצים שהשדה יישאר בעיר


13:30 ,29.07.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום ישיבת משותפת עם ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח״כ מיקי חיימוביץ', שעסקה בהקמת שדה התעופה בחדרה, כחלופה לשדה בהרצליה. היו״ר מרגי אמר בפתח הישיבה כי את הליך העברת השדה בהרצליה, שחלק מהתושבים אפילו לא ידעו על קיומו, צריך היה לעשות בצורה מסודרת. הוא הוסיף כי מה שהפריע לתושבי הרצליה לא צריך היה להעביר לתושבי חדרה, ואמר כי ייתכן שלא צריך שדה חליפי ואפשר לפזר את הפעילות לחיפה ולשדה תימן.

 

ח״כ חיימוביץ׳ אמרה כי המיקום המיועד, בחדרה על גבול עמק חפר, הוא שטח אקולוגי שעוברים בו אלפי שקנאים מדי שנה ויש סכנה להכניס לתא השטח גם מטוסים. היא הצטרפה לדברי היו״ר מרגי והוסיפה: ״אנשים שרוצים לטוס או להתאמן יכולים להתכבד ולנסוע לפריפריה. כשהמחיר הסביבתי וההשפעה על חייהם של מאות אלפי אנשים כה כבד, צריך לשאול אם יש צורך בשדה נוסף במרכז״.

 

ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן, אמר כי תהליך התכנון שבוצע היה בעייתי והדבר התקבל גם בבג״ץ. הוא הוסיף כי שדה התעופה הזה לא יכול להיות בנקודה שנבחרה, באזור מזרח חדרה, שכן באזור עוברים על התשתיות של המדינה. ראש המועצה האזורית מנשה, אילן שדה, הוסיף כי ״לא ייתכן ש-200 אלף תושבים יסבלו בגלל 200 טייסים בעלי מטוסים פרטיים. אין לזה מקום באזור שלנו״.

 

היו״ר מרגי ביקש לדעת האם ברשות שדות התעופה נשקלה האפשרות לפזר את פעילות השדה. ראש אגף תפעול ברשות , שרון בן עזרא, השיב כי נשקלו חלופות רבות נוספות וזו ההחלטה שקיבלה רשות התעופה האזרחית (רת״א).

 

מתכננת הוועדה לתשתיות לאומיות, נאוה אלינסקי רדאעי, אמרה כי נבחנו כל החלופות ממנחת ערד בדרום ועד למגידו בצפון, ביחד לפעילות בהרצליה הכוללת חניית כלי טיס, טיסות צילום, ריסוס ואמבולנס, ונבחרה החלופה בחדרה. היא הודעה כי היה צורך לעדכן לשם כך את תמ״א 15 - תכנית המתאר הארצית לשדות תעופה.

 

מנהל רת״א, יואל פלדשו, אמר כי צריך לבנות את השדה באזור הביקוש במרכז וציין: ״אם מישהו חושב שאפשר לבנות שדה תעופה כללי בראש פינה, אז לא יצא ממנו שום דבר. השדה בהרצליה היה אמור להיסגר ואף אחד לא עבר לחיפה, אנשים התחילו למכור מטוסים. צריך שדה לתעופה כללית במרכז. זזנו הכי צפונה שאפשר והתפשרנו״.

 

היו״ר מרגי לא התרשם ממכירת המטוסים, ואמר כי הוא לא מאמין שמי שרוצה לטוס לא ייסע לשדה תימן.

 

יו״ר מטה המאבק להשארת השדה בהרצליה, צבי דותן, אמר כי 67% מתושבי העיר רוצים שהשדה יישאר על כנו. הוא הוסיף כי עלויות העתקת השדה אדירות ובמצב הנוכחי השארת השדה גם תחסוך כסף רב למדינה וגם תחסוך סבל מתושבי חדרה.

 

דוד אייזנברג, מוועד התעופה הכללית, טען כי לא ניתן לחלק את הפעילות למספר שדות ואמר: ״השדה בהרצליה הוא לב התעופה בישראל, העברתו זה כמו לעקור לב ולהשתיל בראש או ברגליים – זה לא עובד, זה חסל סדר התעופה הכללית בישראל״.

 

רכזת מחוז חיפה בחברה להגנת הטבע, יעל לביא אפרת, אמרה כי המיקום שנבחר הוא מסדרון אקולוגי ומזלג נחלים, וצריך לעשות כלכלת סביבה כדי להבין כמה תהייה שווה הפגיעה בו.

 

ראש מדור תשתיות בחיל האוויר, משה ברגיל, התייחס להעברת הפעילות למספר שדות ואמר כי לא ניתן להכניס כל פעילות לכל שדה. הוא הוסיף כי העברת פעילות לשדה תימן, למשל, עלולה להביא לאירועי בטיחות במרחב אווירי מאוד עמוס, כמו גם במגידו. במענה לשאלת ח״כ חיימוביץ׳, אם נבדקה אפשרות לפיזור הפעילות, אמר ברגיל כי האפשרות נבדקה, אך מבחינה מקצועית לא ניתן לאפשר זאת בשל פעילות חיל האוויר ובטיחות הטיסה.

 

היו״ר מרגי דרש מחיל האוויר להתייעל לא רק כלכלית, אלא גם מבחינת השימוש שלו במרחב האווירי ופינוי מקום לתעופה האזרחית. ״כששני גופים חשובים מדלגים על שדה תימן זה גורם לי לחשוד, אני לא מקבל את זה שמי שחלומו להוציא רישיון טיס אזרחי יוותר אליו רק בגלל נסיעה של 40 קילומטר, לכאן או לכאן. אין ספק שלא נשמע דעתם של התושבים באזור ונלקחו בחשבון שיקולי נוחות של צרכני השדה״.

 

לסיכום אמר היו״ר מרגי כי הוועדות שמעו את עמדת ראשי הרשויות של חדרה ומנשה, ואת עמדת אנשי הרצליה המבקשים להשאיר את השדה בעיר, לצד עמדת סגן שר הפנים שהודיע כי מינהל התכנון התבקש לבצע בדיקה נוספת של המיקום והליכי התכנון. ״הוועדות התרשמו כי נדרשת בדיקה מחודשת ומעמיקה של הצורך והחלופות, ולפיכך דורשות מרת״א, רש״ת, חיל האוויר וגורמי התכנון, לבדוק התכנות להשאיר את השדה בהרצליה. כמו כן יש לבחון מחדש את הצרכים והחלופות לרבות אפשרות לפזר את פעילות התעופה הכללית בין מספר שדות תעופה קיימים. בניית אלפי יחידות דיור זה אינטרס חשוב, אך הוא לא גובר על הכל״.