רש״ת: אנחנו במשבר הקשה בתולדותינו

רש״ת סופגת פגיעה של 200 מיליון שקל בהכנסות ישירות מפעילות הזכיינים וכן פגיעה בהכנסות העקיפות בכמיליארד שקל. בנתב״ג פועלות כעת 34 חברות תעופה באופן מצומצם וזאת לעומת כ-140 חברות בתקופה שלפני משבר הקורונה


11:50 ,17.03.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

מדוברות רשות שדות התעופה (רש״ת) נמסר כי הרשות נמצאת ״במשבר הקשה בתולדותיה״. על פי דיווחי רש״ת, רק 34 חברות תעופה פועלות באופן מצומצם בנמל התעופה בן גוריון וכל חנויות הדיוטי פרי סגורות. לשם השוואה, עד תחילת המשבר פעלו בנתב״ג כ-140 חברות תעופה. עוד נמסר כי בנתב״ג נרשמה ירידה של למעלה מ-60% בפעילות הצפויה לחודש מרץ.

 

עוד נמסר מדוברות רש״ת כי בעקבות הערכת מצב שהתקיימה בראשות מנכ״ל רש״ת, יעקב גנות, נידונו צעדי חיסכון נוספים על מנת לצמצם את הפגיעה הכלכלית הקשה של רשות שדות התעופה. בעקבות הפגישה הנחה המנכ״ל להציג תכנית נוספת, מעבר למה שכבר יושמה, לקיצוץ במשאבים וכוח אדם.

 

מעבר להחלטות הקשות שכבר בוצעו בתאום עם וועדי העובדים:

א.    הוצאתם המידית של כ 2000 עובדים לחופשה ללא תשלום.

ב.     הוצאת עובדי היום לחופשה מיום ראשון ה 15/3 עד לאחר הפסח ב 19/4.

ג.      ביטול שעות נוספות לכל העובדים.

ד.     קיצוץ של 10 אחוז בשכר הבכירים.

ה.    הפסקת הפעילות הבין לאומית מטרמינל 1.

ו.       עבודה רק בשתיים מהזרועות בטרמינל 3.

ז.       סגירת נמל התעופה רמון בשעות הלילה.

ח.    עצירה ותכנון של פרויקטים עתידים והקפאת תקציב הפיתוח.

ט.    הקפאת פעילות אחזקה שאינה דחופה.

י.       ביטול כל הנסיעות לחו״ל של עובדי רש״ת והפסקת כל הקורסים ובכלל זה קורס פקחי טיסה והוצאת החניכים לחופשה ללא תשלום.

 

כאמור, בעקבות החלטת הממשלה על סגירת מקומות בילוי נסגרו חנויות הדיוטי פרי ואובדן ההכנסות הישירות של רש״ת הן למעלה מ-200 מיליון שקל מפעילות הזכיינים וכן נפגעו ההכנסות העקיפות של רש״ת בלמעלה ממיליארד שקל.

 

התפרצות הנגיף והצעדים שנקטו מדינות העולם וכתוצאה מכך חברות התעופה הביאו לירידה חדה ברמת הביקושים לטיסות אשר בא לידי ביטוי בביטולי טיסות ובירידה באחוזי התפוסה של המטוסים. רש״ת וחברות התעופה הן הנפגעות העיקריות מהמשבר אולם גם שותפי הפעילות הזכיינים וחברות שרותי הקרקע, תדלוק, קייטרינג ושותפי פעילות נוספים נפגעים קשות מהמשבר.

 

עוד נמסר מרש״ת כי מאז החל המשבר במחצית פברואר ועד סוף חודש מרץ בוטלו כ-6,500 טיסות (כולל פשיטת הרגל של חברת אטלס הטורקית), וירידה של כמיליון וחצי נוסעים. כמו כן, התפוסה הממוצעת במטוסים ירדה מכ-80 אחוז לכ-40 אחוז.

 

מדוברות רש״ת נמסר כי בתכנון המקורי של מרץ היו אמורות להתבצע בנתב״ג כ-11,500 טיסות. נכון לזמן זה, 5,891 טיסות בוטלו וברש״ת צופים ביטולים נוספים.

 

עוד נמסר מדוברות רש״ת כי ״רש״ת עוסקת מאז תחילת המשבר ביישום הוראות משרד הבריאות וביצעה שורה של פעולות לניקוי וחיטוי המתקנים, האוטובוסים והשטחים בהם נמצאים הנוסעים. כמו כן מיישמת את ההחלטות לגבי הטיסות מהמדינות הנגועות וכן עוסקת בשמירת הקשר עם חברות התעופה ושאר שותפי הפעילות ונותנת מענה תפעולי מיטבי לצרכים המשתנים של חברות התעופה, הזכיינים וגורמי המדינה. רש״ת תמשיך לשמור על חופש התנועה האווירית לישראל ובתוך ישראל בדגש על הטסת מטענים וציוד חיוני במתכונת עבודה מצומצמת לצורך שמירה על בריאות העובדים ושמירת מוכנות להתאוששות מהמשבר מהר ככל האפשר״.