המרכז האקדמי למשפט ולעסקים: מתן עדיפות למטעני כי"ל בנמל אילת יפגע בהליך ההפרטה

בעקבות פרסומים שונים לפיהם עשויה רשות החברות לאשר עדיפות למטעני כי"ל בנמל אילת עוד בטרם הושלם הליך ההפרטה, מתריע עו"ד אפי מיכאלי מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים בפני שרי האוצר והתחבורה: פגיעה ביכולת התחרות של חברת נמל אילת מורידה את מחירה של החברה במסגרת הליך


00:00 ,14.09.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

במהלך השבוע האחרון פורסמו ידיעות במדיות השונות לפיהן פועלת רשות החברות הממשלתיות לכאורה להסכם עם חברת כימיקלים לישראל בע"מ וחברות הבנות שלה, החוכרות את מתקן ייצוא האשלג והפוספטים המצוי בסמוך לשטח נמל אילת, על מתן עדיפות לאוניותיה על פני כל אונייה אחרת שתפקוד את נמל אילת. סיכום זה, במידה ואכן יצא אל הפועל, יהיה בתוקף למשך 15 שנה, עם אופציה להארכתו בפעימות של חמש שנים נוספות.

פרסומים אלו הביאו את ראש תחום הפרטה ורגולציה במרכז האקדמי למשפט ועסקים, עו"ד אפי מיכאלי, לשגר מכתב לשרי התחבורה והאוצר, בו הוא מתריע כי ההסכמה בין הצדדים עומדת בניגוד להחלטת הממשלה אשר קובעת במפורש כי הסכם עם חברת כי"ל, טרם השלמתו של הליך ההפרטה, יתמצה ב"מתן שירותי החברה שאינם שירותי נמל ואשר ניתנו ערב ההפרטה לחוכר".

"קשה לראות כיצד הסכם בדבר מתן עדיפות לאוניות חברת כי"ל מתיישב עם האמור", כתב עו"ד מיכאלי והוסיף כי "ראוי היה, כי אישור הממונה על ההגבלים העסקיים יידרש כבר בשלב מיון המשתתפים, שנערך זה מכבר, וזאת כדי למנוע חשיפת הגורמים הנוגעים בדבר ללחצים הפוגעים בשיקול הדעת המופעל בשם אינטרס הציבור".

העתק מהמכתב נשלח גם אל מנהל רשות החברות הממשלתיות, הממונה על ההגבלים העסקיים ואל היועץ המשפטי לממשלה.

עו"ד מיכאלי מציין שככל הידוע ועל-פי ההסכם המתגבש, יינתנו לאוניות חברת כי"ל עדיפות על-פני אוניות אחרות בכניסה לנמל אילת לתקופה של 190 ימים בשנה. "פגיעה כה קשה ביכולת התחרות של חברת נמל אילת מורידה את מחירה של החברה במסגרת הליך המכרז ואף פוגעת בתכלית המרכזית של פעולת ההפרטה אשר נועדה, בין היתר, להגביר את פעילות מכולות המטען בנמל אילת ולהגביר את שינוע המטענים דרכו", הוסיף עו"ד מיכאלי מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים.

 

"נבקשכם לבחון לעומק את ההסכם המתגבש בין רשות חברת נמל אילת בע"מ לבין חברת כי"ל, טרם השלמתו של הליך ההפרטה, וכן לבחון בשנית את אפשרות פרסומה של חוות הדעת של הממונה על ההגבלים העסקיים באשר למתמודדות במכרז וזאת בטרם הבחירה במציע המועדף", נכתב.

נציין כי כי"ל מתמודדת בימים אלה על רכישת נמל אילת בשיתוף עם ענקית הטרמינלים האמריקאית SSA.

למרות פנייתה של מערכת PORT2PORT, טרם נמסרו תגובות לידיעה.