הקו הכחול, קו BRT ראשון בגוש דן, מתקדם שלב נוסף

הקו הכחול, שיחבר את ערי דרום גוש דן רחובות, ראשון לציון ונס ציונה לתל אביב, עולה שלב עם קבלת אישור תקציבי לכביש עוקף נס ציונה שישמש חלופה לרחוב הרצל בעיר שיהפוך לנת״צ ייעודי עבור הקו החדש


11:19 ,29.07.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון, מקדמים את פרויקט הקו הכחול שיחבר את ערי השפלה למטרופולין תל אביב, באמצעות מערכת הסעת המונים (BRT (Bus Rapid Transit המבוססת על אוטובוסים מהירים חשמליים ורבי קיבולת המסיעים עד 200 נוסעים.

 

הקו, באורך כולל של 30 קילומטרים יכלול 44 תחנות וישרת כ-100 אלף נוסעים ביום. העבודות על הקו החלו בתחילת 2025 בעיר רחובות, בה יעבור הקו ברחוב הרצל, אשר ישודרג למרחב עירוני שוקק חיים.

 

עבודות הקו הכחול יימשכו כשלוש שנים. עלות ההקמה היא כ-2.9 מיליארד שקלים.הקו יחבר בין מרכזי מגורים, מסחר, תעסוקה, השכלה, בריאות ופנאי וצפוי לשרת מעל ל-30 מיליון נוסעים בשנה. 

 

בקו יפעלו אוטובוסים חשמליים מתקדמים ורבי קיבולת, בנתיב בלעדי (נת"צ), תוך קבלת עדיפות דרך ברמזורים. הקו יציע חוויית נסיעה נוחה ומהירה בזכות לוח זמנים מדויק ואמין, תדירות גבוהה וקיצור זמני המתנה. 

 

הקו הכחול יתחבר לתחנות הרכבת ברחובות ובראשון לציון, ובהמשך גם לקו הירוק של הרכבת הקלה, לקו המטרו M1 ולרשת קווי BRT נוספים שמקדם משרד התחבורה בהם קו רחובות-יבנה.

 

הקו הכחול יחצה את העיר רחובות מצומת ביל"ו בדרום ועד צומת המדע בצפון העיר, ויכלול 12 תחנות, חכמות ונגישות במוקדים מרכזיים ובהם השוק העירוני, הפקולטה לחקלאות, מכון ויצמן, פארק המדע ותחנת רכבת ישראל. לאורך 5 ק"מ של התוואי ייסללו כ-5 קילומטרים של שבילי אופניים והולכי רגל, יבוצע גינון ופיתוח נרחב, יותקן ריהוט רחוב ותאורה מתקדמת, וישודרגו תשתיות ניקוז, ביוב וחשמל. 

 

ברחוב הרצל, שיהפוך ברובו לנתיב תחבורה ציבורית, ייווצר מרחב עירוני שוקק חיים שייתן מענה לצרכי העסקים והקהילה. פיתוח מוקדי תעסוקה, מסחר ודיור סמוך לתוואי ולתחנות יחזק את העיר כמרכז תעסוקתי ותרבותי. פארק ת.מ.ר (תחבורה, מדע ורפואה) - עוגן התעסוקה הגדול באזור השפלה ואחד המובילים במרכז - יקבל תנופה משמעותית בשל הסמיכות לקו הכחול, תוך שיפור הקישוריות והחיבוריות למרכזי מגורים ותעסוקה בעיר.

 

שרת התחבורה מירי רגב: ״גוש דן, מרחובות בדרום ועד הרצליה בצפון וכפר סבא וראש העין במזרח, הולך ומתכסה ברשת תחבורה חדשנית אשר תשנה את פני התחבורה במטרופולין תל אביב ובישראל כולה. הקו הכחול, המשרת את ערי דרום המטרופולין, הוא חלק מהרשת שחלקים נרחבים ממנה יפעלו עוד לפני סוף העשור, ויציעו חלופה אמיתית לרכב הפרטי, ופתרון לבעיות הגודש בדרכים.זה העתיד״.