יבואני התבואות: ״שרשרת האספקה של המזון לארץ נפגעת״

איגוד יבואני התבואות ממשיכים להתלונן על זמני המתנה ארוכים מאד ועל כך שציוד תקול ומחסור בכוח אדם מיומן תורמים להחמרת המצב. מנכ״ל נמל אשדוד: רציף 21 מערב כשיר לפריקת אניות, העובדים שחתמו על הסכם פרישה יפרשו רק בשנים הקרובות


13:19 ,11.08.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

יבואני התבואות חושפים במכתב לשרת התחבורה את המצב בנמל אשדוד בתחום התבואות והגרעינים: ״רציף 3-מנוף 33 תקול כבר זמן רב, רציף 4-מנוף 41 תקול מספר ימים, רציף 5-מנוף 53 מפורק. כל רציף 1- שבעה מנופים מושבת בגלל תקלת חשמל. בנוסף, כל שלושת המשפכים ה״ירוקים״, אשר מאושרים לפריקת גרעינים ע״י המשרד להגנת הסביבה, מושבתים, והפריקה מתבצעת במשפכים רגילים, שאינם מאושרים לפריקה. אין מועד בו יתוקנו המנופים והמשפכים, מפאת מחסור בכוח אדם מיומן. התוצאה: ציוד פריקה רב ששוויו המצטבר מאות מיליוני שקלים עומד ללא שימוש, מפאת מחסור בעובדים ו/או תקלות״.

 

איתי רון, יו״ר איגוד יבואני התבואות, אשר שיגר את המכתב החריף למנכ״ל נמל אשדוד, שיקו זאנה, עם עותקים לשרת התחבורה מרב מיכאלי, טוען כי מנכ״ל הנמל משתדל לצייר תמונה אופטימית, אלא שהעובדות מספרות סיפור אחר.

 

התלונות של יבואני התבואות כלפי נמל אשדוד רבות. במכתב הנוכחי מזכיר רון כי מבין 24 אניות תבואות שפוקדות כעת את נמלי ישראל עם מטעני חיטה, תירס, סויה ועוד מהעולם, רק שתי אניות נמצאות באשדוד.

 

״מספר האניות העומדות בתור לפריקה בנמל אשדוד קטן באופן יחסי״, כותב רון למנכ״ל נמל אשדוד. ״הסיבה לכך ברורה - בעלי המטענים (בחלקם דרומיים) מעדיפים לפרוק בנמלי הצפון ולהוביל את הסחורות דרומה כיוון שמשך ההמתנה לכניסה והפריקה האיטית בנמל אשדוד מייקרים מאוד את הפריקה (אף יותר מעלות ההובלה היבשתית דרומה). יש אפילו אנייה אחת (לא מתחום התבואות) שבחרה לפרוק באילת ולהוביל את המטען צפונה... האם זו ה׳הקלה׳ עליה דיברת?״, שואל רון.

 

״שרשרת האספקה של המזון לארץ נפגעת״, אמר אחד מיבואני התבואה. ״בעלי אניות בעולם, כבר מכירים את המצב הנוראי בישראל, ומסרבים להגיע לארץ, או דורשים מאיתנו מחירים מופקעים. היכולת שלנו לקנות סחורות תבואות ומוצרי גרעינים ולשריין לכך אניות מצטמצמת. איך ייתכן ששרי הממשלה לא רואים מטר קדימה את כדור השלג שמתגלגל, לכיוון עליות מחירי המזון בארץ?״.

 

מנכ״ל נמל אשדוד בתגובה: רציף 21 מערב יהיה כשיר לפריקת מטענים החל מהשבוע

 

מר שיקו זאנה, מנכ״ל חברת נמל אשדוד, הגיב למכתבו של איתי רון, יו״ר איגוד יבואני התבואות וכתב לו כי ״חברת הנמל פועלת בצורה פרואקטיבית במגוון ערוצים לצמצום התור התפעולי במטען הכללי, לרבות צעדים תקדימיים שלא נעשו בנמלים אחרים בארץ, ביניהם גיוס והפעלת 50 עובדים זמניים בקו המים״. זאנה מציין במכתבו כי החל משבוע זה, רציף 21 מערב החדש שחברת הנמל השקיעה בפיתוחו מאות מיליוני שקלים, לטובת מגזר התבואות, יהיה כשיר לפריקת מטענים אלו.

 

לטענת שיקו זאנה, ״בזכות פעולות רבות אלו, כבר עתה ניכרת הקלה בתור לאניות מטען כללי בנמל אשדוד ולראיה, רק השבוע הוסטו שתי אניות תבואה מחיפה לאשדוד, לאור העובדה שבאשדוד התור התקצר. במקביל לכך, אנו ממשיכים לפעול במלוא המרץ באופן יומיומי לצמצום העומס החריג, עימו מתמודדים נמלים בארץ ובעולם.

 

זאנה מוסיף וכותב כי: ״הופתענו כי למרות שהינך מעודכן באופן ישיר ושוטף על הנעשה בנמל, בחרת להציג במכתבך נתונים מוטעים ומטעים, העולים כדי לשון הרע, אשר יש בהם כדי לפגוע בחברת הנמל.

 

זאנה כותב עוד כי לאיתי רון כי ״לו טרחת לפנות אלי במקום לכל רשימת המכותבים המכובדת, הייתי משיב לך כי בסוף השבוע האחרון רק שלושת מנופים הרלוונטיים לפריקת תבואות חוו תקלות טכניות המטופלות (ולא 9 כפי שעולה ממכתבך), וכי העובדים אשר חתמו על פרישה מוקדמת אינם צפויים לפרוש כעת אלא במהלך השנים הקרובות, ועל כן אף התייחסותך לעניין זה הינה מוטעית ומטעה״.

 

משרד התחבורה: המפתח לפתרון נמצא בנמלים

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי ״יש דאגה גוברת והולכת מהתור המתארך בפריקת המטענים, אשר אם לא יינקטו צעדים צפוי להימשך עוד חודשים ארוכים ולפגוע במאות מפעלים ובכלל הציבור בישראל, בהעלאת יוקר המחייה. המפתח לפתרון נמצא בנמלים, אשר עליהם להוביל את כלל השחקנים ובעלי העניין לצעדים משמעותיים להגברת קצב הפריקה״.