הוות״ל אישר קידום תכניות להקמת ארבעה מרכזי תחבורה

זהו צעד נוסף בדרך לאישור התוכניות להקמת ארבעה מרכזי תחבורה מתקדמים בקריית גת, קריית מלאכי, אשדוד וחדרה. המתקנים שאושרו כוללים חניות תפעוליות לאוטובוסים, תשתית לטעינת אוטובוסים חשמליים, חדרי מנוחה לנהגים, ומבנים טכניים


10:52 ,10.06.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

מליאת הוועדה הארצית לתכנון ובנייה (ות״ל) נתנה אתמול (יום ב׳) אור ירוק לקידום התוכניות להקמת ארבעה מסופי תחבורה מתקדמים במסגרת התוכנית האסטרטגית שמקדמת שרת התחבורה מירי רגב, הכוללת הקמה של כ-650 מתקני תשתית לתפעול תחבורה ציבורית בפריסה ארצית. המרכזים שאושרו הם מסופים תפעוליים באזור התעשייה קריית גת, אזור התעשייה קריית מלאכי וחניוני לילה באזור התעשייה צפוני אשדוד ובמזרח חדרה, בצמידות לתחנת הרכבת המזרחית העתידית ולאצטדיון חדרה.

 

המסופים כלולים בתוכנית לתשתית לאומית תת״ל 157, שמטרתה הקמת מתקני תשתית לתפעול תחבורה ציבורית באוטובוסים, שיאפשרו את הרחבת מערך התחבורה הציבורית בישראל ושיפור איכותו.

 

בתת״ל 157 מקודמים ארבעה מתקני תשתית:

 

אזור תעשייה קריית גת: מתקן משולב הכולל מסוף תפעולי וחניון לילה בשטח של כ-15 דונם ויכלול כ-120 עמדות לאוטובוסים חשמליים. המסוף ישרת את כל המרחב ובפרט את אזור התעשייה המשמעותי המתפתח בעיר, לרבות הרחבות חברת אינטל, ויתממשק עם מחלף כביש 35 המקודם על ידי חברת נתיבי ישראל.

 

אזור התעשייה קריית מלאכי: מתקן משולב הכולל מסוף וחניון הלילה היחידי במרחב קריית מלאכי - באר טוביה, בשטח של כ-26 דונם ויכלול כ-200 עמדות לאוטובוסים חשמליים. התכנון דורש טיפול בסוגיות מורכבות ובהן ממשק עם תשתיות גז הכוללות מגבלות בנייה, קווי מתח עליון ועוד.

 

אזור התעשייה צפוני אשדוד: זהו חניון הלילה העיקרי במרחב אשדוד, שיכלול עמדות בשטח של כ-50 דונם ויכלול כ-400 אוטובוסים חשמליים רגילים ומפרקיים. החניון ישרת בעתיד גם את למערכת הסעת המונים BTR אשדוד-אשקלון, ויתחבר לצירי העדפה קיימים ומתוכננים ובהם נת״צ כביש 4  ומתע״ן אשדוד-אשקלון. התכנון מחייב תיאום עם משרד הביטחון ועם חברת נמלי ישראל המפתחת את כביש הגישה החדש לנמל אשדוד בציר הרצל ג׳.

 

חניון לילה חדרה מזרח: מסוף תחבורה ציבורית וחניון הלילה היחיד במרחב חדרה, יוקם ליד אצטדיון חדרה בשטח של כ-48 דונם ויכלול כ-320 עמדות לאוטובוסים חשמליים רגילים ומפרקיים. המסוף ישרת את מרחב חדרה ואת אזור התעשייה המתפתח, ויכלול ממשק עם קו ה-BTR המתוכנן בכביש 65 ועם נת״צ כביש 4. התכנון כולל ממשק עם מסדרון תשתיות ארצי לחשמל וגז במתחם המקודם.

 

המתקנים שאושרו כוללים חניות תפעוליות לאוטובוסים, תשתית לטעינת אוטובוסים חשמליים, חדרי מנוחה לנהגים, ומבנים טכניים. בכל התוכניות נעשה מאמץ מיוחד להתחשב ולהגן על הסביבה ולשמור על ערכי טבע ונוף קיימים.

 

שרת התחבורה מירי רגב: ״היום אנו מציינים עוד אבן דרך במימוש חזון התחבורה הציבורית שאני מקדמת, שיחבר את ישראל באמצעות רשת של מסופי תחבורה מתקדמים. המסופים החדשים יסייעו לנו לשדרג ולהרחיב את השירות בתחבורה הציבורית, ויאפשרו לנו להציע לכל תושבי מדינת ישראל את האפשרות להשאיר את הרכב הפרטי בבית או בחניון, ולהגיע בתחבורה ציבורית מתקדמת ונוחה אל מחוז חפצם - לעבודה, לקניות, ולמרכזי השכלה, רפואה ותרבות, כמקובל בערים המובילות בעולם״.