אושרה התכנית של חנ"י להציב 100 אלף מכולות בשפך הקישון

ועדת הערר המחוזית לתכנון ובניה בחיפה התירה לחנ"י להציב 100 אלף מכולות בשפך הקישון. על פי ההחלטה, יאחסנו חנ"י את המכולות עד לגובה של 15 מטרים. רשות נחל קישון: כביש הגישה למתחם המכולות לא ייסלל


00:00 ,12.05.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי החלטת ועדת הערר המחוזית לתכנון ובניה בחיפה, התכנית של חברת נמלי ישראל להציב 100 אלף מכולות בשפך הקישון תצא לפועל, לאחר מאבק ארוך בין הצדדים. עקב כך, תוכל חנ"י לקדם את הפעלת המתקן בו הושקעו 75 מיליון שקלים עומד מושבת מזה שנתיים.

בחנ"י מברכים על החלטת הוועדה ומוסרים כי היא תואמת את התכנון המרחבי מתכננת חנ"י בשיתוף פעולה מלא עם גורמי המקצוע ברשות נחל קישון.

ועדת הערר קבעה, כי יותר לחנ"י לבצע אחסנה של מכולות עד לגובה 15 מטרים. כמו כן, קבעה הוועדה כי, האחסנה תותר גם בדרכים פנימיות בשטח המתחם שהופיעו בתוכניות מנדטוריות, אך בפועל לא נסללו, וזאת לשם ניצול מיטבי של השטח למטרה זו.

בחנ"י ציינו כי, החלטת הוועדה שומרת על האיזונים בין הצרכים- הצורך בהמשך פיתוח הנמל, המהווה מנוף כלכלי חשוב לעיר חיפה ומקור תעסוקה מרכזי, לבין הצורך בפיתוח שטחים פתוחים לרווחת הציבור ולשימור ערכי טבע. חברת נמלי ישראל שומרת על איזון תכנוני מוקפד בין צרכים אלה.

רשות נחל הקישון: כביש הגישה למתחם המכולות לא ייסלל

בוועדת הערר טענו רשות נחל הקישון, החברה להגנת הטבע ונציגת המשרד להגנת הסביבה כי חווה המכולות שחנ"י מבקשת לבנות במקום תפגע בשיקום הנחל באזור השפך ובפארק העתידי שאמור לקום באזור. בהחלטה שהתקבלה אתמול רואים הגופים הסביבתיים הישג וכי ועדת הערר קיבלה את מרבית הטענות בעניין הערר שהגישו כנגד חנ"י והוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה.

מרשות נחל קישון נמסר כי, כביש הגישה למתחם המכולות (המכונה מתחם "95 דונם") בסמוך למלחת הקישון לא ייסלל ויש למחוק אותו מהבקשה להיתר שהגישה חברת נמלי ישראל.

עוד מסרו כי, גובה איחסון המכולות לא יעלה על 15 מטרים בשל הצורך באיזון שבין השימוש במתחם זה להצבת מכולות מצד אחד, לבין הגבלות הגובה המתחייבות בקשר עם הפארק והסביבה מצד שני.

כמו כן, תבוצע בדיקה על ידי מומחים, אשר ימונו לכך על ידי רשות נחל הקישון, שיציעו פתרונות למניעת זיהום אור וצמצום הרעש. בהיתר יתווסף בנוסף, תנאי לפיו בגבול הגדרות הצפונית והמערבית יינטעו עצים, מחוץ למתחם ובצמוד לגדר, אשר ייצרו הסתרה נופית של המכולות.

עוד ציינו כי, השימוש החורג המבוקש, כפוף לתנאים המצוינים לעיל, יהיה בתוקף למשך שלוש שנים בלבד, מיום מתן פסק דין זה, והוא לא יוארך עוד, אלא אם בתום תקופה זו תהיה כבר מוכנה תוכנית בסטטוס שהחוק מאפשר התחשבות בה (היינו- להוציא היתר על פיה, אפילו אם היא רק בשלב הפקדה ועוד טרם אושרה).

לדברי מנכ"ל רשות נחל הקישון, שרון נסים: "סביבת מלחת הקישון הייחודית, אשר לה ערכיות אקולוגית גבוהה ובה מיני צמחיה נדירה ניצלה מאיומי סלילת כביש שעלול היה לפגוע ולשים קץ לשריד האחרון לנוף המלחה שאפיין את האזור בעבר. רשות נחל הקישון והעוררים עמדו על הצורך בהכנסת התניות סביבתיות במסגרת ההיתרים. חבל שדבר כה לגיטימי, לא מהווה חלק מההחלטות הועדה המקומית לתכנון ובנייה" .

לדברי אלה אלכסנדרי, מנהלת קהילת חיפה של החברה להגנת הטבע: "חבל שגופים כמו חנ"י, למרות פניות חוזרות ונשנות אליהם, כלל לא מנסים להגיע להסכמות עם ארגוני הסביבה, שרוצים לשמור על הנוף ועל השטחים הפתוחים עבור הציבור, ומאלצים את אלה שדואגים לתושבי חיפה, בהם משרדי ממשלה, לפנות לערכאות משפטיות".