קו הרכבת החשמלי הראשון ב-2018

רכבת ישראל ערכה אתמול מפגש מציעים לקראת מכרז הקמת תשתיות החישמול. המכרז כולל הקמת מערכת בשיטת תכנון ביצוע של תשתית, מערכת הולכה עילית ב-13 קווים תפעוליים בהיקף של 420 ק"מ, 14 תחנות השנאה, מערכת שליטה ובקרה מרכזית ומשנית


10:45 ,28.04.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת הפרויקט הלאומי להקמת תשתית חישמול לרשת הרכבות, ערכה רכבת ישראל אתמול (ב') מפגש מציעים כחלק מדרישות המכרז.

 

המפגש נערך בהשתתפות נציגי הקבוצות, הנהלת הרכבת והנהלת הפרויקט. במהלך המפגש הוצגו למשתתפי נקודות מפתח עיקריות במכרז ובפרויקט, לרבות דגשים לתכנון ולביצוע ולוחות הזמנים. הרכבת הזמינה את המשתתפים להעלות שאלות ובקשות להבהרות, הן במהלך המפגש וגם ולאחריו.

 

כחלק ממפגש המציעים מתוכננים להתקיים סיורים במהלך שלושה ימים מרוכזים, בהם יוצגו אתרים מרכזיים בפרויקט, ובכלל זה הקו המהיר לירושלים ((A1, עכו- כרמיאל, קו השרון (531) ומתחמי תחזוקה.

 

המועד האחרון להגשת הצעות נקבע ליום 23.7.2015. לפי לוח זמנים זה, מתכננת הרכבת להוציא צו התחלת עבודה בפברואר 2016, כאשר לוח הזמנים המתוכנן להפעלת הקו החשמלי הראשון לנוסעים, הקו המהיר לירושלים, הינו במרץ 2018.

 

ביוני 2013 ערכה הרכבת ערכה הליך מיון מוקדם (Pre-Qualification Stage) להקמת תשתיות חישמול ברשת הרכבתית, אליו ניגשו שבע קבוצות. לאחר הליך בחינת המועמדויות, בד בבד עם הליך אישור התוכנית הסטטוטורית לתשתיות לאומיות (תת"ל 18), שאושרה סופית באוקטובר 2014, אישרה הרכבת את מועמדותן של הקבוצות (קונסורציום/חברה) הבאות: סימנס, Elecnor, SEMI הספרדית, CRPM הסינית ואלסטום.

 

המכרז כולל הקמת מערכת בשיטת תכנון ביצוע של הקמת תשתית חישמול, לרבות מערכת הולכה עילית (OCS) ב-13 קווים תפעוליים, החל מנהריה ועד לבאר שבע, בהיקף של 420 ק"מ (כ-1,080 ק"מ מסילה בודדת), 14 תחנות השנאה, מערכת שליטה ובקרה מרכזית ומשנית.

 

בנוסף יידרש הקבלן הזוכה לספק שירותי תחזוקה למשך 10 שנים, עם אופציה להארכת תקופת התחזוקה ב-15 שנים נוספות. כמו כן, לרכבת שמורה האופציה להרחיב את התשתית לקווים נוספים, ובהם המסילה המזרחית, קו העמק, מסילה רביעית באיילון, קו אשקלון–באר שבע ולוד-בית שמש.

 

במקביל למכרז תשתיות החשמל, נמצאת רכבת ישראל בשלב הערכת ההצעות במכרז הקטרים, בו פרסמה רכבת ישראל מכרז לרכישת 62 קטרים (עם אופציה ל-32 נוספים) הפועלים על הינע חשמלי. בהמשך השנה תצא הרכבת למכרז רכש 60 מערכי רכבת ממונעים דו-קומותיים (EMU's).

 

שר התחבורה ישראל כץ ציין כי פרויקט חישמול הרכבת, שעלותו נאמדת בכ-12 מיליארד שקל, (כולל רכש והסבת קטרים וקרונות) צפוי להגדיל באופן ניכר את מהירות הרכבות ותדירותן ולהפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר והרעש של הרכבות.

 

מנכ"ל רכבת ישראל בעז צפריר: "מכרז תשתיות החישמול הוא המשימה החשובה ביותר עבור חברת הרכבת בכדי לעמוד ביעדי הצמיחה והגידול, יחד עם פתיחת קווי השירות החדשים. במהלך החודשים האחרונים נעשו מספר צעדים משמעותיים ביותר לקידום הפרויקט ועד לסוף השנה הנוכחית תהיה רכבת ישראל לאחר שלב המכרזים ובתחילת שלבי הביצוע בפועל, לקראת השקת קו הרכבת החשמלי הראשון בשנת 2018".