משרד הכלכלה: תישאר חובת רכש הגומלין בפרויקט המטרו

חוק המטרו שבחוק ההסדרים לא יכלול סעיף המבטל את שיתוף הפעולה התעשייתי בהקמת הרכבת התחתית במטרופולין דן. זאת בעקבות התערבותה של שרת הכלכלה והתעשייה ברביבאי, שאמרה: שיתוף פעולה תעשייתי מסייע לפיתוח ההון האנושי וליצירת עשרות אלפי מקומות תעסוקה


12:17 ,02.08.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת הדיונים על התקציב וחוק ההסדרים, הוצע כי במסגרת חוק המטרו שבחוק ההסדרים, לא תתחייב חובת ביצוע של רכש גומלין. בעקבות התערבות שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי, חוק המטרו שבחוק ההסדרים לא יכלול סעיף המבטל את שיתוף הפעולה התעשייתי בהקמת הרכבת התחתית במטרופולין דן.

 

פרויקט המטרו הינו מיזם התשתיות הגדול בישראל. מדובר בבניית תשתיות הרכבת התחתית של מטרופולין דן באורך של כ-150 ק״מ, אשר אמורה להיבנות מתחת ל-24 רשויות מקומיות במטרופולין, בעלות מוערכת של כ-150 מיליארד שקל. על מנת לקדם את פרויקט הענק, נכנס חוק המטרו לחוק ההסדרים. במסגרת החוק, שיתוף הפעולה התעשייתי בפרויקט היה בסכנת ביטול. נוכח התעקשות הרשפ״ת במשרד הכלכלה והתעשייה, הוחלט להשאיר את החוק בעינו.

 

שיתוף פעולה תעשייתי הינו כלי חשוב לתעשייה הישראלית, לפיו ספק חוץ אשר יזכה במכרז, יהיה מחויב בשיתוף פעולה תעשייתי עם מפעלים וחברות ישראליות. רכש גומלין הוא בעל משמעות קריטית לתעשייה ולעסקים המקומיים. מדובר בהשקעה איכותית, המצמיחה תשתיות מקומיות, מקדמת את הכלכלה המקומית, מכניסה ידע חדש, מפתחת את התעשייה, מייצרת הזדמנויות עסקיות ומייצרת מקומות עבודה נוספים. מדובר במהלך שבטווח המיידי וגם הארוך יביא לצמיחה בתוצר ולתוספת הכשרה ומשרות מגוונות.

 

שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל׳) אורנה ברביבאי: ״היוזמה להקמת המטרו, בסכום של למעלה ממאה מיליארד שקלים, חייבת לכלול תנאי לשיתוף פעולה עם התעשייה בארץ כדי לעודד רכש כחול-לבן לצד צמיחת הכלכלה והתעשייה בכלל ובפריפריה בפרט. שיתוף פעולה תעשייתי מסייע לפיתוח ההון האנושי וליצירת עשרות אלפי מקומות תעסוקה. מברכת על כך שפרויקט המטרו יכלול שיתוף פעולה תעשייתי למען הכלכלה הישראלית״.

 

מנתוני הרשפ״ת (הרשות לפיתוח תעשייתי במשרד הכלכלה והתעשייה), בשנת 2020 נהנו 961 חברות ישראליות מכספי רכש גומלין, מתוכן 356 מהחברות הישראליות נהנו לראשונה משיתופי פעולה עם ספקי חוץ המחויבים ברכש גומלין. 243 חברות קטנות ובינוניות מכרו לספקים חיצוניים בסך כולל של כ-954 מיליון דולר. 81 מפעלים המצויים בפריפריה נהנו מרכש גומלין בסך כולל של כ-550 מיליון דולר.