כשלי בטיחות בכנסת: כ-70% ממדריכי רכב כבד נכשלו במבחן שנעשה להם

ח״כ טופורובסקי חשף את הדברים בדיון הראשון של ועדת המשנה בראשותו, שעסק בבטיחות משאיות, אוטובוסים והסעות תלמידים. לפי נתוני הרלב״ד: 15% מההרוגים והפצועים קשה ו-30% מהתאונות החמורות היו כתוצאה ממעורבות רכב כבד


08:42 ,10.01.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, בראשות ח״כ בועז טופורובסקי, עסקה אתמול בטיפול בגורמי סיכון וכשלי בטיחות של משאיות, אוטובוסים והסעות ילדים. היו״ר טופורובסקי פתח את הדיון ואמר כי המוות בתאונות הדרכים אינו גזירת גורל, וכי בכוונתו להמשיך לעקוב ולא לוותר עד שלא יטופלו כל הכשלים וכל הדברים שהמדינה יכולה וצריכה לטפל בהם.

 

בתחילת הישיבה סיפרה סופי זינו, ששכלה את בתה ושלושת נכדיה בתאונה בה היה מעורב אוטובוס בכביש 89 לפני כשלושה חודשים, כי גילתה מחדלים רבים, חוסר עשייה ועצימת עיניים בכל מה שקשור לטיפול ברכבים כבדים. ״תאונה במעורבות אוטובוס יכולה להיות קטלנית יותר מפיגוע טרור. התחקיר שערכתי מוכיח שיש פה כשל מערכתי ואם כל אחד מהגורמים היה מבצע עבודתו לא היינו מגיעים לתאונה. אף אחד לא יחזיר לי את המשפחה שלי, אבל המטרה שלי היא למנוע את התאונה הבאה״, אמרה זינו. היא סיפרה כי את הנהג והאוטובוס שהרגו את בני משפחתה צריך ואפשר היה לעצור לפני התאונה וכל הנורות האדומות היו צריכות להידלק.

 

לאחר מכן חשף היו״ר טופורובסקי תוצאות מבחן שנעשה למדריכים על רכבים כבדים, ממנו עלה כי כמעט 70% מהמדריכים קיבלו ציונים של בין 30 ל-50 נקודות. ״אלה שאמורים להדריך איך לנהוג נכשלו במבחן. אני לא יודע איך להסביר את עומק התדהמה מהמחדל. אני על סף לפתוח ועדת חקירה בנושא הזה, אלא אם תשכנעו אותי שלא הבנתי משהו או שיש התקדמות ופתרונות קונקרטיים לנושא״, אמר.

 

המנכ״ל בפועל של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שניר זיידל, הציג נתונים לפיהם כ-15% מכלל ההרוגים והפצועים קשה הם כאלה שנפגעו בתאונה במעורבות רכב כבד, והרכבים הכבדים מעורבים בכמעט 30% מהתאונות החמורות. היו״ר טופורובסקי שאל מה עושה הרלב״ד חוץ מלאסוף נתונים, וזיידל השיב כי הרשות הקימה ועדת בדיקה לתאונה בכביש 89, שאמורה לסיים עבודתה החודש. הוא התייחס לנתוני המבחנים שחשף ח״כ טופורובסקי, ואמר כי המדריכים שנכשלו אמורים להדריך נהגים לריתום מטענים וכי הם לא ידריכו שם.

 

נציג אגף התנועה במשטרה, סנ״צ נועם בגינסקי, אמר כי ב-2019 החלה לפעול יחידת רכב כבד באגף התנועה, אך ציין כי יש לה בעיה לעכב אוטובוס מלא נוסעים ולכן האכיפה כלפי אוטובוסים נעשית כשהם ריקים מנוסעים. לפי הנתונים שמסר לוועדה, ב-2021 נרשמו 1,274 דוחות על חריגה ממשקל ו-146 משאיות הושבתו. מתוך 7,000 שקילות שבוצעו 18% נמצאו בחריגה. עוד ציין בגינסקי כי ב-2020 נוהלו גם 43 תיקי אחריות שילוחית נגד חברות.

 

סמנכ״ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי המשרד נותן תמריצים למערכות בטיחות לרכבים כבדים והשנה יוגברו הפיקוח והאכיפה בחברות האוטובוסים. הוא הוסיף: ״המדינה יכולה להקצות הכל, אבל בסוף יש אחריות על החברה והנהג. לא ניתן כל יום ויום להגיע לאותם קציני בטיחות. יש אחריות למועצות ולעיריות ולאותן חברות, לבדוק ולוודא, לשם כך יש ממונה בטיחות״.

 

היו״ר טופורובסקי סיכם את הישיבה בדאגה, ואמר כי אין גורם אחד שמתכלל את נושא הבטיחות בדרכים. לדבריו, כולם יודעים מה מישהו אחר צריך לעשות אבל הדברים לא נעשים. הוא הוסיף כי בעוד פיתוח תח״צ זוכה לתקציבית, הבטיחות בתח״צ לא מקבלת התייחסות מספקת, בהסעות התלמידים יש חוסר הבנה מי אחראי על הבטיחות, לא ברור גם מי אחראי לכך שנהג עולה לכביש אחרי שנים רבות ללא ריענון, הבעיות בהכשרת המדריכים לא נתפסות ולא יכול להיות שמי שמכשיר נהגים לשימוש ברכב כבד בעצמו לא מוכשר ויש מסקנות מתאונות קודמות ושום דבר לא מיושם.