פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

נמלי אנטוורפן, ברמרהבן, רוטרדם ונמלים מרכזיים בבריטניה סובלים מעומסים כבדים עקב גודש, הסטות אניות ועיכובים חריגים. לפי דוח של בקורק הספנות Braemar, המצב הנוכחי צפוי להימשך לפחות שלושה עד ארבעה חודשים


10:34 ,07.05.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

נמלים ברחבי צפון אירופה מתמודדים כעת עם מה שברוקר הספנות Braemar מגדיר כ״עומס כבד במיוחד״. באנטוורפן דווח כי תפוסת השטח במסוף הגיעה ל-96% והתשתית לקליטת מכולות קירור חורגת מהמלאי המותר – עם תפוסה של 112%. כ-50% מהאניות המגיעות לנמל ממתינות לעגינה, כאשר 52 אניות נוספות נמצאות בדרכן.

 

גם נמל ברמרהבן שבגרמניה סובל מעיכובים דומים, כאשר כ-30% מהאניות מתעכבות. במקביל, נמלים מרכזיים נוספים, כמו רוטרדם, פליקסטאו, לונדון גייטוויי וסאות׳המפטון, סובלים אף הם מעומסים – תוצאה של הסטות אניות מנמלי אירופה העמוסים אל נמלי בריטניה.

 

על פי דוח חדש של Braemar, המצב הנוכחי צפוי להימשך לפחות שלושה עד ארבעה חודשים, עד להתאמות ברשתות הבריתות הימיות והתייצבות בנפחי המטענים.

 

״נמלי צפון אירופה סובלים כעת מהפרעות חמורות בפעילות. זמני ההמתנה ארוכים מדי, התפוסה בשטחי האחסון גבוהה מדי, ותור האניות לעגינה רק הולך ומתארך״, אמר פיטר סנד, אנליסט ראשי בפלטפורמת התעריפים Xeneta.

 

לדבריו, השיבושים נגרמים כתוצאה משביתות בצרפת ובלגיה, עבודות תחזוקה שבוצעו בעונת שפל מסורתית, ורמות שיא של יבוא מאסיה במהלך ינואר. ״מדובר בהתפתחות מדאיגה במיוחד״, הוסיף סנד. ״האניות שיובילו  את הסחורות הסיניות שנחסמו עקב מלחמת הסחר עם ארה״ב צפויות להגיע תוך 50–60 יום. אם העומס הנוכחי יימשך עד אז - התוצאה תהיה כאוס תפעולי״. 

 

הואה ג׳ו טאן, מייסד שותף בחברת הייעוץ Linerlytica, העריך שהמשבר הנוכחי בנמלים האירופיים יימשך לפחות עד סוף הקיץ. נתוני החברה מראים כי חברות הספנות הגיבו במהירות למצב בשוק האמריקאי בעקבות העלאות המכסים של הנשיא טראמפ, והסירו 8.6% מהקיבולת בקו אסיה-חוף מערבי של ארה״ב. מאז אפריל הוסרו 27 אניות בעלות קיבולת כוללת של 200 אלף TEU מהקו האמריקאי, ורובן הופנו לקווים שבין אסיה לאירופה ולים התיכון.