מעלות הורידה את דירוג האשראי של חברת נמל חיפה

זאת מרמה של AA לרמה של AA מינוס בתחזית יציבה, לאור הירידה החדה ברווחיות והרעה בנזילות וביחסים הפיננסיים. עוד עולה: עיכוב בהפרטה המתוכננת, עיצומים או שביתות עשויים להשפיע לשלילה על הדירוג או התחזית


00:00 ,26.09.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מעלות מורידה את דירוג האשראי של נמל חיפה מרמה של AA לרמה של AA מינוס בתחזית יציבה. זאת לאור הירידה החדה ברווחיות והרעה בנזילות וביחסים הפיננסיים. עוד עולה: שיפור ניכר בפעילות הנמל, בנזילות וביצוע השלב הראשון בהפרטה עשויים להביא לשיפור הדירוג. מאידך, עיכוב בהפרטה המתוכננת, עיצומים או שביתות עשויים להשפיע לשלילה על הדירוג או התחזית
 
ערב כניסת הרפורמה בתעריפי הנמלים לתוקפה ולקראת המשך יישום הרפורמה בנמלי ישראל והכוונה של רשות החברות הממשלתיות להפריט בקרוב 15% מנמלי חיפה ואשדוד, מורידה חברת דירוג האשראי מעלות S&P את דירוג האשראי של חברת נמל חיפה מרמה של AA לרמה של AA מינוס בתחזית יציבה. זאת לאור ירידה חדה ברווחיות ב- 2009 ונזילות ש"אינה מספקת" על רקע תוכנית ההשקעה הנרחבת בציוד ברציף הכרמל. במעלות מתריעים כי כ- 21% מהכנסות החברה מקורן בלקוח בודד המצוי בקשיים פיננסיים.
 
כאמור, במעלות ציינו כי הורדת הדירוג משקפת את הירידה החדה ברווחיות החברה בשנת 2009 ביחס לשנים קודמות (יחס EBITDA להכנסות מתואם ירד ל- 14.6% מ- 28%) וביחס לחברות נמל בינלאומיות אחרות, אשר למרות המשבר הגלובלי הציגו רווחיות גבוהה יותר.
 
במעלות ציינו כי הורדת הדירוג משקפת הרעה נוספת בפרופיל הפיננסי של החברה והתדרדרות מתמשכת ברמות המינוף בעקבות תוכנית ההשקעות הנרחבת (1.2 מיליארד ₪ 2010-2014) לצורך רכישת ציוד לרציף הכרמל. ובנוסף, מושפעת רמת המינוף מהתחלת החכירה התפעולית של רציף הכרמל, אשר עפ"י המתודולוגיה של Maalot Standard & Poor’s, מהוונת ומתווספת לחוב החברה.
 
"אנו צופים הרעה בנזילות החברה עקב הירידה ברווחיות החברה ותוכנית ההשקעות הנרחבת, ומעריכים כי בשנים 2010-2011 החברה תציג תזרים מזומנים מתואם חופשי שלילי, אשר ללא גיוס חוב לא יאפשר את השלמת תוכנית ההשקעות", קובעים האנליסטים מיכאל סוויפט ואיתי רפל מחברת דירוג האשראי מעלות.
 
מעלות מתריעה כי הורדת הדירוג נסמכת גם על העובדה כי כ- 21% מהכנסות החברה מקורן בלקוח בודד המצוי בקשיים פיננסיים, אשר פשיטת רגל שלו עשויה להשפיע לרעה על פעילות הנמל בטווח הקצר ועשויה להגביר את התחרות בין נמל חיפה לנמל אשדוד.
 
עוד צויין כי הדירוג נסמך על חשיבותה האסטרטגית והקשר החזק בינה לבין מדינת ישראל  ומהעובדה, כי למרות ההפרטה המתוכננת, החברה תמשיך להיות בשליטת המדינה עד 2020 לפחות. אחרת, טוענים במעלות, דירוג החברה, ללא תמיכה זו, הינו נמוך יותר.
 
"אנו רואים את נמל חיפה כנמל המוביל של ישראל, עם כ- 58% מתנועת כלל המטענים וכ- 56% מכלל תנועת היצוא של מדינת ישראל המנוטלות על ידי הנמל. כמו כן, קבלת רציף הכרמל ותפעולו המלא החל מסוף 2011, צפויים לשפר את היעילות התפעולית של הנמל ויאפשרו לנמל לפתח את פעילות השטעון ולהתחרות עם נמלים זרים באגן הים התיכון על פעילות זו", נכתב.
 
במעלות מעריכים כי נזילות החברה 'אינה מספקת' וזאת למרות שנכון ל- 31 מרץ 2010 לחברה יתרות מזומנים של כ- 445 מיליון ₪. "תוכנית ההשקעות הנרחבת שניצבת בפני החברה בשנתיים הקרובות לצורך ציוד רציף הכרמל במנופים ולחידוש הציוד הקיים צפויה ליצור תזרים מזומנים פנוי שלילי, שיחייב גיוס חוב תוך ניצול מלוא יתרת המזומנים הקיימות של החברה", נכתב.
 
בהתאם למדיניות הפיננסית של חברת נמל חיפה, בכוונת החברה לשמור על רמות נזילות של 100 מיליון ₪ בכל עת. על מנת לשמור על רמת הדירוג הנוכחית קובעת מעלות כי על חברת נמל חיפה מוטל להסדיר קווי אשראי חתומים ו/או לגייס חוב בכדי להתמודד עם מצבים של רווחיות נמוכה או משבר אפשרי נוסף בענף, הצפויים ליצור מצוקה תזרימית. לפיכך, במעלות קובעים כי חברת נמל חיפה תידרש לגיוס של 120-150 מיליון ₪, במהלך שנת 2011.
 
תחזית הדירוג היציבה משקפת את ההערכה של מעלות כי עם כניסתה לתוקף של הרפורמה בתעריפים השנה ועם תחילת הפעלתו של רציף הכרמל בסוף שנת 2011 יתייצבו רמות המינוף והרווחיות של נמל חיפה בהתאם לרמת הדירוג הנוכחית.
 
עוד עולה כי שיפור בדירוג אפשרי במקרה של שיפור ניכר בפעילות הנמל ועלייה ברווחיות, כגון זו שנצפתה בשנים קודמות, שיפור בנזילות החברה וביצוע השלב הראשון בהפרטה.  מאידך, ציינו במעלות, שינוי ברמת החשיבות ובקשר בין החברה למדינה, כמו גם עיכוב בהפרטה המתוכננת כתוצאה מרצון העובדים להגיע להסכם שכר חדש ו/או המחלוקות בנוגע לשטחי הנמל, העשויים להתבטא בעיצומים או שביתות שיפגעו בתוצאות הנמל עשויים להשפיע לשלילה על הדירוג או התחזית.