פיצול מבוקר

בשל תניות שיפוט קיימת אפשרות שתביעות הקשורות בנזק למטען יחולקו בין בתי משפט בישראל ובחו"ל


00:00 ,04.03.2013 מאת: עו"ד גיל נדל

מסכת עובדתית אחת הקשורה לנזק למטען מיובא, עשויה להצמיח שני מקומות שיפוט: בישראל ובאנגליה. כך קבע לאחרונה בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לימאות.

מדובר במטען של שיגומי ברזל, שיובאו לישראל על ידי סולל בוניה על גבי אונייה שהוחכרה לחברת Empros מליבריה, שחכרה אותה מחברת Chute לצורך הובלת מטענים מנמל אנטוורפן בבלגיה למספר נמלים וביניהם נמל חיפה.

בדרך, בשל פגעי מזג האוויר, נאלצה האונייה לעגון בנמל סנטנדר בספרד, אך במהלך שהותה נבדק המטען ונמצא תקים. עם הגיעה לישראל, הסתבר שהמטען ניזוק וסולל בונה תבע את הבעלים של האוניה בסכום של כ-3.4 מיליון שקל.

הבעלים ביקש לתבוע את חברת Empros אך זו טענה שבהסכם החכירה קיימת תניית שיפוט ייחודית לבית המשפט באנגליה. בית המשפט קבע שמדובר בתניית שיפוט ייחודית לבית המשפט באנגליה אותה יש לכבד, ומחק את התביעה נגד חוכר האוניה.

כך הביאה חלטת השופט רון סוקול לפיצול התביעות: תביעת היבואן סולל בונה נגד הבעלים תידון בישראל, ותביעת השיפוי של הבעלים נגד חוכר האוניה תידון באנגליה.

במקרה זה התקבלה הטענה כי בית המשפט באנגליה הינו בעל סמכות ייחודית לדון בתביעה, מאחר והתניה הופיעה בהסכם חכירה שנחתם על ידי שני הצדדים והנוסח שנבחר לא הותיר מקום לפרשנות.

במקרה אחר, בו טען אחד הצדדים לתניית שיפוט ייחודית שהופעה בקטלוג ובאתר האינטרנט של הספק, קבע בית המשפט כי תנייה כזו אינה מחייבת, משום שאינה פרי של משא ומתן.

במקרה נוסף קבע בית המשפט כי הניסוח של תניית שיפוט אינו ייחודי ולכן, למרות התנייה, הוא הפנה לבית המשפט בהונג קונג, למרות שהדבר אינו שולל התדיינות גם בישראל.

 



פיצול מבוקר

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il