נמל אשדוד ניצל לרעה את מעמדו כמונופול בתחום הרכב; ישלם קנס של 9 מיליון שקל

הממונה על ההגבלים העסקיים קבע שהנמל העניק ליבואני רכב מרכזיים הנחות, תוך שהוא מעניש אותם על אי עמידה ביעדים. קנס אישי הוטל על המנכ"ל וסמנכ"ל הלקוחות לשעבר. נמל אשדוד: נערער לבית הדין להגבלים עסקיים


12:23 ,22.12.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

רשות ההגבלים העסקיים קבעה אתמול (ב') כי נמל אשדוד ניצל לרעה את מעמדו המונופוליסטי בפריקת רכבים בין השנים 2010-2014 והטילה עליו תשלום קנס בגובה 9 מיליון שקל.

 

הרשות קבעה כי הנמל העניק ליבואני הרכב המרכזיים הנחות התפורות באופן אישי לכל יבואן, תוך שהוא מעניש אותם על אי הגעה ליעדים שנקבעו להם ופגע בכך ביכולת של נמל חיפה להתחרות.

 

הרשות החליטה להטיל עיצום כספי בגובה 9 מיליון שקל על הנמל עצמו, ועיצום אישי בגובה 20 אלף שקל על בכירים לשעבר בנמל – מנכ"ל הנמל בתקופה הרלוונטית וסמנכ"ל לקוחות.

    

על פי הודעת הרשות, במרכז הפרשה עומדים ההסכמים של נמל אשדוד עם יבואני הרכב. בשנים 2010-2014 הנמל הציב לכל יבואן יעד אישי, ששיקף את עיקר היקף היבוא הצפוי שלו, והעניק הנחות רטרואקטיביות ליבואן על עמידה ביעדים. יבואן שלא עמד ביעד היה צפוי לאבד את כל ההנחה על כל אחד מהרכבים שייבא.

 

לכן, כדי שנמל חיפה יוכל להסיט רכבים מנמל אשדוד בכמות העלולה לגרום ליבואנים שלא לעמוד ביעדים שנמל אשדוד קבע להם, חייב היה נמל חיפה לפצות כל יבואן על הפסד ההנחה הרטרואקטיבית. בכך קבע הממונה יצר הנמל חסם תחרות שאינו מבוסס על תחרות לגופו של עניין בפני נמל חיפה ופגע בחופש הבחירה של היבואנים.

 

לדברי הרשות, ההסכמים שבמרכז הפרשה נחתמו עם מרבית יבואני הרכב בישראל, ביניהם, דלק מוטורס (יבואן מאזדה, פורד, ב.מ.וו ומיני קופר), יוניון מוטורס (יבואן טיוטה), כלמוביל (יבואן יונדאי, מיצובישי, מרצדס, סמארט, GEELEY), ,קרסו מוטורס (יבואן רנו, ניסאן, אינפיניטי וסאניאנג וקאווסאקי), ודוד לובינסקי בע"מ (יבואן פג'ו, סיטורואן וMG-.

 

בתיק זה הפעילה הרשות לראשונה את סמכותה להטיל עיצומים אישיים על מנהלים. הסמכות להטיל עיצומים כספיים ניתנה בשנת 2012, כאלטרנטיבה למסלול הפלילי. ככלל, הרשות תבחר להטיל עיצום כספי על יחידים רק במקום בו ההפרה הקימה פוטנציאל לפגיעה של ממש בתחרות, וכן ניתן לעמוד בצורה ברורה על זהות היחידים שביצעו את ההפרה או שאחראים לביצועה מטעם התאגיד. על פי החוק, העיצום המקסימלי על חברה עומד על 24 מיליון שקל, והעיצום האישי יכול להגיע עד למיליון שקלים (בלי אפשרות לקבל שיפוי מהחברה).

 

עוד מסרה הרשות, כי אחד השיקולים המרכזיים במסגרת גובה העיצום הכספי הוא החומרה והפגיעה שעלולה להיגרם לתחרות או לציבור. במקרה הנוכחי מדובר בהפרה בעלת פוטנציאל פגיעה משמעותי בתחרות, מצד שני, נוכח העובדה שמדובר בפעם הראשונה בה מוטל עיצום כספי על יחידים הרשות החליטה שיש להפחית באופן ניכר את גובה העיצום הראוי.

 

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "חברת נמל אשדוד סבורה שהממונה על הגבלים עסקיים שגה בהכריזו על נמל אשדוד כמונופול בתחום הרכב. החלטה זו מעוררת תחושה כבדה של להיטות להטיל סנקציה ויהי מה. לדעת החברה, מסקנות הממונה מוטעות מיסודן, לאור התחרות הקיימת במגזר הרכבים בין הנמלים. בכוונתה של חברת הנמל לפנות לבית הדין להגבלים עסקיים ולערער על החלטת הממונה.

 

"הממונה טעה בהגדרת וניתוח השוק, התעלם מנמלים אחרים, התעלם מכך שאף יבואן או מתחרה לא התלונן ולא ראה עצמו נפגע, והתעלם מכך שהמחיר ירד והוזלו עלויות הפריקה ליבואנים.

 

"הממונה על ההגבלים התעקש לנהל הליך עיצומים כספיים למרות שחרג מכל מסגרות הזמן והכללים שנקבעו בחוק ההגבלים. ובנוסף,  טעה הממונה בכך שהכריז על מונופול  ובו זמנית הטיל סנקציה על שימוש לרעה".