ההסתדרות לבית הדין: "להסיר את הצו שמונע מעובדי הנמלים את זכות השביתה"

מבקשת לאפשר לעובדים לנקוט בצעדים ארגוניים על רקע מיצוי המו״מ ומבוי סתום מול המדינה, וטוענת כי ֿ״גרירת הרגליים המכוונת מצד המדינה במשא ומתן וסירובה להבטיח את ביטחונם התעסוקתי של העובדים לא מותירה עוד ספק בדבר נחיצות ביטולו של הצו״


14:47 ,31.01.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ההסתדרות הכללית פנתה הבוקר (ג') לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להסיר את צו המניעה שמגביל את זכות השביתה של עובדי הנמלים ולאפשר לעובדים לנקוט בצעדים ארגוניים על מנת להגן על זכויותיהם. ההודעה של ההסתדרות באה על רקע מאבק ייצוג בחברת נמל אשדוד וטענה של עובדים רבים כי הההסתדרות אינה מבצעת את עבודתה וגוררת רגליים במשא ומתן על הרפורמה. נראה כי הפנייה לבית המשפט באה על מנת לאותת לעובדים הספקנים כי ההסתדרות רצינית הפעם בטיפולה בעובדי נמל אשדוד.

 

מההסתדרות נמסר כי הבקשה שהוגשה על ידי הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, בראשות עו"ד איריס ורדי, מגיעה על רקע המבוי הסתום במו"מ ומיצוי ההידברות על ההסכם הקיבוצי. 

 

נזכיר כי ביולי 2013 ההסתדרות הכריזה על סכסוכי עבודה בנמל אשדוד ובנמל חיפה בעקבות השלכות הרפורמה המתוכננת בנמלים והחלטת הממשלה להקים, באופן חד צדדי, שני נמלים פרטיים חדשים. כחודשיים לאחר הכרזת הסכסוכים, ועל אף שקמה להסתדרות עילת שביתה מוצדקת בשל סירוב המדינה להידבר בנושא, בית הדין הוציא צו מניעה זמני שמגביל את זכות השביתה של עובדי הנמלים, תוך חיוב המדינה לשבת אל שולחן המו"מ ולהידבר עם ההסתדרות.

 

מההסתדרות הכללית נמסר עוד כי בשלוש השנים שחלפו מאז, בית הדין ביקש להשאיר את הצו על כנו, בעת שנמשך המו"מ בין הצדדים בניסיון לייצר פתרון ממשי שימנע את הפגיעה בעובדים. על אף שהושגו הישגים משמעותיים בסוגיות שונות, ואף שנחתם הסכם עקרונות בנמל אשדוד, המו"מ לגיבוש הסכם קיבוצי מפורט הגיע למבוי סתום ביחס לאחד הנושאים המשמעותיים ביותר שנוגע להסדרת ביטחונם התעסוקתי של העובדים, ובפרט עובדי דור ב', בשני הנמלים – אשדוד וחיפה. 

 

מההסתדרות נמסר עוד כי בבקשה שהוגשה הבוקר נכתב כי: "גרירת הרגליים המכוונת מצד המדינה במשא ומתן וסירובה להבטיח את ביטחונם התעסוקתי של העובדים, לא מותירה עוד ספק בדבר נחיצות ביטולו של הצו".

 

"בנקודת הזמן הנוכחית במשא ומתן, מבלי לגרוע מן ההישגים שהושגו במסגרת המשא ומתן הממושך עד כה, מבקשת ההסתדרות לבטל את צו המניעה ולהתיר לה להשתמש באמצעים הארגוניים העומדים לרשות העובדים, בכדי שניתן יהיה לסיים את ההסכם במהרה", כך נכתב בבקשת ההסתדרות לבית הדין, לצד ציון העובדה כי בית הדין ביקש להגביל את זכות השביתה לפרק זמן מוגבל, על מנת לאפשר הידברות וכל עוד "הקמת הנמלים החדשים נמצאת בשלבים הראשוניים". 

 

לנוכח העובדה כי תהליך הקמת הנמלים החדשים  אינו עוד בשלביו הראשוניים והמדינה נטולת כל מוטיבציה לקדם את המו"מ בסוגיה מהותית כמו עיגון ביטחונם התעסוקתי של העובדים - "נסיבות מתן הצו השתנו עד לבלי הכר ועל כן דינו לפקוע או להתבטל".