ביה"ד לעבודה הורה לחנ"י לשלם למנהל נמל חיפה את שכרו

מנדי זלצמן, מנהל נמל חיפה, לא קיבל משכורת מאז חודש ינואר למרות שהוא ממשיך למלא את תפקידו. חנ"י טענה: החל מינואר 2006 מנהל הנמל אמור להיות עובד מדינה


00:00 ,05.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מנדי זלצמן, מנהלה הרגולטורי של נמל חיפה, לא קיבל משכורת מאז חודש ינואר למרות שהוא ממשיך למלא את תפקידו. חנ"י טענה: החל מינואר 2006 מנהל הנמל אמור להיות עובד מדינה
 
שופטת בית הדין לעבודה אביטל רימון-קפלן חייבה את חברת נמלי ישראל (חנ"י) לשלם את שכרו של מנדי זלצמן לתקופה ינואר-מרץ. בתקופה זו יוחלט על מעמדו כמנהל נמל חיפה.
 
מנהל נמל חיפה לא קיבל משכורת במהלך שלושת החודשים האחרונים. זלצמן הגיש לבית הדין לעבודה בחיפה תביעה בגין הלנת שכר ינואר וביקש כי בית המשפט יורה לאחת משלוש המשיבות בכתב התביעה: חברת נמלי ישראל (חנ"י), ממנה קיבל את משכורתו עד חודש ינואר; חברת נמל חיפה שהוקמה כחלק מהרפורמה שנכנסה לתוקף בפברואר שעבר ושר התחבורה, לשלם לו את השכר המגיע לו עבור החודשים ינואר, פברואר ומרץ, שלושה חודשים בהם הוא שימש בתפקיד מנהל נמל חיפה אך לא קיבל משכורת מאף אחד מהגופים הנ"ל.
 
על פי תשובות המגיבות לתביעה, ניתן להבין כי אין חולק על כך שזלצמן צריך לקבל את שכרו, אך כל משיבה נימקה מדוע שתי משיבות האחרות נושאות באחריות כלפי זלצמן.
 
חברת נמלי ישראל (חנ"י) טענה כי בעקבות סיכום דיון שנערך אצל שר התחבורה ב- 22 בדצמבר 2005 הוסכם כי פתרונות ההעסקה הזמניים יגיעו לקיצם וכי החל מה-1 בינואר 2006 מנהלי הנמל יעברו לעבוד כעובדים שכירים ברשות הספנות והנמלים, כלומר – ייהפכו לעובדי מדינה ויהיו כפופים למנהל הרשות.
 
חברת נמל חיפה טענה כי הסיכומים על העסקתו של זלצמן נעשו בין שר התחבורה ובין חנ"י וכי מאז הרפורמה, תפקידו של מנהל הנמל הוא כמפקח על מנכ"ל חברת הנמל ועל כן הוא אינו יכול לשמש באותה החברה, בשל ניגוד אינטרסים. מדובר למעשה בתפקיד שאינו בתוקף לאחר הרפורמה החדשה וכי את תפקיד מנהל נמל חיפה מחליפים מאז הרפורמה שני תפקידים: מנכ"ל חברת נמל ומנהל נמל.
 
באי כוחה של המדינה, עו"ד בראל ועו"ד שחר מאגף הספנות, טענו כי עד ליום 1 בינואר 2006 לא ניתן היה לבחור עובד מדינה לתפקיד מנהל נמל, ורק לאחר שיושלם ההליך – הן מבחינת התקנון והן מבחינת האדם שייבחר לתפקיד – רק אז תיכנס בפועל לתוקף הקביעה כי מנהל נמל יהיה עובד מדינה, ורק אז ישולם שכרו על ידי משרד התחבורה והמדינה. עוד טענו באי כוחה של המדינה כי "לא שמענו כאן כי המבקש רוצה להיות עובד מדינה ובכל מקרה אין עובד המקבל את השכר שהמבקש מקבל".
 
השופטת רימון-קפלן כתבה בהחלטתה כי אין היא מנסה להתערב בשאלה מיהו מעבידו הנוכחי של זלצמן, אלא רק דואגת ששכרו ישולם. השופטת קבעה כאמור בהחלטתה, כי חברת נמלי ישראל תשלם את שכרו של זלצמן עבור החודשים ינואר, פברואר ומרץ, כיוון שההסדרים הזמניים בתוקף, בהיעדר תקנות קבע. השופטת קבעה כי המדינה תדווח לבית הדין עד ל-5 באפריל היכן מצויים ההליכים לאיוש משרת מנהל הנמל. השופטת הוסיפה בעל פה בפני הנוכחים, כי היא מקווה שהצדדים לא יופיעו יותר בפניה, אחרי שיצליחו להסתדר ביניהם בסוגייה הנוכחית.