גם "נמל הדרום" באשדוד מקבל אור ירוק

אושרה להפקדה התכנית של חנ"י להקמת "נמל הדרום" באשדוד. בדצמבר 2012 אושרה להפקדה תכנית "נמל המפרץ" בחיפה. מנכ"ל חנ"י שלמה ברימן: שרי האוצר והתחבורה יכריעו באיזו עיר יוקם הפרויקט הראשון. השר כ"ץ: שנת 2013 תהה שנת התחרות בנמלים


18:15 ,05.03.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

המועצה הארצית לתכנון ולבניה אישרה היום להפקדה את תוכניתה המפורטת של חברת נמלי ישראל (תמ"א 13/ב/2 /1/א) להקמת "נמל הדרום"- מסוף המכולות החדש והמתקדם שיוקם ע"י חברת נמלי ישראל, בהשקעה הנאמדת בכ- 4 מיליארד ש"ח.

תכנית המתאר הארצית לנמל אשדוד הינה תכנית מפורטת להקמת המבנים הימיים בנמל וכן הקמת מסוף מכולות חדש, הארכת שובר הגלים ותשתיות לצרכי תחנות כוח ופעולתן. עפ"י התכנית, "נמל הדרום" יבנה מצפון לנמל אשדוד והקמתו נגזרת מתוכנית אב אסטרטגית שגיבשה חברת נמלי ישראל ואושרה ע"י ממשלת ישראל בשנת 2007 ואושרה שוב לקידום בהחלטת ממשלה נוספת מדצמבר 2011 .

כאמור, בתוכנית להקמת "נמל הדרום" מספר מרכיבים והיא כוללת את הקמתו של מסוף מכולות חדש ומתקדם, הכולל הקמת רציפים מודרניים באורך 1100 מטר ו-500 מטרים, שיאפשרו את פקידת אניות המכולה הגדולות של עד 18,000 TEU. כל זאת תוך איחוד תשתיות עם תשתיות מי הקירור של תחנת הכח אשכול לשם חיסכון במשאבי טבע חופיים.

מסוף "נמל הדרום" מתוכנן לקיבולת של 1.1-1.4 מיליון TEU בשנה והתכנית אף כוללת את הארכת שובר הגלים הראשי בכ- 600 מטרים והקמת שובר גלים משני.

נציין כי בשלב הבא יערכו מסמכי התוכנית בהתאם להנחיות המועצה הארצית ויועברו להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור לתקופה של 60 יום.

נזכיר כי נוסף על תכנית "נמל הדרום", אישרה בדצמבר 2012 המועצה הארצית לתכנון ולבניה להפקדה גם את תוכניתה של חברת נמלי ישראל להקמת מסוף "נמל המפרץ" (מבנים ימיים) בחיפה.

השר כ"ץ: שנת התחרות בנמלים

שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ ברך על ההחלטה ואמר "ששנת 2013 תהיה "שנת התחרות בנמלים". ההיערכות לקראת פיתוח נמלי העתיד מתבצעת כמתוכנן תחת הנחייתי באופן אינטנסיבי. חברת נמלי ישראל בעיצומו של שלב המיון המוקדם (PQ) לבחירת קבלן שיבנה את הנמל החדש בחיפה ו/או באשדוד ובמקביל מנהלת שורת מכרזים להפקה, איסוף ואגירת אבן ועוד".

שלמה ברימן מנכ"ל חברת נמלי ישראל ברך על החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבניה ואמר: "נוכח הגידול המתמיד בסחר הישראלי, התחזיות לפיהן נמלי הים הקיימים יגיעו לקצה הקיבולת שלהם בתוך שנים ספורות, ולאור כניסתן של אניות הענק לקווי הספנות באזורנו- אניות שאינן יכולות לפקוד כיום את נמלי הים בשל גודלן - חשיבותו של "נמל הדרום" למשק הישראלי אינה מוטלת בספק וכך גם דחיפות הקמתו. חברת נמלי ישראל, הזרוע הביצועית של משרד התחבורה לפיתוח נמלי הים, מפתחת תשתית לאומית נמלית בראייה ארוכת טווח של צרכי המשק הלאומי. במסגרת זו המשק הישראלי יזדקק ל 2 מסופי מכולות חדשים במהלך העשור הקרוב, כשהראשון שבהם חייב לפעול כבר בשנת 2018."

ברימן הוסיף כי "חברת נמלי ישראל תסיים בחודש הקרוב גם את התכנון ההנדסי המפורט של "נמל הדרום" באשדוד ושל "נמל המפרץ" בחיפה. שרי התחבורה והאוצר יכריעו באיזו עיר יוקם הפרויקט הראשון."

עוד ציין כי הקמת "נמל הדרום" תהווה מנוף כלכלי נוסף לעיר אשדוד וסביבתה ולאזור הדרום, ויתרום לכלכלה העירונית ביצירת מקומות תעסוקה חדשים, הנובעים גם מפיתוח השרשרת הלוגיסטית סביב הנמל כגון הקמת מרלו"גים (מרכזים לוגיסטיים) ופארקי תעשייה ולוגיסטיקה דוגמת פארק נמלי ישראל, שמקימה החברה בעורף נמל אשדוד.

בחברת נמלי ישראל מציינים כי המשך פיתוח נמלי הים והקמת מסופי המכולות "נמל הדרום" ו"נמל המפרץ" במהלך העשור הקרוב, הינו צורך לאומי מהמדרגה הראשונה שכן נמלי הים הם השער המסחרי העיקרי של ישראל. לכלכלה הישראלית תלות מוחלטת בנמלי הים, דרכם עוברים כ 99% מהמטענים. עיכוב בפיתוחם של מסופי מכולות חדשים ומתקדמים, משמעו שהאניות הגדולות המשייטות כיום בקווי הסחר העולמי לא תפקודנה את נמלי ישראל ובכך תגבר התלות בנמלים זרים . לכך תהיה השלכה ישירה וברורה על עלויות המוצר לצרכן בישראל ועל כושר התחרות של היצואן הישראלי .