נפרצה מנהרת הרכבת הארוכה בישראל

לאחר 22 חודשים הסתיימה העבודה על המנהרה באורך 11.6 ק"מ במסגרת קו הרכבת המהיר תל אביב-ירושלים


13:07 ,26.08.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחר כ-22 חודשים של עבודה מאומצת מסביב לשעון, פרצה מכונת כריית המנהרות הענקית (TBM) את המנהרה הארוכה ביותר בישראל, שנכרית במסגרת פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים. בחודשים הקרובים, צפויה להיפרץ המנהרה המקבילה, שהינה המנהרה האחרונה בפרויקט זה.

 

מנהרה מס' 3, מנחל יתלה לאזור מבשרת ציון, כוללת צמד מנהרות באורך של כ-11.6 ק"מ כל אחת, בין נחל יתלה ועד למבשרת ציון. המנהרות הן חלק משמעותי מפרויקט הקמת קו הרכבת המהירה תל אביב-ירושלים. הפרויקט כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 57 ק"מ, שתעבור דרך נתב"ג ומודיעין ותגיע עד לתחנת האומה בכניסה לירושלים. עלות כריית הקו נאמדת בכ-7 מיליארד שקל.

 

הפרויקט כולל 5 מנהרות באורך הכולל של כ-37 קילומטרים וכן 8 גשרים באורך כולל של כ-6.5 קילומטרים. באזור ירושלים ובתחנת הרכבת החדשה, עובר תוואי הקו בעומק של כ-80 מטר מתחת לפני אדמה. הנוסעים יעלו לתחנה שבמתחם בנייני האומה, באמצעות מערכת מתקדמת של מעליות ודרגנועים שיובילו אותם במהירות אל המפלסים העליונים של התחנה.

 

צמד המנהרות נכרות באמצעות שתי מכונות TBM (Tunnel Boring Machine‏), שהובאו לארץ במיוחד מגרמניה ופועלות במקביל. אורך כל מכונה כ-150 מטר ומשקלה כ-1,500 טון, קוטר כל מכונה עומד על כ-10 מטר. כל מכונה שונעה מנמל אשדוד באמצעות 60 מובילים ענקיים. קצב ביצוע הכרייה של  מכונות ה-TBM עומד על כ-20 מטר ביום, שהם כ-500 מטר בחודש, תוך פעילות רציפה לאורך כל שעות היממה. עלות כל מכונה נאמדת ב-100 מיליון שקל.

 

כריית המנהרות מתבצעת כאשר המכונה מתקדמת על מסילה מיוחדת שהורכבה לצורך כך. מכונת כרייה מפנה את העפר הכרוי בעזרת מערך של מסועים לאחור. יתרונה המשמעותי של מכונת הכרייה הינו בהרכבת טבעות הבטון באמצעות מערכת רובוטית הידראולית תוך כדי ביצוע הכרייה. לצורך ביצוע הכרייה הוקם  ערוץ לוגיסטי נרחב לטובת  מכונות ה-TBM, שמספק לכל מכונה כ-1,000 טבעות בטון בחודש.

 

זמן הנסיעה בקו תל אביב-ירושלים יעמוד על כ-28 דקות בלבד, במהירות נסיעה  שתעמוד על 160 קמ"ש. בשנה הראשונה לפעילותה, תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים ארבע רכבות בשעה לכל כיוון, בשעות השיא, ותבצע כ-4 מיליון נסיעות בשנה.

 

שר התחבורה ישראל כץ: "הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים מתקדמת במלוא התנופה ותחבר את הבירה למרכז ב-28 דקות. בימים בהם אויבינו חופרים מנהרות טרור ומוות, אנו פורצים מנהרות לטובת איכות חייהם של אזרחי ישראל וחיזוק הקשר עם ירושלים".

 

מנכ"ל רכבת ישראל בעז צפריר: "מדובר באירוע מכונן ומרגש. פריצתה של המנהרה הארוכה בישראל על ידי אמצעים טכנולוגיים מהמתקדמים בעולם, מוכיחה שוב כי מדינת ישראל משקיעה רבות בהקמת תשתיות במטרה לשנות את מפת התחבורה בישראל. קו הרכבת המהיר בין תל אביב וירושלים, ישנה לחלוטין את תפיסת המרחק בין שני המטרופולינים המרכזיים במדינה, יוריד אלפי כלי רכב מהכביש ויסייע בצמצום תאונות הדרכים, עומסי התנועה וזיהום האוויר".