משרד התחבורה לא מתערב בעיצומי העבודה ברכבת

אתמול קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת דיון מיוחד בעיצומים ברכבת ישראל. במקביל קנס בית דין לעבודה את העובדים ב-10,000 שקל במידה ויפרו בעתיד צווים


12:10 ,09.07.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה אתמול (ג') דיון בנעשה ברכבת ישראל ובעיצומים החוזרים ונשנים מצד העובדים.

 

ח"כ אורי מקלב  אמר כי ביקש לקיים את הדיון לנוכח עיצומים חוזרים ונשנים של העובדים, שיש להם השלכה עצומה על הציבור. לדבריו, הרושם הוא שנוסעים הופכים לכלי משחק במאבקים בין העובדים להנהלת הרכבת, כאשר משרד התחבורה עומד מנגד ולא מתערב.

 

מנכ"ל הרכבת בעז צפריר אמר כי הרכבת מממשת בתקופה האחרונה השקעה של כ-55 מיליארד שקל לרווחת הנוסעים ומובילי המטענים. לדבריו, הרכבת השיקה לוח זמנים חדש, עליו עבדה במשך שלוש שנים ובמסגרתו הוסיפה 50 רכבות ו-600 עצירות ביום. "רמת הדיוק יותר גבוהה מגרמניה", אמר. צפריר הוסיף, כי בשל השינויים, העובדים נדרשים לעבוד קשה יותר, ואמר כי הרכבת נערכת לקליטת 250 עובדים בשנה במשך חמש השנים הבאות. הוא הוסיף כי יש מחלוקות עם העובדים, אך צריך לפתור אותם בהידברות ולא בעצירת רכבות. צפריר אף אמר כי הוועד החדש מקפיד שלא לפגוע בנוסעים, אך יש פגיעה קשה בבעלי המטענים.

 

יו"ר הוועד הארצי של עובדי הרכבת ניקה שמחוביץ אמר כי ההנהלה נלחמת בעובדים כאילו הם האויב. לדבריו, ההנהלה היא זו שמפיצה הודעות על פגיעה בקווים ולמעשה יוצאת נגד עצמה בתקשורת. הוא הוסיף כי העיקרון של הוועד הוא לא לפגוע בשום נוסע, לא באופן ישיר ולא באופן עקיף, אך הוועד ימשיך להגן על זכויות העובדים.

 

נציגת איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות עירית בן עמי הוסיפה כי ברכבת יש בעיה משמעותית בניהול יחסי העבודה: "לא סופרים אותנו, מתעלמים מאתנו כאילו אנחנו לא פרטנרים לדרך", אמרה. יו"ר ועד דרום ברכבת ערן בן דוד אמר תהה אם מנכ"ל הרכבת נערך במשך שלוש שנים ללוח הזמנים החדש, איך הוא לא דאג גם לתוספת העובדים הנדרשים. "אנחנו מכסים על המחדלים של ההנהלה, רומסים את הזכויות שלנו יום יום ושעה שעה", אמר.

 

יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן פנה לצפריר וביקש ממנו לפעול בשיתוף פעולה עם העובדים ולמצוא את דרך הפשרה.

 

עוד אתמול, בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נתן פסק דין בבקשת הביזיון שהגישה חברת רכבת ישראל, בעניין השביתה במתחם חיפה בחודש יוני השנה. על פי ההחלטה, ההסתדרות, ועד העובדים ונציגי הועד במתחם הפרו צווים של בית המשפט בכך שנתנו הוראה מפורשת לעובדי המתחם לא לבצע עבודה עד השעה 15:00.

 

בית הדין קבע כי נציג הוועד לא אמר אמת בתצהירו וכי נתן הוראה מפורשת לעובדים לא לעבוד, וזאת בניגוד להחלטה קודמת של בית הדין. בית הדין הטיל על כל אחד מהמשיבים קנס של 10,000 שקל בגין כל יום של הפרה של צווי בית הדין במידה ויפרו בעתיד את אותם צווים.