צים לנמל חיפה: שפרו תפוקות או שנחפש אלטרנטיבות

מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן, שלח מכתב לעובדים בו הוא מציין כי בעקבות ירידה משמעותית בתפוקות בחודשיים האחרונים, שוקלים בצים להעביר חלק מהפעילות לנמל מתחרה. תורג'מן: כל העובדים יירתמו עכשיו להגדלת תפוקות, כמות ידיים ושעות נוספות


00:00 ,29.03.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

בחברת נמל חיפה הביעו חשש מכך שחברת צים עשויה לצמצם פעילותה בנמל ותפעל למציאת חלופה למכולות השטעון והמכולות הריקות, באמצעות נמל מתחרה צפונה מישראל. כך עולה ממכתב ששיגר מנכ"ל חברת נמל חיפה מנדי זצלמן לעובדי הנמל.

כאמור, בפגישה שקיים לאחרונה שי באב"ד, מנהל אזור ישראל בחברת צים, עם חברי דירקטוריון נמל חיפה התריע באב"ד על הירידה החדה, שחלה לטענתו בחודשיים האחרונים, באיכות השירות לה זוכה חברת צים בנמל. נזכיר כי, חברת צים הינה הלקוח הגדול ביותר של נמל חיפה וכי מכולות השטעון והריקות מהוות כ- 45% מכלל פעילות שינוע המכולות בנמל חיפה.

ככל הידוע, באב"ד התבקש על ידי דירקטוריון צים להכין חלופות למכולות השטעון והמכולות הריקות, במידה ובנמל חיפה לא יחול שיפור מיידי ברמת השירות ובתפוקות.

נציין כי, החלטה לצמצם הפעילות בנמל חיפה בתוך מספר חודשים, במידה ותתקבל בצים, תביא עימה פגיעה קשה בחוסנו הכלכלי של נמל חיפה.

מנהל אזור ישראל בחברת צים התרעם על כך שבחודשיים האחרונים חלה ירידה משמעותית באיכות השירות שמעמיד הנמל לאוניות צים, בעקבות ירידה במספר פעולות הפריקה וטעינה של מכולות מ-25 מכולות לשעה ל-21.5. באב"ד התרעם בנוסף שבתקופה האחרונה צים אינה מקבלת את מספר ה"ידיים" שהיא מבקשת ובנוסף אירעו שיבושי עבודה קשים בתואנה של בטיחות. לדבריו, צים ספגה הפסדים כבדים ובכוונתה לתבוע את הנזקים הכספיים שנגרמו לה מהנמל.

"הציפיה מנמל חיפה היא לפצות בשירות יעיל ומהיר", כתב זלצמן בפנייה לעובדי הנמל וציין כי "על כולם בנמל חיפה להיכנס למצב חירום".

ככל הידוע, הירידה בתפוקות הנמל, עליהן מתריע באב"ד, מקורן בסכסוך בין הנהלת הנמל לעובדי סוואר אשר מסרבים לעבוד שעות נוספות וגורמים לירידה בתפוקות בחודשיים האחרונים. על כך כתב זלצמן בפנייה לעובדי הנמל: "נצהיר כי התפוקות חוזרות מהיום ל-25 מכולות לשעה ויותר. 200 עובדים צעירים בתפעול, ששמרנו עליהם בעת המשבר האחרון ולצערי לא מתייצבים למשמרות נוספות, יוסיפו לפחות חמש משמרות נוספות בחודש, מה שייתן לנו 1,000 משמרות אדם נוספות. עובדי הציוד ימשיכו במאמציהם המבורכים לאפשר את זמינותו של הציוד. כך נוכל לשרת טוב יותר, לא רק את אניות צים, אלא גם קווים נוספים, אשר לאחרונה, בשל אי זמינות ידיים סובבו את חרטום אניותיהם לנמל אשדוד".

עוד עולה מהמכתב כי, בחודשי ינואר-פברואר 2010 עמדו הכנסות הנמל על כ- 107 מיליון שקלים, לעומת 91 מיליון שקלים בינואר-פברואר 2011.

זלצמן ציין שבכוונת הנמל להחיש את העמקת תעלת הכניסה למסוף הכרמל, בכדי לאפשר לאניות גדולות עד 9,000 TEU לפקוד את נמל חיפה בפקידה ישירה מהמזרח הרחוק ובכך ייחסך מהן הצורך בשטעון המכולות בנמלי מצרים.

"יש בידנו שני קלפים מנצחים", חתם זלצמן את פנייתו, "מסוף הכרמל החדיש והמשוכלל, ומערכת ה- TOS. נותרה רק השאלה, האם אנחנו ווינרים?"

ככל הידוע, התגובה לפנייתו של זלצמן לא איחרה לבוא והתפוקות במהלך השבוע האחרון עלו. מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי הטרסנפורט בנמל חיפה, מבין היטב את המשמעויות השונות. בשיחה עם PORT2PORT אמר תורג'מן: "אנחנו תמיד עושים הכל על מנת לעשות את תפוקות הכי גבוהות. היו חודשיים של מערכת יחסים עכורה בין העובדים להנהלה ועכשיו אנחנו נרתמים כולם מבחינת שעות נוספות, כמות ידיים ותפוקות למען הנמל". עוד עולה מהשיחה עימו כי אין בכוונתו של תורג'מן לנייד עובדים מהטרנספורט לסווארות בכדי לכסות על המשמרות החסרות. "כל העובדים יירתמו עכשיו להגדלת תפוקות, כמות ידיים ושעות נוספות וזה לכל חברות הספנות ולא רק לצים" אמר תורג'מן.

מהנהלת הנמל נמסר כי "הנמל לוקח את עצמו בידיים ולא חוסך מאמצים בכדי לתת שירות טוב. אירועי החודשיים הראשונים לא יחזרו ויש שיפור מיידי וחזרה לתפוקות הגבוהות, למרות שהנושא צריך להיבדק לאורך זמן".