אושרה תוכנית הפיתוח המעודכנת של רכבת ישראל לחמש השנים הבאות

אולמרט ושיטרית אישרו היום את תוכנית הפיתוח המעודכנת לשנים 2006-2011 עם תקציב של 25.9 מיליארד ₪. תקצוב ביצוע פרויקט הקמת המסילה הרביעית באיילון ייקבע רק בשנת 2008


00:00 ,06.04.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

אולמרט ושיטרית אישרו היום את תוכנית הפיתוח המעודכנת לשנים 2006-2011 עם תקציב של  25.9 מיליארד ₪. תקצוב ביצוע פרויקט הקמת המסילה הרביעית באיילון ייקבע רק בשנת 2008
 
ממלא מקום ראש הממשלה ושר האוצר, אהוד אולמרט, ושר התחבורה, מאיר שיטרית, אישרו היום את היקף תקציב הפיתוח של תחבורה מסילתית לשנים 2006-2011 על סך 25.9 מיליארד ₪. התוכנית הוצגה על ידי הממונה על התקציבים, קובי הבר, לאחר גיבוש הבנות עם מנכ"ל משרד התחבורה והנהלת רכבת ישראל.
 
כזכור, התכנון המקורי עמד על כ-20 מיליארד ₪ - 13.5 מיליארד מתקציב מדינה ו-6.5 מיליארד ממקורות גיוס הון של חברת הרכבת שהחזרם ימומן מתקציב המדינה. התוספת בתקציב התכנון נובעת בעיקרה מחריגות מאומדני העלויות המקוריים, עדכון של מרכיבים בלתי צפויים מראש בתוך הפרויקטים ופרויקטים חדשים ובכלל זה, תוספת לציוד נייד של 2.2 מיליארד ₪, 0.5 למימון הפרדות מפלסיות, 0.4 מיליארד תכנון המסילה הרביעית והקו המזרחי, 0.3 מיליארד ₪ הקמת מתחם תחזוקה לציוד נייד חשמלי, 0.3 מיליארד ₪ לקידום זמינות קו הרכבת לאילת. ביצוע פרויקט קו עכו-כרמיאל בהיקף של 1.5 מיליארד ₪ יוקפא עד לסיכום פער המקורות.
 
הבר הסביר בישיבה כי "לאחר בדיקה התברר כי אפשרויות הגיוס העצמאיות העומדות בפני חברת הרכבת אינן כדאיות מאחר ומשמעותן, הלכה למעשה, הינו מחד גיוס על ידי המדינה ובערבות מדינה ובמימון מדינה ומאידך גיוס שהינו יקר באופן משמעותי. אי לכך הוחלט על העמדת תקציב מדינה במקום גיוס הון על ידי חברת הרכבת שממילא החזרו היה ממומן מתקציב המדינה".
 
לוחות הזמנים לסיום הפרויקט נדחו מסוף שנת 2008 בתכנון המקורי לסוף של 2011. הבר הוסיף כי "המקורות למימון התוספות בתוכנית ולהחלפת גיוס ההון החיצוני בתקציב מדינה הינם הארכת משך הפרויקט כאמור גם לשנים 2009-2011 (8.9 מיליארד ₪) ומקורות שמתפנים מתוך קרן המע"מ שבהסכם המקורי נקבע כי שימושה יסוכם בהמשך (3.5 מיליארד ש"ח)."
 
לגבי המסילה הרביעית באיילון קבע אולמרט שהממשלה תתקצב את תכנון הפרויקט והוחלט כי התקצוב יעשה רק לאחר שתהיה הסכמה על מועד הביצוע הנדרש ועל עלות הפרויקט. כן סוכם כי במהלך שנת הכספים 2007, בתום שלב התכנון הסטטוטורי, תבחן הממשלה את הנושא לאור תוצאות התכנון, קצב ההתקדמות של תוכנית פיתוח רשת הרכבות והעלות המעודכנת ותחליט על תקצוב בהתאם, כך שבתום התכנון, סוף 2007 תחילת 2008 ואילך, תוכל הממשלה, במידת הצורך, לתקצב את הביצוע בהתאם למועד הנדרש לסיום הפרויקט וסדרי עדיפויותיה.