הגעה ראשונה של מכלית הולכת הגז הטבעי הנוזלי

המכלית עגנה כעשרה ק"מ מחוץ לנמל חדרה, בכדי לבצע את עבודות הסיום על פרויקט המקשר הימי (בואי), שנעשה במשותף על ידי חברת נתג"ז וחברת החשמל


00:00 ,02.12.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

פרויקט המקשר הימי (הבואי) מתקרב לסיומו. בשבועות הקרובים צפוי הגז הטבעי, שיגיע במכלית הגט"ן (גז טבעי נוזלי, LNG), להתחיל ולזרום בצינורות מערכת ההולכה.

הפרויקט, שעל הקמתו החליט שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו, נועד לגשר על המחסור הצפוי בגז טבעי בשנים 2012-2013.

לאור מסקנות רשות הגז הטבעי שבמשרד האנרגיה והמים לבחון את האפשרויות לייבוא גז טבעי נוזלי לישראל, שהדרך האמינה, הקצרה והבטוחה ביותר להבאת הגז בתקופת מחסור תהיה באמצעות הקמת מקשר ימי, הוטלה הקמת המקשר על חברת נתג"ז (נתיבי הגז הטבעי לישראל), כשהזמנת האונייה המגזזת ותכולתה הוטלו על חברת החשמל.

ממרחק של כעשרה ק"מ מהחוף יוזרם הגז הטבעי באמצעות מערכת הולכת הגז הארצית לשמונה אתרי ייצור של חברת החשמל ולצרכני גז טבעי נוספים. על פי נתוני חברת החשמל, כל מטען מחליף במשך כעשרה ימי צריכה את הסולר והמזוט בהם נאלצת החברה להשתמש עקב המחסור בגז טבעי.

בלילה שבין רביעי לחמישי שעבר עגנה האונייה המגזזת הראשונה שחכרה חברת החשמל כעשרה ק"מ מול נמל חדרה. האונייה, משמשת הן כמסוף LNG צף והן כמכלית LNG, ועל סיפונה משאבות המעלות את לחץ הנוזל ומערכת מאיידים, שהופכים את הגז הנוזלי לגז טבעי.

במסגרת תהליך החיבור, שולה האונייה מהמים את המצוף הענק שנמצא בתוך הים, וזה מתחבר לתא מיוחד בבטן האונייה. בתחתית המצוף נמצא צינור גז מיוחד וגמיש המתחבר דרך קרקעית הים למערכת הולכת הגז הטבעי הארצית. נפח מטען האוניה הינו 135 אלף מ"ק.

עלות הפרויקט הינה כ-500 מיליון שקל, כשלמתקן יכולת לקבל גז טבעי בהיקף של 1.5-2.5 BCM בשנה. בהנחה כי מזג האוויר יאפשר את המשך העבודות הימיות, הפרויקט צפוי להסתיים תוך כשלושה שבועות, ואז תוכל אניית הגט"ן להתחבר למצוף לצורך ביצוע בדיקות אחרונות והתחלת הזרמה.

לנדאו: "זהו פרויקט, שבטווח הזמן הקרוב יהווה גשר, שיסייע לישראל להתמודד עם המחסור בגז טבעי, ובהמשך, כשנביא את הגז הטבעי הישראלי מן הים, יעניק לה גיבוי חשוב מאוד".

יו"ר דירקטוריון נתג"ז רון חיימובסקי אמר שמדובר בפרויקט מורכב וייחודי בקנה מידה עולמי, שיושלם כמתוכנן עוד לפני סוף שנת 2012. המתקן יאפשר למדינת ישראל להיות אחת מן המדינות הבודדות שבאפשרותן לייבא גז טבעי, יעניק גיוון מקורות לאספקת גז טבעי למדינה ויהווה שער נוסף למערכת ההולכה הארצית של נתג"ז.

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל יפתח רון-טל ציין שכי מדובר במהלך היסטורי, בו לראשונה חברת החשמל משתמשת בגז נוזלי כדלק חלופי בהעדר גז טבעי.

מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן הדגיש כי לאחר תחילת הפקת הגז משדה תמר במהלך 2013, ישמש הגז הנוזלי כאמצעי לאיחסון גז, כגיבוי לתקלות וכמענה לביקושים העולים על יכולת האספקה של תמר. לדבריו, הערכת החיסכון מניצול כל מטען מוערכת בכ-100 מיליון שקל לעומת השימוש בסולר ובמזוט, וכרוכה בתועלת סביבתית מהיבט הפליטות הנלוות לייצור החשמל.