יורם זבה: הממשלה לא צריכה לנהל משא ומתן עם עובדי הנמלים

נשיא לשכת הספנות במכתב לשר התחבורה: "הממשלה צריכה לתמוך בדירקטוריונים ובמנכ"לים הנמלים והם אלה שצריכים לנהל את המשא ומתן"


00:00 ,20.12.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

שיטת התנהלות כוח האדם הנוכחית בנמלים פשטה את הרגל. כך עולה ממכתב שכתב נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה לשר התחבורה ישראל כץ.

המכתב, עם העתקים לשר האוצר, למנכ"לי חברות נמל אשדוד וחיפה ושורה ארוכה של אישים במגזר הספנות, נכתב בעקבות העיצומים של עובדי בתי המלאכה בנמל אשדוד, הנמשכים כבר למעלה משבועיים.

במכתב כותב זבה לכץ: "אני עדים כבר יותר משבועיים לעיצומים בנמל אשדוד. אנו מבינים שמדובר בהסכם להסדרת שיטת העבודה בבתי המלאכה, וכן בניצול כספי העידוד להתייעלות עוד לפני תום השנה התקציבית. אלו הבעיות הבוערות , אבל על הפרק נמצאות בעיות נוספות המחכות לפתרון.

"בעיות אלה גורמת לנזקים כבדים לספנות. אני מניח שכבודו יודע את מבנה הספנות הבינלאומית ותלות סחר החוץ באוניות המשרתות את נמלי ישראל. חברות הספנות לא יכולות "לייצא" את העיצומים הישראליים לנמלי חו"ל. הן תנקוטנה, קרוב לוודאי, בצעדים "מתקנים", על מנת להתגבר על הבעיות בארץ. צעדים אלה כוללים שיבושים בלוח הזמנים, שימוש באוניות הזנה ואף ביטול פקידות, תוך שימוש בנמלי האזור כנמלי פריקה וטעינה לסחר הישראלי.

"אנו לא טירונים ביחסי עבודה ולמדנו להתמודד עם בעיות כאלה ודומות להן. אבל הפעם הגיע הזמן לומר באופן הברור ביותר: שיטת התנהלות כוח האדם הנוכחית בנמלים פשטה את הרגל. ההתנהלות הנוכחית מהווה שיטה נפסדת (לדעתנו), שנמשכת כבר עשרות שנים. היא מהווה מכשול הפוגע בכל: ברפורמות המבניות, בניהול התקין של הנמלים, במשא ומתן עם העובדים, בפיתוח הנמלים, באחריות התוצאות ובביצועים, ועוד".

מכאן עובר זבה לדון בחוקים אותם חוקקה הכנסת, ליחסי העבודה מול עובדי הנמלים ולגוף שצריך לנהל את המשא ומתן מול העובדים: "כל החוקים הקיימים אינם תומכים בכללי המשחק הנוכחיים. הם עוסקים בתקציבים, בסמכויות, ובעניינים ניהוליים - ואין שום צורך לשנות אותם.

"לעומת זאת, לא כתוב באף מקום, ובצדק לדעתנו, שהממשלה על שלוחותיה צריכה ליישם את החוקים באופן ישיר עם נציגי העובדים בהסתדרות ובחברות הנמלים. אין בחוקים אפילו אפס קצהו של איזכור למשא ומתן, עקיף או ישיר, בין העובדים לממשלה.

"הדירקטוריונים והמנהלים הכלליים שמונו על ידי הממשלה, הם אלו שצריכים לנהל משא ומתן עם העובדים ונציגיהם, ורק הם אלו שצריכים לעשות זאת, בהתאם לחוקים הקיימים. הם יודעים היטב את כל הנחוץ לכך. יתר על כן, הם הוסמכו על ידך להיות אחראים על תוצאות חברות הנמלים וביצועיהן בשטח.

"הממשלה צריכה לתמוך במנהלים מטעמה, להנחותם במדיניותה, לשבת איתם ולהתייעץ איתם איך לפתור בעיות. היא לא צריכה להחליף אותם, ובוודאי שלא בנושאים ניהוליים חלקיים.

"על מנת שלא יהיה ספק, אנו לא מצדיקים אף צד מהצדדים. בוודאי שלא את העיצומים. אנו מבחינים בצעדים פסולים בכל ההתנהלות הזו, שמתרחשת, כאמור, זה עשרות שנים, ומעוניינים לתמוך בכל כוחנו בכל צד שינהג על פי כללי משחק נכונים ובריאים. עם כל הצניעות, חברי לשכת הספנות הישראלית יודעים יותר טוב מכל אחד אחר מה קורה בנמלי העולם ורוצים שנמלי ישראל יהיו דומים לטובים שבהם".