חברת נמל אשדוד תחלק תמריץ כספי לאוניות ירוקות

אוניות שיפקדו את הנמל מצוידות בתעודת ESI מטעם ארגון הנמלים והמעגנות הבינלאומי יזכו לתמריצים בגובה אלפי שקלים


00:00 ,17.05.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת נמל אשדוד תחלק תמריצים בני אלפי שקלים לאוניות ירוקות שתפקודנה את הנמל.

התמריצים בהתאם לגודל האונייה ולמידת הזיהום שהיא יוצרת. חברת הנמל תודיע רשמית על הצטרפותה ליוזמה במסגרת כינוס של ארגון הנמלים והמעגנות הבינלאומי שיתקיים בירושלים בסוף חודש מאי.

אוניות המשתתפות בסחר הבינלאומי כפופות לתקנות ולאמנות הנקבעות על ידי ארגון הספנות הבינלאומי (IMO), שקבע תקנים מקסימאליים לפליטות מזהמים ולתכולת גופרית בדלק.

מתוך רצון לקדם איכות סביבה בנמלים ובערי נמל, יזם ארגון הנמלים והמעגנות הבינלאומי (IAPH) תוכניות לאימוץ וולונטרי של התנהגות המחמירה על התקנים המקסימאליים של IMO. בעקבות זאת פותח מדד המייצג התנהגות של מעל ומעבר לתקינה - Environmental Ship Index (ESI).

המדד פותח בדלפט, הולנד. הוא מביא לידי ביטוי הפחתות בפליטות של תחמוצות חנקן וגופרית, וניהול מושכל של משאבי האנרגיה באונייה המפחיתה פליטות של גזי חממה.

חברת ספנות המבקשת לקבל תעודת ESI עבור אחת מאוניותיה, מספקת לוועדה מקצועית שהקיםIAPH נתונים טכניים על ביצועי מנועי האונייה, תכולת הגופרית בדלק המניע אותה ואת היערכותה לניהול מקורות האנרגיה. במידה והנתונים עומדים בתקן, זוכה האונייה לתעודת הסמכה. תיאורטית, יכול ציון המדד להיות בין 0 ל-100, כשציון גבוה יותר מעיד על אונייה נקייה יותר. לרוב נע ציון המדד בין 20-45.

חברות ספנות המפעילות אוניות מכולה או אוניות גלנוע שירצו ליהנות מתוכנית התמריצים, יגישו לחברת נמל אשדוד תעודת ESI בתוקף עבור כל אונייה. שיטת התמריץ שתונהג בנמל תהיה דומה בעקרונותיה למודל המיושם בהצלחה בנמל רוטרדאם, במתן סכום ידוע מראש. גובה התמריץ לאוניות שציון המדד שלהן גבוה מ-31 ייקבע בנוסחה המביאה לידי ביטוי את מידת הפחתות המזהמים באונייה וגודלה. ככל שהשפעתה השלילית של אונייה על הסביבה קטנה יותר, יהיה גובה התמריץ גדול יותר. התמריצים ינועו בין סכום מרבי של 1,000 שקל לאונייה שאורכה 100-150 מטר, ועד לסכום מרבי של 5,000 שקל לאונייה שאורכה 301 מטר ומעלה.