ארבע חברות בינלאומיות ניגשו למכרז המוקדם להפעלת הרציפים החדשים

החברות עמדו בתנאי הסף, שכללו שינוע של לפחות 3 מיליון TEU ומחזור הכנסות שנתי של 400 מיליון דולר בשנתיים האחרונות. שר התחבורה ישראל כץ: "נקים נמלים בחיפה ובאשדוד, שיתחרו בקיימים". מנכ"ל חנ"י שלמה ברימן: "נתחיל בבנייה ב-2014, ההפעלה מתוכננת ל-2019"


00:00 ,16.12.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

ארבע חברות הפעלה גלובליות, בהן שתיים הנמצאות בעשירייה הראשונה בעולם בתחום, הגישו מועמדותן לשלב המיון המוקדם ( PQ) במכרז לבחירת מפעיל בינלאומי (Global Operator) לנמל המפרץ בחיפה ו/או נמל הדרום באשדוד.

השלב המוקדם במכרז לבחירת מפעיל נסגר היום (ב') בצהרים.

יצוין שלשלב המוקדם לבחירת זוכה במכרז להקמת התשתיות, שנסגר לפני מספר חודשים, ניגשו שמונה חברות, ומתוכן עברו שבע לשלב הבא.

בין החברות שהגישו הצעות להפעלת הנמלים נמצאות חברת TIL מהולנד, הנמצא בבעלות חברת הספנות השנייה בגודלה בעולם MSC; קבוצת Eurogate מגרמניה, מפעילת מסופי מכולות הגדולה באירופה; חברת ICTSI הפיליפינית, המפעילה מסופי מכולות ברחבי העולם; וקבוצת Bolloré מצרפת, שבבעלותה חברת הפעלת מסופי מכולות מהגדולות באפריקה.

מחברת נמלי ישראל (חנ"י) נמסר שמדובר במכרז דו-שלבי. השלב הנוכחי הוא שלב ה-PQ (בחינת כשירות מוקדמת), כשמתמודדים שיעמדו בתנאי הסף יעברו לשלב הבא, שלב ה-RFP (Request For Proposal ).

תנאי המכרז:

תנאי הסף בשלב ה-PQ כללו (בתחום תפעול נמלים): ניסיון בהפעלה של לפחות שלושה מסופי מכולות שונים בכל אחת מהשנים 2011 ו-2012; תפעול מסופי מכולות בהיקף ממוצע של 3 מיליון TEU בשנה לפחות במהלך השנים 2011 ו-2012; שלפחות אחד מהמסופים אותם מפעילה החברה שינע מעל ל-750 אלף TEU בשנה בשנים 2011-2012.

בתחום הפיננסי כללו תנאי הסף: מחזור הכנסות שנתי ממוצע מינימאלי בגובה 400 מיליון דולר בשנתיים האחרונות, וכן הון עצמי מינימאלי בגובה של 100 מיליון דולר בשנה האחרונה.

על פי המודל הנהוג במרבית הנמלים בעולם, חנ"י, המהווה זרוע של המדינה לפיתוח נמלים, היא שתקים את הנמלים החדשים, בכללם שוברי גלים, רציפים ועבודות חפירה ימית. המפעיל הבינלאומי שיבחר יידרש לתכנן, לממן ולהקים את השטח התפעולי (Service Infrastructure - התשתית העליונה), הכולל השלמת מערכות תשתיות שונות, כגון חשמל, מים, תקשורת, וכן הקמת מבנים תפעוליים שונים Superstructure)). כמו כן אחראי הזוכה לרכש ולהתקנת הציוד התפעולי, בהם מנופים, כלי רכב ייעודיים, וציוד אחר הנדרש להפעלת נמל.

שר התחבורה ישראל כץ: "הרפורמה בנמלים מתקדמת במלוא התנופה. כפי שהערכנו, נרשמה היענות יפה מצד ארבע חברות בינלאומיות, שמוכנות להגיע לישראל ולהפעיל את הנמלים החדשים בסביבה מתחרה. שני נמלים יקומו, בחיפה ובאשדוד, ויתחרו בנמלים הקיימים, מה שיביא ליצירת אלפי משרות חדשות בישראל ולהורדת יוקר המחיה".

מנכ"ל חנ"י שלמה ברימן: "המתמודדות נדרשות לעמוד בתנאי סף גבוהים שהציבה חנ"י, במטרה להבטיח שהנמלים החדשים יופעלו על ידי מפעילים בסטנדרטים בינלאומיים גבוהים של תפעול ושירות, מהם ייהנו היצואנים והיבואנים והציבור כולו.

"הנמלים ותשתיות הנמלים שיוקמו הם נכס אסטרטגי והם יישארו בבעלות המדינה, כאשר ההפעלה תתבצע על ידי המפעיל שייבחר. במקביל אנו מתקדמים עם המכרז לבחירת הקבלן המבצע (להקמת התשתיות). על פי התכנון, נתחיל בבניית הנמלים בשנת 2014, כשההפעלה מתוכננת לשנת 2019".

החברות:

MSC מחזיקה ב-65% מהבעלות על חברת TIL (Terminal Investment Limited SA). קרן ההשקעות האמריקאית Global Infrastructure Partners מחזיקה ב-35% הנותרים. החברה מפעילה 23 מסופי מכולות באירופה, אסיה, צפון אמריקה ומערב אפריקה, והיא בעלת זיכיון הפעלה לעוד ארבעה מסופי מכולות שנמצאים בשלבי פיתוח. ב-2012 שינעה TIL 26.6 מיליון TEU. לפי Drewry, החברה מדורגת 6 בעולם בדרוג מפעילי מסופי מכולות גלובליים.

קבוצת Eurogate נמצאת בבעלות משותפת של Eurokai ושל BLG Logistic. החברה הינה מפעילת מסופי המכולות הגדולה באירופה ומפעילה 11 מסופי מכולות בגרמניה, איטליה, פורטוגל, מרוקו ורוסיה. ב-2012 שינעה החברה כ-13 מיליון TEU והיא מדורגת 9 בעולם בדירוג מפעילי מסופי מכולות גלובליים של Drewry.

חברת ICTSI ((International Container Terminal Services inc. היא מחברות הפעלת מסופי המכולות הגדולות באסיה התיכונה, מפעילה ושותפה להפעלתם של 27 טרמינלים נמליים ומסופי מכולות ב-19 מדינות באסיה, אמריקה הדרומית, אירופה ואפריקה. ב-2012 שינעה החברה 5.6 מיליון TEU והיא מדורגת 18 בעולם בדירוג מפעילי מסופי מכולות גלובליים של Drewry.

קבוצת Bolloréמצרפת היא חברת ההפעלה והלוגיסטיקה הפועלת באפריקה, ולה זיכיון הפעלה של 12 מסופי מכולות במדינות שונות באפריקה.